De omgevingsvergunning Wat houdt de Conceptnota in?
Wel nog discussie over: Inhoud discussie omgevingsvergunning = volledig integreren milieuverg. en stedenbouwk. vergunning Principiële keuze, geen discussiepunt meer meer dan louter afstemming uniek loket wordt niet gebruikt Wel nog discussie over: Modaliteiten Randvoorwaarden en overgangsmaatregelen gekoppelde voornemens de omgevingsvergunning 1-1-2019
Bevoegdheidsverdeling - nu bijz. proc. klasse 1 klasse 2 ruimtelijke ordening milieu de omgevingsvergunning 1-1-2019
Bevoegdheidsverdeling - nu stedenbouwkundige vergunning: alg.: gemeente bijz.: ‘alg. bel.’ of ‘aanvrager = overheid’: Vl. overheid verhouding: 19/1 milieuvergunning: kl. 2 + tijdelijk: gemeente kl. 1 + ‘aanvrager = overheid’: provincie verhouding: 1/1 de omgevingsvergunning 1-1-2019
Bevoegdheidsverdeling : kl. 1 / kl. 2
Bevoegdheidsverdeling – waarom wijzigen? integreren = gelijk maken waar nu verschillend: kl. 1: milieuverg. door prov. // stbk. verg. door gem. 2 mogelijke oplossingen: stedenbouwkundig luik naar provincie (‘blijkt kl. 1’) milieuluik naar gemeente (‘deklasseren’) hoeveel van elk? de omgevingsvergunning 1-1-2019
Bevoegdheidsverdeling - straks Principe: gemeente (veel meer klasse 2) Zal gemeente (stedenbouwkundige) vergunnings- en meldingsplicht nog steeds kunnen moduleren? Tenzij: provincie wat klasse 1 blijft Gemeente verliest dus stedenbouwkundig luik aan provincie Discussiepunt: “provinciale projecten” ? Tenzij: Vlaanderen: lijst met ‘Vlaamse projecten’ (zie verder) de omgevingsvergunning 1-1-2019
Herindeling Vlarem-lijst huidige klasse 1: 5.000 inrichtingen (20%) blijven kl. 1 rest (80%) wordt meestal ‘klasse 2A’ huidige klasse 2: wordt klasse 2B deels naar kl. 3 (melding, kan niet verhinderd worden) steekproef gemeenten: +80% milieudossiers de omgevingsvergunning 1-1-2019
Bevoegdheidsverdeling bijz. proc. klasse 1 klasse 2 ruimtelijke ordening milieu de omgevingsvergunning 1-1-2019
Vlaamse projecten Gesloten lijst Moduleerbaar : Discussiepunt : werken die afweging op Vlaams niveau vereisen Werken van algemeen belang (overheid = aanvrager) Particuliere projecten die een dimensie of impact hebben op Vlaams niveau Vb.: lijninfrastructuur (tram), havens, energie- en watervoorziening Moduleerbaar : Naar boven: in “projectzone” gewestelijk RUP : alle vergunningen, ongeacht voorwerp = Vlaams project Naar beneden: “delegatie”: vergunning toch door gemeente: gewestelijk RUP voldoende gedetailleerd ’convenant’ (bv. brownfield) voldoende gedetailleerd Discussiepunt : Omvang lijst van Vlaamse projecten minister(s) of gew. stbk. ambtenaar? (primaat v/d politiek) “provinciale projecten” ? de omgevingsvergunning 1-1-2019
Vooroverleg Projectvergadering Projectvergadering in praktijk weinig gebruikt de omgevingsvergunning 1-1-2019
Aanvraag Waar indienen? Ontvankelijkheid en volledigheid Bij bevoegde overheid Gemeente géén loket voor provincie of gewest. Ontvankelijkheid en volledigheid Binnen redelijke termijn (30 dagen?) beslissen Ambtelijke beslissing Ook beslissing of MER nodig is (‘MER-screening’) Aanvrager kan in beroep tegen afwijzing Adviesaanvraag zelfde dag als ontvankelijkheid en volledigheidsverklaring de deur uit de omgevingsvergunning 1-1-2019
Advisering (1) Geïntegreerd advies: Bestaan al: sectorale adviesverleners bijeen in vergunningscommissie Bestaan al: prov. milieuverg.comm. (PMVC) -> omgevingsverg.comm. advies aan provincie (kl. 1 en beroep tegen gemeente) o.l.v. provincie gewestelijke adviesinstanties (buitendienst) + gemeente GMVC -> Gewestelijke omgevingsvergunningscommissie adviseert Vl.min. (beroep tegen provincie) gewestelijke instanties (hoofdbestuur) extra leden-adviesverleners: mobiliteit, dienst MER de omgevingsvergunning 1-1-2019
