Clusterdidactiek Gamma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Nieuw Nederlands 4e editie
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Leren in nieuwe contexten
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Lezen: doe het goed voor
Wjk.
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Bijeenkomst September 2015
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De nieuwe onderbouw.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Bijeenkomsten vakdidactiek
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Visie op het economieonderwijs
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Clusterdidactiek Gamma Myrthe 22 november 2017 Hans Palings & Hanneke Tuithof

Doelen van deze clusterdidactiek-bijeenkomsten Visieontwikkeling op vakoverstijgend werken in relatie tot je eigen schoolvak Leren kennen van verschillen en overeenkomsten tussen de gammavakken Kennismaken met vakintegratie Het ontwikkelen van een vakoverstijgend lesonderdeel Myrthe

Opzet van deze clusterdidactiek-bijeenkomsten Twee bijeenkomsten: 22 november inleiding 13 december debat en bespreken opdracht Onderdeel van EP2 Reviewopdracht waarin je je visie beschrijft en een roman/boek laat zien hoe vakkenintegratie er uit kan zien Myrthe

Vandaag Inleiding op vakoverstijgend werken Actuele situatie Opdracht in het kader van curriculum.nu Toelichting op de reviewopdracht en de voorbereiding van 13 december Voor de historici instructie voorbereiding op de gezelproef

Wat weet jij al over Onderwijs2032? Myrthe

In januari 2016 overhandigde het Platform het eindadvies Naar aanleiding van rapport Tijd voor onderwijs en een advies van de Onderwijsraad riep staatssecretaris Dekker begin 2015 het Platform Onderwijs2032 in het leven. Het Platform moest een advies schrijven dat antwoord geeft op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen in het PO en VO nodig hebben om volwaardig in de (toekomstige) samenleving te participeren, met als doel tot een toekomstgericht curriculum te komen. In januari 2016 overhandigde het Platform het eindadvies Hanneke

Doelstelling Onderwijs2032 “Werken in domeinen maakt het mogelijk meer aandacht te besteden aan actuele maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid en nieuwe technologieën. Zo wordt het onderwijs voor leerlingen meer betekenisvol.” Hanneke

Curriculum.nu is nu de naam van het project dat bouwstenen gaat leveren voor de verandering van het curriculum van alle leerlingen in het PO en VO In Curriculum.nu werken samen: De Onderwijscoöperatie, PO-raad, VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs Hanneke

Schrijf vijf woorden op waar je direct aan denkt als je de vraag krijgt: ‘Wat hebben de gammavakken gemeenschappelijk?’ Myrthe

Huidige plaats in het VO-basisvorming Elf kerndoelen mens en maatschappij en vijf voor kunst en cultuur Het gaat van aparte vakken tot volledige integratie Op vernieuwingsscholen en in het vmbo voorbeelden van verregaande samenwerking en integratie Hanneke

Positie in bovenbouw Examenprogramma’s en eindtermen zijn nog geschreven voor de aparte vakken. Docenten zijn vooral opgeleid als vakdocent Wel clustering van vakken in profielen en leerwegen Experimenten met vakkensamenwerking op vernieuwingsscholen Hanneke

Hoe kan er samengewerkt worden? Afzonderlijke vakken werken samen in projecten Vakken werken structureel samen en er ontstaat meer samenhang en doorlopende leerlijnen Vakken werken samen en staan ook als een vak op het rooster, maar de vakperspectieven blijven herkenbaar Vakken gaan helemaal in elkaar op Hanneke

Inventariseer in tweetallen: Welke voorbeelden van vakoverstijgend samenwerken ken je? Myrthe

Argumenten vóór vakoverstijgend werken Minder docenten voor de klas Complexere opdrachten en inhoud Authentiekere opdrachten en inhoud Minder kosten Tijdswinst Meer leereffect Myrthe

Wat zijn (denk je) knelpunten van vakoverstijgend werken? Hanneke

KNAW advies (zomer 2017) over academische gevormde leraren Versterking van de universitaire lerarenopleidingen Betere integratie van vakinhoudelijke masteropleiding en educatieve masteropleiding Een krachtiger verbinding van de driehoek: lerarenopleiding, faculteit en school Versteviging van de positie van vakdidactiek Hanneke

Vakkennis en vakdidactische kennis Om vakdidactische kennis te ontwikkelen en effectief les te geven heb je vakkennis nodig Om vakdidactische kennis te ontwikkelen heb je veel praktijkervaring nodig Hanneke

Hanneke

Wat speelt een rol bij samenwerking tussen vakken? Hoeveel docenten zijn betrokken en hoe georganiseerd? 2. Methode gestuurd of eigen materiaal 3. Schoolvisie Doorlopende leerlijn Losse vakken of geïntegreerd 6. Docent gestuurd – leerling gestuurd Ontwikkeltijd en overlegtijd Aanwezige kennis docenten - evenredige vertegenwoordiging van vakken Vooropleiding docenten Hanneke

In groepen werken aan opdracht Myrthe

Werk mee aan het onderwijs van morgen Ben je leraar of schoolleider en wil je meewerken aan de ontwikkeling van het curriculum? Wil je als school hieraan bijdragen? Curriculum.nu biedt je die mogelijkheid. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Komend jaar beantwoorden 130 leraren en zo’n 20 schoolleiders die vraag voor het curriculum van alle leerlingen in het Primair en Voortgezet Onderwijs. Met de opbrengst zullen kerndoelen en eindtermen in het PO en VO worden geactualiseerd. Myrthe

Opdracht We vragen je tot een schriftelijk advies te komen aan een VO schoolleider die zich aangemeld heeft via bovenstaande oproep en zich wil buigen over de vraag hoe de gammavakken in een vakoverstijgende samenwerking het beste tot hun recht zouden komen in de context van toekomstgericht onderwijs. Myrthe

Opdracht Maak in jullie advies en het praktische voorbeeld in ieder geval de volgende zaken goed duidelijk: Hoe kan er volgens jullie het beste samengewerkt worden in de gammavakken? Welke argumenten zijn daarvoor te geven? Wat levert leerlingen deze samenwerking van de gammavakken op? Wat is - in grote lijnen - organisatorisch gezien nodig voor deze samenwerking? Myrthe

Reviewopdracht Kies een roman of boek waarin twee gammavakken geïntegreerd worden Ontwikkel hierbij een lesonderdeel Beschrijf wat de eventuele meerwaarde hiervan is en hoe zich dit verhoudt tot jouw mening over samenwerking tussen vakken Neem op 13 december een voorlopige versie mee Myrthe