De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online

Verwante presentaties


Presentatie over: "29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online"— Transcript van de presentatie:

1 29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online
Bart Oortwijn, InfoMil RWS Leefomgeving Rob Toth, DCMR Eventuele voettekst

2 11.30 Voorstellen en Omgevingsloket in getallen
Programma Programma 11.30 Voorstellen en Omgevingsloket in getallen 11.35 Hoe werkt het gebruik van de behandeldienst 11.45 DCMR en de behandeldienst in Omgevingsloket online 12.05 Vragen en discussie 12.15 Afsluiting Organisatiebeheer: instellingen organistiebeheer en gebruikers aanmaken. Laten zien verschil tussen behandelmodule aan en uit.

3 Voorstellen Rob Toth, Wabo-regisseur DCMR Bart Oortwijn,
Coördinator gebruikersondersteuning Omgevingsloket online RWS Leefomgeving Wie zitten er in de zaal? Behandeldienst? Gemeente Provincie Waterschap Anders?

4 Gebruik Omgevingsloket online 2016
Aantallen aanvragen en meldingen : aanvragen en meldingen (ruim 16% meer dan 2015) Aanvragen en meldingen 2015 en 2016 In 2015: aanvragen

5 Gebruik Omgevingsloket online 2016
Aantallen aanvragen en meldingen 2016 Verdeling naar kwartalen in 2016 Geen grote verschillen in tussen de kwartalen Nog uitbreiden met kwartaal ?

6 Gebruik Omgevingsloket online 2016
Aantallen aanvragen en meldingen 2016 Verdeling naar aanvragers Verdeling naar bevoegd gezag Overig: Rijkswaterstaat, Ministerie EZ, Ministerie IenM, ILenT

7 Omgevingsloket online in getallen
Type aanvragen 2016 Andere cijfers 2016 : Gefaseerde aanvragen dat is 1% (in 2015 was het 1,4%) Ingetrokken aanvragen dat is 5% ongeveer gelijk aan 2015 Behandeld door een ander dan bevoegd gezag dat is 8,48% (in 2015 was dat 7,21% van het totaal)

8 Samenstelling ingediende aanvragen 2016, top 30

9 Behandeldienst in Omgevingsloket online
Waarom is er een behandeldienst in Omgevingsloket online Praktijk, Aanvragen worden overgedragen voor behandeling: Omgevingsdiensten voor milieuvergunningen Uitvoeringsorganisaties of gemeenschappelijke regelingen voeren werkzaamheden uit i.v.m. schaalvoordeel Specialistische werkzaamheden worden overgedragen Provinciale taken verdeeld over omgevingsdiensten Het doel van Omgevingsloket online is het faciliteren van deze werkprocessen Eventuele voettekst

10 Behandeldienst in Omgevingsloket online
Welke mogelijkheden zijn er nu in Omgevingsloket online? Op aanvraagniveau (behandeling overdragen) i.p.v. wijzigen bevoegd gezag (aanvraag verdwijnt dan uit het zicht). Op locatieniveau alle aanvragen of alle meldingen Op onderdelen alle aanvragen

11 Behandeldienst in Omgevingsloket online

12 Behandeldienst in Omgevingsloket online

13 Behandeldienst in Omgevingsloket online

14 Behandeldienst in Omgevingsloket online
Bij de aanvraag is vermeld welke behandeldienst de aanvraag heeft

15 Behandeldienst in Omgevingsloket online
Aanvragen worden automatisch doorgestuurd, rechten verschillen Behandeldienst Krijgt (bijlagen ingediende en publiceerbare aanvraag) en XML Aanvraag en bijlagen op FTP Aanvraag in loket met behandeltaken Bevoegd gezag Krijgt bij aanvraag zonder bijlagen met vermelding behandeldienst Aanvraag niet op FTP Aanvraag in loket zonder behandeltaken

