De omgevingsvergunning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Dossier Uplace.
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
12 juli 2014 Intake procedure. Aanleiding. Nieuwe Wro en GREX wet leiden tot betere mogelijkheden van kostenverhaal, vooral op plekken waar de gemeente.
Hoe verloopt de registratie van 1 of meerdere vestigingen, gelegen in het Vlaamse Gewest ? 04/10/20123rd Stakeholders Dialogue EMAS Registratieprocedure.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
Gescheiden Inzameling STImuleren
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Systeem rechtsbescherming
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Algemene inleiding Wabo
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Schematisch geresumeerd
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
Rol en positie omgevingsambtenaar
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Handhavingsprogramma RO
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
De omgevingsvergunning Platform regionale steden en gemeenten, 11 maart 2015, Waregem Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker RO.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
COMPONENTA. Een geurprobleem Groot aantal geurklachten Geen overtreding van de vergunning Nieuw onderzoek uitgevoerd Geur moet een factor 4 omlaag.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
De omgevingsvergunning in West-Vlaanderen
Omgevingsvergunning.
29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Bestemmingsplan Buitengebied
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Zorgwonen Zorgcafé 24 september 2018 Thomas Goethals
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

De omgevingsvergunning Wat houdt de Conceptnota in?

Wel nog discussie over: Inhoud discussie omgevingsvergunning = volledig integreren milieuverg. en stedenbouwk. vergunning Principiële keuze, geen discussiepunt meer meer dan louter afstemming uniek loket wordt niet gebruikt Wel nog discussie over: Modaliteiten Randvoorwaarden en overgangsmaatregelen gekoppelde voornemens de omgevingsvergunning 1-1-2019

Bevoegdheidsverdeling - nu bijz. proc. klasse 1 klasse 2 ruimtelijke ordening milieu de omgevingsvergunning 1-1-2019

Bevoegdheidsverdeling - nu stedenbouwkundige vergunning: alg.: gemeente bijz.: ‘alg. bel.’ of ‘aanvrager = overheid’: Vl. overheid verhouding: 19/1 milieuvergunning: kl. 2 + tijdelijk: gemeente kl. 1 + ‘aanvrager = overheid’: provincie verhouding: 1/1 de omgevingsvergunning 1-1-2019

Bevoegdheidsverdeling : kl. 1 / kl. 2

Bevoegdheidsverdeling – waarom wijzigen? integreren = gelijk maken waar nu verschillend: kl. 1: milieuverg. door prov. // stbk. verg. door gem. 2 mogelijke oplossingen: stedenbouwkundig luik naar provincie (‘blijkt kl. 1’) milieuluik naar gemeente (‘deklasseren’) hoeveel van elk? de omgevingsvergunning 1-1-2019

Bevoegdheidsverdeling - straks Principe: gemeente (veel meer klasse 2) Zal gemeente (stedenbouwkundige) vergunnings- en meldingsplicht nog steeds kunnen moduleren? Tenzij: provincie wat klasse 1 blijft Gemeente verliest dus stedenbouwkundig luik aan provincie Discussiepunt: “provinciale projecten” ? Tenzij: Vlaanderen: lijst met ‘Vlaamse projecten’ (zie verder) de omgevingsvergunning 1-1-2019

Herindeling Vlarem-lijst huidige klasse 1: 5.000 inrichtingen (20%) blijven kl. 1 rest (80%) wordt meestal ‘klasse 2A’ huidige klasse 2: wordt klasse 2B deels naar kl. 3 (melding, kan niet verhinderd worden) steekproef gemeenten: +80% milieudossiers de omgevingsvergunning 1-1-2019

Bevoegdheidsverdeling bijz. proc. klasse 1 klasse 2 ruimtelijke ordening milieu de omgevingsvergunning 1-1-2019

Vlaamse projecten Gesloten lijst Moduleerbaar : Discussiepunt : werken die afweging op Vlaams niveau vereisen Werken van algemeen belang (overheid = aanvrager) Particuliere projecten die een dimensie of impact hebben op Vlaams niveau Vb.: lijninfrastructuur (tram), havens, energie- en watervoorziening Moduleerbaar : Naar boven: in “projectzone” gewestelijk RUP : alle vergunningen, ongeacht voorwerp = Vlaams project Naar beneden: “delegatie”: vergunning toch door gemeente: gewestelijk RUP voldoende gedetailleerd ’convenant’ (bv. brownfield) voldoende gedetailleerd Discussiepunt : Omvang lijst van Vlaamse projecten minister(s) of gew. stbk. ambtenaar? (primaat v/d politiek) “provinciale projecten” ? de omgevingsvergunning 1-1-2019

Vooroverleg Projectvergadering Projectvergadering in praktijk weinig gebruikt de omgevingsvergunning 1-1-2019

Aanvraag Waar indienen? Ontvankelijkheid en volledigheid Bij bevoegde overheid Gemeente géén loket voor provincie of gewest. Ontvankelijkheid en volledigheid Binnen redelijke termijn (30 dagen?) beslissen Ambtelijke beslissing Ook beslissing of MER nodig is (‘MER-screening’) Aanvrager kan in beroep tegen afwijzing Adviesaanvraag zelfde dag als ontvankelijkheid en volledigheidsverklaring de deur uit de omgevingsvergunning 1-1-2019

