Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
passend onderwijs en zorgplicht
Multi Disciplinair Overleg op school
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Overgang po-vo
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Advies en POVO procedure
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
De vraag is je beste vriend
Netwerk IB WSNS Tilburg
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Het zorgcontinuüm.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Doubleren.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Specialistische lesplaatsen
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel met 3 cirkels: 1 voor kind, 1 voor onderwijs en 1 voor opvoeding: Wat gaat goed (+)? Wat moet beter (- of pijltje omhoog)? Stap 2: Inzicht: hoe is de wisselwerking binnen en tussen de cirkels? In hoeverre is omgeving afgestemd op wat kind nodig heeft? Welke kansen zijn uit te bouwen? Wat moet veranderen? Stap 3: Uitzicht: welke doelen streven we na voor leerling (leren, werkhouding en/of gedrag)? Wat hebben leerling, school en ouders nodig om deze doelen te halen? Wat zijn hun onderwijs/opvoedingsbehoeften (kind) en ondersteuningsbehoeften (leerkracht en ouders)? Stap 4: Van doelen & behoeften  ondersteuning of arrangement Stap 5: TLV voor arrangement SBO of SO?

MDO: Uitzicht, welke opties zijn er? Voorbereiding MDO: bestudeer GD en OPP-trap, omcirkel uitstroom- perspectief in kleurenprint (als onzeker: met potlood en 2 ‘stromen’) Bespreek mogelijke opties: handhaven huidige school, andere gewone school, SBO of SO? Maak een rondje: wie denkt waaraan? TB-er vul aan. Benadruk gezamenlijk belang = belang kind/leerling! We willen allemaal een beslissing nemen die in zijn/haar belang is: de best passende school. Zet de opties op een flap-over, whiteboard of leg A3-blad op tafel Geef eventueel iedereen een eigen kleur stift voor argumenten voor en tegen, iedereens mening doet ertoe! Bespreek – vanuit de informatie die bekend is – argumenten voor en tegen de verschillende opties. Zijn er nog vragen, noteer die als ? Benoem expliciet: uiteindelijke beslissing moet in belang kind zijn

Handhaven huidige school ZOLANG … Handhaven huidige school ZOLANG …. Voorbeelden van argumenten (vul zelf aan) Kind: Kind-kenmerken en extra onderwijsbehoeften passen binnen de niveaus 2 en 3 van school (benut eventueel de driehoek) Gaat met plezier naar school en komt blij thuis (schoolplezier) Heeft sociaal aansluiting, hoort bij de groep, heeft vrienden, doet mee Werkhouding is voldoende en gedrag verstoort les of lesgeven niet Leerontwikkeling is conform OPP, kind zit op koers richting uitstroom, in de ‘juiste stroom’ (op SBO zou uitstroom waarschijnlijk niet hoger worden) …. School (directie, IB, leerkracht) geeft aan kind passend onderwijs te kunnen en willen bieden, al dan niet met extra ondersteuning of arrangement (+), … School en ouders: werken goed samen, hebben vertrouwen in elkaar, … Ouders staan achter de school, ze hebben voorkeur voor handhaven, ….. …..

Verwijzen naar SBO of SO ZODRA … Verwijzen naar SBO of SO ZODRA …. Voorbeelden van argumenten (vul zelf aan) Kind: Kind-kenmerken en extra onderwijsbehoeften zijn zodanig specifiek/veel dat deze niet passen binnen de niveaus 2 en 3 van de school (ook niet met arrangement +). Ze passen wel binnen SBO of SO. Gaat niet meer met plezier naar school en komt boos/verdrietig thuis, welbevinden kind is in het geding Sociaal geen aansluiting meer, kind is geïsoleerd Werkhouding belemmert leren en gedrag Veiligheid kind of groep/andere kinderen is in geding (of lesgeven leerkracht wordt belemmerd) Leerontwikkeling is niet conform OPP, kind zit onder koers richting uitstroom, zakt af, uitstroom komt in gevaar …. School (directie, IB, leerkracht) geeft aan kind niet meer passend onderwijs te kunnen bieden, ook niet met extra ondersteuning of arrangement (+), SBO/SO kan dit wel en heeft dus meerwaarde (bijvoorbeeld omdat kind anders lager uitstroomt dan passend bij zijn mogelijkheden) School en ouders: er is een conflict (niet meer te herstellen), ze hebben geen vertrouwen in elkaar, .. Ouders hebben voorkeur voor verwijzen, willen niet meer op deze school blijven, ….. …..

Conclusie: welke optie heeft de meeste + (argumenten voor) Conclusie: welke optie heeft de meeste + (argumenten voor)? Wegen die even zwaar? Noteer de argumenten voor én tegen van iedereen (ook reistijd, busje, school in de buurt/wijk, broertjes/zusjes op school, wens kind e.d.) Is iedereen het genoeg met elkaar eens? Meningsverschillen mogen er zijn, pas uitwerken als ze de meest wenselijke optie onmogelijk maken Bespreek of alle argumenten even zwaar wegen of dat een bepaald argument heel belangrijk is (zwaarder weegt in belang kind) en geef daar dan gewicht aan (bijvoorbeeld: wordt 3+) Weten we al genoeg om keuze te maken? Als er nog vragen zijn, noteer deze als zodanig? AIs beantwoorden vraag noodzakelijk is, wie doet dit? Denk aan school bespreekt ondersteuning met bestuur, ouders bezoeken SBO of SO, TB- er spreekt kind, doet observatie of onderzoek. Bespreek van te voren: als antwoord = …., dan is dit een argument voor of tegen … 1e deskundigen advies als school, ouders en TB-er het eens zijn (unaniem) Het schoolbestuur mag vanwege zijn zorgplicht voor de leerling overgaan tot het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring, ook als de ouders het daarmee oneens zijn. De Commissie beoordeelt of het samenwerkingsverband de procedure en criteria voor het afgeven van de toelaatbaarheidsverklaring juist heeft toegepast.” (Onderwijsgeschillen).

Handhaven of verwijzen S(B)O? Bespreek mogelijke trajecten, teken die eventueel, kijk samen vooruit (beslisboom, als  dan, in termijnen, SBO/SO kan altijd nog) Handhaven of verwijzen S(B)O? Handhaven zolang … Handhaven zolang Verwijzen zodra Verwijzen zodra… SBO of SO