Advisering (2) Nieuw: ‘Lokale omgevingsvergunningscommissie’ advies aan gemeente, niet alle aanvragen, wel: kl. 2A (ex kl. 1) inrichtingen méér dan twee Vlaamse adviesinstanties gemeente = vergunningsaanvrager in andere gevallen verboden (dus nooit ad hoc op vraag van gemeente) bijna identiek aan provinciale vergunningscommissie: per provincie (=) maar NIET o.l.v. provincie (enig verschil) leden: gewestelijke adviesinstanties (buitendiensten) + gemeente (=) Waarom dan aparte ‘lokale’ commissie? Daarnaast: apart advies gemeentelijke administratie? interne gemeentelijke adviezen zoals brandweer facultatief advies gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening de omgevingsvergunning 1-1-2019
Openbaar onderzoek: ‘status quo’ Procedure - overig Openbaar onderzoek: ‘status quo’ Niet bij alle aanvragen (zoals bij RO nu) Altijd door gemeente georganiseerd ‘Bestuurlijke lus’: procedurefouten herstellen + termijnverlenging (bv. adviesvraag, o.o.) Ruim inzagerecht adviezen de omgevingsvergunning 1-1-2019
Behoud huidige vervaltermijnen Beslissing Behoud huidige vervaltermijnen 1e aanleg: stilzwijgend geweigerd termijnverlenging: met akkoord aanvrager of ‘bestuurlijke lus’ Voorwaarden / wijzigingen aanvraag? discussie o.o. overdoen of niet? meer mogelijkheden mits geen kennelijke verzwaring voor derden de omgevingsvergunning 1-1-2019
Beroep gemeente -> provincie provincie (1e aanleg) -> Vl. min. (RO & milieu) Kan worden ingediend door: Elke belanghebbende (omwonende, milieuvereniging) Gouverneur Gemeente Adviserende instanties (alleen door leidend ambtenaar) Binnen 30 dagen Werkt altijd schorsend de omgevingsvergunning 1-1-2019
Vlaamse bestuursrechtscollege (‘Vlaamse Raad van State’) Rechtsbescherming Vlaamse bestuursrechtscollege (‘Vlaamse Raad van State’) i.p.v. Raad voor Vergunningsbetwistingen (stbk. verg.) i.p.v. rechtstreeks naar R.v.St. (milieuverg.) Daarna cassatieberoep bij de R.v.St. Moeilijk te verantwoorden R.v.St. = federaal, alleen via ‘impliciete bevoegdheden’ R.v.Vb. werkt niet sneller dan R.v.St. de omgevingsvergunning 1-1-2019
Sectoraal handhavingsinstrumentarium blijft Studie naar mogelijkheden tot synergie instrumentarium verschilt nochtans erg in beide sectoren, integratie is aangewezen Taakverdeling gewest - provincie - gemeente? de omgevingsvergunning 1-1-2019
Gekoppelde voornemens Meer naar gem., minder naar prov. (Witboek) Besparen op dossierbehandelaars binnen Vlaamse overheid? (RO) Verplichte ontvoogding tegen 2015 Permanente milieuvergunning: geen hernieuwing omgevingsverg. na 20 jaar nodig meer druk op handhaving ook voor sommige lopende milieuvergunningen? beëindigen = schadevergoeding de omgevingsvergunning 1-1-2019
Overgangsmaatregelen Omgevingsvergunning wordt in één keer ingevoerd (niet alleen voor gemengde projecten), afzonderlijke milieuverg. of stbk. verg. verdwijnen “doordachte fasering … die rekening houdt met de mogelijkheden van gemeenten inzake de daartoe vereiste know how en capaciteit” “praktische modaliteiten” en ondersteuning door de Vlaamse administratie geen financiële tegemoetkoming (Nog) geen integratie van verkavelingsverg., natuurverg., socio-econ. verg. de omgevingsvergunning 1-1-2019
febr. 2012: inwinnen van adviezen aanpassen conceptnota’s Verdere werkwijze juli 2011: startnota 3 infosessies VVSG Commissies RO + milieu dec. 2011: 2 conceptnota’s febr. 2012: inwinnen van adviezen aanpassen conceptnota’s schrijven ‘kaderdecreet’ en uitv.besl. flankerende maatregelen de omgevingsvergunning 1-1-2019
Samenvattend Integratie zelf niet meer ter discussie Elk overheidsniveau een bevoegdheid in 1e aanleg Waar leggen we dan de grenzen? Vast, maatwerk per gemeente, maatwerk per project? Bevoegdheidsverschuiving, welke flankerende maatregelen? geen financiële compensatie voorzien de omgevingsvergunning 1-1-2019