Advisering (1) Geïntegreerd advies: Bestaan al: sectorale adviesverleners bijeen in vergunningscommissie Bestaan al: prov. milieuverg.comm. (PMVC) -> omgevingsverg.comm. advies aan provincie (kl. 1 en beroep tegen gemeente) o.l.v. provincie gewestelijke adviesinstanties (buitendienst) + gemeente GMVC -> Gewestelijke omgevingsvergunningscommissie adviseert Vl.min. (beroep tegen provincie) gewestelijke instanties (hoofdbestuur) extra leden-adviesverleners: mobiliteit, dienst MER de omgevingsvergunning 1-1-2019

Advisering (2) Nieuw: ‘Lokale omgevingsvergunningscommissie’ advies aan gemeente, niet alle aanvragen, wel: kl. 2A (ex kl. 1) inrichtingen méér dan twee Vlaamse adviesinstanties gemeente = vergunningsaanvrager in andere gevallen verboden (dus nooit ad hoc op vraag van gemeente) bijna identiek aan provinciale vergunningscommissie: per provincie (=) maar NIET o.l.v. provincie (enig verschil) leden: gewestelijke adviesinstanties (buitendiensten) + gemeente (=) Waarom dan aparte ‘lokale’ commissie? Daarnaast: apart advies gemeentelijke administratie? interne gemeentelijke adviezen zoals brandweer facultatief advies gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening de omgevingsvergunning 1-1-2019

Openbaar onderzoek: ‘status quo’ Procedure - overig Openbaar onderzoek: ‘status quo’ Niet bij alle aanvragen (zoals bij RO nu) Altijd door gemeente georganiseerd ‘Bestuurlijke lus’: procedurefouten herstellen + termijnverlenging (bv. adviesvraag, o.o.) Ruim inzagerecht adviezen de omgevingsvergunning 1-1-2019

Behoud huidige vervaltermijnen Beslissing Behoud huidige vervaltermijnen 1e aanleg: stilzwijgend geweigerd termijnverlenging: met akkoord aanvrager of ‘bestuurlijke lus’ Voorwaarden / wijzigingen aanvraag? discussie o.o. overdoen of niet? meer mogelijkheden mits geen kennelijke verzwaring voor derden de omgevingsvergunning 1-1-2019

Beroep gemeente -> provincie provincie (1e aanleg) -> Vl. min. (RO & milieu) Kan worden ingediend door: Elke belanghebbende (omwonende, milieuvereniging) Gouverneur Gemeente Adviserende instanties (alleen door leidend ambtenaar) Binnen 30 dagen Werkt altijd schorsend de omgevingsvergunning 1-1-2019

Vlaamse bestuursrechtscollege (‘Vlaamse Raad van State’) Rechtsbescherming Vlaamse bestuursrechtscollege (‘Vlaamse Raad van State’) i.p.v. Raad voor Vergunningsbetwistingen (stbk. verg.) i.p.v. rechtstreeks naar R.v.St. (milieuverg.) Daarna cassatieberoep bij de R.v.St. Moeilijk te verantwoorden R.v.St. = federaal, alleen via ‘impliciete bevoegdheden’ R.v.Vb. werkt niet sneller dan R.v.St. de omgevingsvergunning 1-1-2019

Sectoraal handhavingsinstrumentarium blijft Studie naar mogelijkheden tot synergie instrumentarium verschilt nochtans erg in beide sectoren, integratie is aangewezen Taakverdeling gewest - provincie - gemeente? de omgevingsvergunning 1-1-2019

Gekoppelde voornemens Meer naar gem., minder naar prov. (Witboek) Besparen op dossierbehandelaars binnen Vlaamse overheid? (RO) Verplichte ontvoogding tegen 2015 Permanente milieuvergunning: geen hernieuwing omgevingsverg. na 20 jaar nodig meer druk op handhaving ook voor sommige lopende milieuvergunningen? beëindigen = schadevergoeding de omgevingsvergunning 1-1-2019

Overgangsmaatregelen Omgevingsvergunning wordt in één keer ingevoerd (niet alleen voor gemengde projecten), afzonderlijke milieuverg. of stbk. verg. verdwijnen “doordachte fasering … die rekening houdt met de mogelijkheden van gemeenten inzake de daartoe vereiste know how en capaciteit” “praktische modaliteiten” en ondersteuning door de Vlaamse administratie geen financiële tegemoetkoming (Nog) geen integratie van verkavelingsverg., natuurverg., socio-econ. verg. de omgevingsvergunning 1-1-2019

febr. 2012: inwinnen van adviezen aanpassen conceptnota’s Verdere werkwijze juli 2011: startnota 3 infosessies VVSG Commissies RO + milieu dec. 2011: 2 conceptnota’s febr. 2012: inwinnen van adviezen aanpassen conceptnota’s schrijven ‘kaderdecreet’ en uitv.besl. flankerende maatregelen de omgevingsvergunning 1-1-2019

Samenvattend Integratie zelf niet meer ter discussie Elk overheidsniveau een bevoegdheid in 1e aanleg Waar leggen we dan de grenzen? Vast, maatwerk per gemeente, maatwerk per project? Bevoegdheidsverschuiving, welke flankerende maatregelen? geen financiële compensatie voorzien de omgevingsvergunning 1-1-2019