Clusterdidactiek Gamma Myrthe 22 november 2017 Hans Palings & Hanneke Tuithof
Doelen van deze clusterdidactiek-bijeenkomsten Visieontwikkeling op vakoverstijgend werken in relatie tot je eigen schoolvak Leren kennen van verschillen en overeenkomsten tussen de gammavakken Kennismaken met vakintegratie Het ontwikkelen van een vakoverstijgend lesonderdeel Myrthe
Opzet van deze clusterdidactiek-bijeenkomsten Twee bijeenkomsten: 22 november inleiding 13 december debat en bespreken opdracht Onderdeel van EP2 Reviewopdracht waarin je je visie beschrijft en een roman/boek laat zien hoe vakkenintegratie er uit kan zien Myrthe
Vandaag Inleiding op vakoverstijgend werken Actuele situatie Opdracht in het kader van curriculum.nu Toelichting op de reviewopdracht en de voorbereiding van 13 december Voor de historici instructie voorbereiding op de gezelproef
Wat weet jij al over Onderwijs2032? Myrthe
In januari 2016 overhandigde het Platform het eindadvies Naar aanleiding van rapport Tijd voor onderwijs en een advies van de Onderwijsraad riep staatssecretaris Dekker begin 2015 het Platform Onderwijs2032 in het leven. Het Platform moest een advies schrijven dat antwoord geeft op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen in het PO en VO nodig hebben om volwaardig in de (toekomstige) samenleving te participeren, met als doel tot een toekomstgericht curriculum te komen. In januari 2016 overhandigde het Platform het eindadvies Hanneke
Doelstelling Onderwijs2032 “Werken in domeinen maakt het mogelijk meer aandacht te besteden aan actuele maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid en nieuwe technologieën. Zo wordt het onderwijs voor leerlingen meer betekenisvol.” Hanneke
Curriculum.nu is nu de naam van het project dat bouwstenen gaat leveren voor de verandering van het curriculum van alle leerlingen in het PO en VO In Curriculum.nu werken samen: De Onderwijscoöperatie, PO-raad, VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs Hanneke
Schrijf vijf woorden op waar je direct aan denkt als je de vraag krijgt: ‘Wat hebben de gammavakken gemeenschappelijk?’ Myrthe
Huidige plaats in het VO-basisvorming Elf kerndoelen mens en maatschappij en vijf voor kunst en cultuur Het gaat van aparte vakken tot volledige integratie Op vernieuwingsscholen en in het vmbo voorbeelden van verregaande samenwerking en integratie Hanneke
Positie in bovenbouw Examenprogramma’s en eindtermen zijn nog geschreven voor de aparte vakken. Docenten zijn vooral opgeleid als vakdocent Wel clustering van vakken in profielen en leerwegen Experimenten met vakkensamenwerking op vernieuwingsscholen Hanneke
Hoe kan er samengewerkt worden? Afzonderlijke vakken werken samen in projecten Vakken werken structureel samen en er ontstaat meer samenhang en doorlopende leerlijnen Vakken werken samen en staan ook als een vak op het rooster, maar de vakperspectieven blijven herkenbaar Vakken gaan helemaal in elkaar op Hanneke
Inventariseer in tweetallen: Welke voorbeelden van vakoverstijgend samenwerken ken je? Myrthe
Argumenten vóór vakoverstijgend werken Minder docenten voor de klas Complexere opdrachten en inhoud Authentiekere opdrachten en inhoud Minder kosten Tijdswinst Meer leereffect Myrthe
Wat zijn (denk je) knelpunten van vakoverstijgend werken? Hanneke
KNAW advies (zomer 2017) over academische gevormde leraren Versterking van de universitaire lerarenopleidingen Betere integratie van vakinhoudelijke masteropleiding en educatieve masteropleiding Een krachtiger verbinding van de driehoek: lerarenopleiding, faculteit en school Versteviging van de positie van vakdidactiek Hanneke
Vakkennis en vakdidactische kennis Om vakdidactische kennis te ontwikkelen en effectief les te geven heb je vakkennis nodig Om vakdidactische kennis te ontwikkelen heb je veel praktijkervaring nodig Hanneke
Hanneke
Wat speelt een rol bij samenwerking tussen vakken? Hoeveel docenten zijn betrokken en hoe georganiseerd? 2. Methode gestuurd of eigen materiaal 3. Schoolvisie Doorlopende leerlijn Losse vakken of geïntegreerd 6. Docent gestuurd – leerling gestuurd Ontwikkeltijd en overlegtijd Aanwezige kennis docenten - evenredige vertegenwoordiging van vakken Vooropleiding docenten Hanneke
In groepen werken aan opdracht Myrthe
Werk mee aan het onderwijs van morgen Ben je leraar of schoolleider en wil je meewerken aan de ontwikkeling van het curriculum? Wil je als school hieraan bijdragen? Curriculum.nu biedt je die mogelijkheid. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Komend jaar beantwoorden 130 leraren en zo’n 20 schoolleiders die vraag voor het curriculum van alle leerlingen in het Primair en Voortgezet Onderwijs. Met de opbrengst zullen kerndoelen en eindtermen in het PO en VO worden geactualiseerd. Myrthe
Opdracht We vragen je tot een schriftelijk advies te komen aan een VO schoolleider die zich aangemeld heeft via bovenstaande oproep en zich wil buigen over de vraag hoe de gammavakken in een vakoverstijgende samenwerking het beste tot hun recht zouden komen in de context van toekomstgericht onderwijs. Myrthe
Opdracht Maak in jullie advies en het praktische voorbeeld in ieder geval de volgende zaken goed duidelijk: Hoe kan er volgens jullie het beste samengewerkt worden in de gammavakken? Welke argumenten zijn daarvoor te geven? Wat levert leerlingen deze samenwerking van de gammavakken op? Wat is - in grote lijnen - organisatorisch gezien nodig voor deze samenwerking? Myrthe
Reviewopdracht Kies een roman of boek waarin twee gammavakken geïntegreerd worden Ontwikkel hierbij een lesonderdeel Beschrijf wat de eventuele meerwaarde hiervan is en hoe zich dit verhoudt tot jouw mening over samenwerking tussen vakken Neem op 13 december een voorlopige versie mee Myrthe