Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Lesgeven en begeleiden
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Taalbeleid.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Leerlijnen in de geschiedenisles
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Kritisch denken ‘vertaald’
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Virtual Reality in de les
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Martin Creed – Museum Voorlinden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3) Bijeenkomst 3 EP2

Doelen Kennis opdoen over historisch redeneren en over taalgericht vakonderwijs Inzicht krijgen in de verbinding tussen taalgericht vakonderwijs en historisch redeneren Praktische ideeën opdoen voor in de les Mysterie en verboden te zeggen oefenen als werkvormen die historisch redeneren bevorderen en invulling kunnen geven aan taalgericht vakonderwijs

Programma Terugkijken op bijeenkomst toetsing Mysterie Wat is historisch denken? Verboden te zeggen Wat is taalgericht vakonderwijs? Wat is de verbinding tussen taalgericht vakonderwijs en historisch redeneren?

Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van historische begrippen (sleutelbegrippen) en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)

Wat is volgens jou historisch redeneren? Answergarden Ga naar https://answergarden.ch/558896

Mysterie Een vraag of opdracht oplossen met meerdere “bronnen”… Omgaan met bronnen…. Het gaat om de argumentatie

Mysterie Instructie belangrijk (volledig en op meerdere manieren) Af en toe stil leggen en proces bespreken Nabespreken - wat - hoe - waarom

Wat doen leerlingen als ze bezig zijn met een mysterie?

Manieren van denken of redeneerwijzen Voorheen historische vaardigheden…. Wilschut ziet vier manieren van historisch denken of redeneren (p66-67) Verzamelen Ordenen Verklaren Beeld vormen

Verzamelen ….om kunnen gaan met historische bronnen bron vraagstelling relevantie betrouwbaarheid representativiteit feit en mening

Ordenen ……heeft te maken met chronologie en ontwikkelingen door de tijd heen Chronologie Eeuwen Tijdvakken Verandering Continuiteit

Verklaren ……oorzaken en gevolgen kunnen onderscheiden: oorzaak en gevolg structureel en incidenteel aanleiding korte en lange termijn bedoeld en onbedoeld

Beeld vormen …..interpreteren van verleden waarde norm standplaatsgebondenheid objectiviteit

Van Boxtel en Van Drie Historisch redeneren heeft zes componenten Contextualiseren Gebruiken van historische begrippen Gebruiken van methodologische begrippen Gebruik van bronnen Historische vragen stellen Argumenteren (een beredeneerd standpunt innemen)

Wat is het verschil tussen Wilschut en van Boxtel/van Drie?

Indeling Shemilt 1. The Past is a Given. Sources mean only one thing. What the teacher told us is true. 2. The Past is to be Discovered. Sources still only mean one thing, but different people privilege different information. 3. The Past has to be Worked Out. The information in sources has to be critiqued for evidence. 4. The Past is a Historian’s Reconstruction using a Method.

Wat kun jij doen om historisch denken te bevorderen? Pak je bronopdracht uit je dossier van EP1 en bekijk in hoeverre deze opdracht historisch redeneren bevordert Probeer je bronopdracht up te pimpen zodat deze nog meer historisch redeneren bevordert Bespreek dit met een medestudent

Wat bevordert historisch denken? Besteed aandacht aan de historische begrippen en keerpunten Stel evaluatieve vragen (Van Boxtel en Van Drie, 2008) Gebruik open vragen in je OLG, laat stiltes vallen en laat ll op elkaars antwoorden voortbouwen (Van Boxtel en Van Drie, 2011 +2014) Laat leerlingen zelf vragen stellen bij bronnen, spotprenten of informatie (Logtenberg, 2012)

Wat neem je mee en wat ga jij toepassen?

Taalgericht vakonderwijs Door Niels den Daas

Volgende keer 1 november differentiatie en digitiek Lezen inleiding boek differentiëren kun je leren en een hoofdstuk uit een bundel over vakgerichte differentiatie (mail ik) Bereid je voor op het pitchen van een een digitale tool die jou goed bevalt NB. VMBOconferentie op 3 november, vandaag keuzes opgeven!