16 Behandeldienst in Omgevingsloket online
En verder: Bevoegd gezag stelt in of vooroverleg of invulhulp mogelijk is, niet behandeldienst Uitbesteden op onderdelen gaat alleen op aanvraag onderdeel, meerdere onderdelen kan alleen op activiteit niveau bijvoorbeeld niet voor BRZO inrichtingen Per onderdeel 1 behandeldienst daardoor meerdere behandeldiensten per bevoegd gezag mogelijk

17 Nieuwe ontwikkelingen Omgevingsloket online
Behandeldienst in Omgevingsloket online Versie 2.7 mogelijkheid instellen behandeldienst Versie (april 2015), Nieuwe taak in behandelmodule: Behandeling overdragen aan andere organisatie Wat komt er aan? Gepland voor versie (jan 2018): Behandeldienst kan ook een behandeldienst instellen (nu alleen beschikbaar voor bevoegde gezagen) Taak Behandeling overdragen aan andere organisatie ook beschikbaar in een opengestelde concept aanvraag/-melding

18 Nieuwe ontwikkelingen Omgevingsloket online
Versie 2.13 verdeeld in 3 deelreleases Begin juli 2017 Eind september 2017 Begin januari 2018 Inhoud Wetswijzigingen: • bouwbesluit wijziging (Woonbotenwet) Technische wensen: • Database omzetten naar standaard karakterset utf-8 • Bijlagen na uploaden scannen op virussen • Gegarandeerde aflevering van EBMS-berichten • Opschonen automatiseren

19 Nieuwe ontwikkelingen Omgevingsloket online
Inhoud Functionele wijzigingen aanvraagmodule: • Opgehaalde gegevens uit Basisregistratie Personen (BRP) niet meer kunnen wijzigen • Meerdere bijlagen tegelijk uploaden • Na inloggen in maximaal in één sessie kunnen werken (in dezelfde webbrowser) • Animaties achtererfgebied direct zichtbaar in de vergunningcheck Behandel- en beheermodule • Aanvragen advies ook mogelijk na beschikking • Conceptaanvragen bij vooroverleg kunnen overdragen naar behandeldienst • Als behandeldienst is ingesteld, gaan ook conceptaanvragen in alle gevallen door naar de behandeldienst • Behandeldienst kan een behandeldienst instellen • Kolom Organisatie toevoegen in de audit trail • Gebruikers kunnen verwijderen uit het gebruikersoverzicht in de beheermodule

20 DSO en behandeling, eerste oplevering bij inwerking treden wet, huidige stand van zaken
DSO projectmap =-documentmanagement van aanvrager DSO werkmap is ingediende bevroren situatie (aanvraag) DSO-samenwerkmap = documentmanagement Bevoegd Gezag

21 Praktijk van de Behandeldienst bij DCMR

22 Vragen

23 Helpdesk Omgevingsloket online www.infomil.nl/helpdesk
De helpdesk Omgevingsloket online is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur op (optie 5).

24 Gebruikersondersteuning in 2016
Aantallen vragen aan de helpdesk : vragen (ongeveer 10% meer dan 2015) 3391 vragen Wie stellen de vragen? - Toename aantal vragen vooral in vierde kwartaal - Bedrijven en particulieren weten ons goed te vinden (45%)

25 Gebruikersondersteuning in 2016
Aantallen vragen aan de helpdesk Trend: toename aantal vragen over webservices Welke vragen worden gesteld? 3391 vragen

26 Omgevingsloket online in getallen
Organisaties in het loket Vanwege fusies en herindeling ten opzichte start loket 39 gemeenten vervallen 4 waterschappen vervallen Omschrijving organisatie Aantal in het loket Gemeente 391 Provincie 12 Waterschap 22 Rijksdienst 11 Overige adviseurs 85 Totaal 521

27 Meest aangevraagde activiteiten in 2016, top 15


Download ppt "29 juni 2017 De Behandeldienst in Omgevingsloket online"

Verwante presentaties


Ads door Google