Parkinson Lotgenoten Training

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Met meester Cor en meester detmer
Leren = Concentreren I II III.
Welkom Een middag powerpoint.
De appel valt niet ver van de boom.
min. = minuut m.a.w. = met andere woorden “We hebben alles geprobeerd om het te maken. Met andere woorden, het is niet gelukt.” ond. = onderwerp = wie.
Presentatie Bijeenkomst 3
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Thema 3 mijn school Week 1.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Mol en beer.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Creatief schrijven.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Passend onderwijs.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Thema 6 : Vreemde talen leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Thema 4: Zo bereik je meer
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Ouderbijeenkomst.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
VAARDIGHEDEN 2 Zelftroost en zelfzorg
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Voel je wel in je vel !.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Wat leer je allemaal op school?
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Parkinson Lotgenoten Training Een training om de cognitieve functies zoals geheugen en communicatie bij de ziekte van Parkinson te trainen.

Bijeenkomst 2 Iets over het geheugen en oefenen met associëren

Wat gaan we vandaag doen? We verklappen de uitkomst van de thuisopdracht. Tussendoor oefenen we met de namen van de collega-deelnemers. Tot aan de pauze (ca. 10.55 u) delen we lief en leed. Na de pauze (ca. 11.05u) bewegen we met Jan. We sluiten af met informatie over het geheugen en een oefening met associëren.

De thuisopdracht, woorden koppelen. Boeren ---------- Soep Kruis -------------Zoeker Tover-------------Zaal Vee --------------Gek Koel -------------Deur Kerk -------------Klok School-----------Water Basis -------------Plein Zee ---------------Zalig Meer -------------Aar Boks----------------Vinger Ochtend------------Muis Kap------------------Oud Voor -----------------Huis Achter---------------Plaats Kelder---------------Gevel Televisie-------------Winkel Grammofoon--------IJzer Slaap------------------Stel Koffer------------------Vis

De thuisopdracht, woorden koppelen. Boeren kool Soep Kruis woord Zoeker Tover bal Zaal Vee stapel Gek Koel kast Deur Kerk toren Klok School leiding Water Basis school Plein Zee arm Zalig Meer min Aar Boks ring Vinger Ochtend spits Muis Kap stok Oud Voor stad Huis Achter stand Plaats Kelder trap Gevel Televisie meubel Winkel Grammofoon plaat IJzer Slaap bank Stel Koffer bak Vis

Terugkijken op de thuisopdracht Vond je de oefening gemakkelijk of toch wel pittig? Heb je hulp gezocht bij het vinden van de oplossing? Zo ja, hoe reageerden je hulptroepen?

Uitwisselen van lief, leed, tips, adviezen.

Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.

Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je hebt gelezen of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.

Pauze!

We doen de beproefde oefeningen om het brein weer fris te maken Bewegen met Jan We doen de beproefde oefeningen om het brein weer fris te maken

Een korte uitleg over het geheugen Zintuiglijk geheugen Kortetermijn-geheugen Langetermijn- geheugen Zeer korte verblijftijd Beperkte capaciteit (7 +/- 2 items) Korte verblijftijd (< 1 minuut) Onbeperkt in capaciteit Bewust geheugen Onbewust geheugen

Er zijn twee soorten strategieën: Geheugen strategieën. Er zijn twee soorten strategieën: Interne strategieën, in het brein Externe strategieën, met gebruik van hulpmiddelen

Interne strategieën. Herhaling, bijvoorbeeld ‘stampen’ van woordjes om een vreemde taal te leren. Zinsvorming, bijvoorbeeld “Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord” Ordening, boodschappen onthouden door te sorteren (groente, vlees, vis, kaas, brood, enz) Visualisatie, vooraf een innerlijk beeld maken van bijvoorbeeld een fietstocht die je gaat maken om zo de route te onthouden. Associatie, gebruik van ezelsbruggetjes door het koppelen van nieuwe info met al aanwezige info. In de loop van deze cursus zullen we met al deze vormen van geheugenstrategieën gaan oefenen.

Externe strategieën. We gaan later ook oefenen met voorbeelden van drie categorieën van externe geheugen strategieën: Het maken van aantekeningen, Bijvoorbeeld: boodschappenlijstjes, enz. Ordening van de omgeving, bijvoorbeeld: spullen een vaste plek geven. Het gebruik van tastbare geheugensteuntjes, bijvoorbeeld: knoop in je zakdoek.

Associëren Associëren wil zeggen dat je een verband legt tussen iets wat je wil onthouden en iets wat je al weet. Misschien wel het bekendste voorbeeld is een ‘ezelsbruggetje’. Voorbeeld van een ezelsbruggetje is hoe je kunt onthouden of de klok vóór- of achteruit moet als het zomertijd wordt. (in het voorjaar gaat de klok een uur vooruit)

Oefening met associëren Je krijgt in de volgende dia twee kolommen van ieder zes woorden te zien. De vraag is goed naar deze woorden te kijken. Je krijgt hier 1 minuut voor. Strakjes laten we de linker kolom zien en vragen we welk woord er in de rechter kolom bij hoort.

Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets

Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets

Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Bedenk nu zelf voor iedere combinatie een verband. (bv wat is het verband tussen schoen en vuur enz.) Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets

Nu proberen we het weer: Oefening associëren Nu proberen we het weer: Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets

Ze vragen thuis vast hoe het was vanmorgen. Terugblik Ze vragen thuis vast hoe het was vanmorgen. Wat vertel je ze dan?

Thuisopdracht De nieuwe thuisopdracht is weer een beetje moeilijk, maar je weet waarom. We willen ook dat je oefent in het vragen van hulp bij het oplossen van de thuisopdracht. Dit keer vind je op het uitgereikte papier allemaal afkortingen. Het zijn afkortingen van spreekwoorden en gezegden. Kun je de bijbehorende spreekwoorden of gezegden vinden? Bijvoorbeeld no. 1.: O.W.T.B. = Oost West, Thuis Best. Succes!

Tot de volgende bijeenkomst! Dinsdag 27 november (Heemskerk), of vrijdag 14 december (Purmerend) Onderwerp: visualisatie