Kennisdag MOW – workshop Stakeholdersmanagement Lieve Verfaillie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Doelstellingen formuleren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Burgerinitiatieven.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Presenteren en communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouders & Clubs: één doel?!
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
H2 Achtergrond.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Transities in de zorg Draagvlak, Bekendheid en Informeren.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Draagvlak vergroten bij collega’s
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Oefening met atlas en kaarten
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
What is the meaning of? Student centered learning
Hoe Kan je met vrienden en familie chatten in Gmail
BB - Theorie Donderdag 10 november.
De kindarena Maandag 9 oktober Gespreksleider meneer Maikel
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Slecht nieuws meedelen
Kennismaking met Machelen
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Wij komen centraal te staan !
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Boek: maatschappelijke zorg 2.
volgende bladzijde terug
Citizen science project over klimaatverandering
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Kennisdag MOW – workshop Stakeholdersmanagement Lieve Verfaillie Conclusies workshop Gent – 24 oktober 2017

SITUATIE Je wordt gevraagd om uitleg te geven over project De Brug bij meneer Zeger Anders. Als je aankomt bij diens huis staat niet alleen Zeger buiten maar ook zijn buren Bart en Chris, een aangrenzende buurman Dirk met zijn echtgenote. Het gaat er heel geanimeerd aan toe en je hoort dat er gesproken wordt over project De Brug maar niet positief. Hoe ga je te werk?

DO’s Eerst luisteren: noden van alle aanwezigen aanhoren en verzamelen. Empathie tonen. Analyseren: welke antwoorden en hoe kunnen deze best gegeven worden Nieuwe (vervolg)afspraken maken Schets de context van het project en geef aan waar meer uitleg kan teruggevonden worden (websites, bepaalde nota’s,…)

DONT’s Boos worden In de tegenaanval gaan Improviseren De reactie persoonlijk opnemen waardoor je de gevoeligheid voor de betrokkene niet meer erkent (te weinig empathie)

SITUATIE Anne belt je op om uitleg te vragen over project De Beek. Project De Beek omvat meerdere gemeenten. Anne heeft 2 eigendommen die in 2 gemeenten liggen. Burgervader Alain (gemeente Antiek) is voorstander van het project terwijl burgervader Bruno (gemeente Brocante) de meerwaarde van het project niet begrijpt. Hierdoor is Anne niet echt meer van plan om mee te werken. Hoe ga je te werk?

DO’s Eerst Anne informeren Dan alle politici proberen mee te krijgen Infovergadering organiseren waarop meerdere stakeholders uitgenodigd worden Probeer proactief werken: draagvlak op voorhand creëren zodat je niet in deze situatie terechtkomt

DONT’s Gemeente Brocante aanvallen en in diskrediet brengen Op een onverschillige manier tegen Anne vertellen dat onteigeningen dan maar gerechtelijk zullen gaan

SITUATIE Project De File omvat meerdere gemeenten/deelgebieden. Al jarenlang zijn er felle voor- en tegenstanders van het project. Een deel van het project De File is recent geschorst en vernietigd. Hoe ga je te werk om het totale project uit te voeren?

DO’s Analyseren van de achterliggende redenen en de argumenten waarom men gekomen is tot schorsing en vernietiging Oorspronkelijk doel van het project nagaan en onderzoeken van alternatieve mogelijkheden Nagaan waarom bepaalde stakeholders werden vergeten (lessons learned)

DONT’s Proberen op dezelfde leest verder te werken Het project “doorduwen”

SITUATIE Project Het Water omvat meerdere gemeenten en is positief onthaald zowel bij de omliggende bewoners als bij de politici en de administratie. Tijdens de publieke voorstelling van de plannen doet een omliggende landbouwer een onaangename ontdekking: zowel zijn rechtstreekse toegang tot de openbare weg als de in te nemen oppervlakte zal serieuze negatieve gevolgen hebben voor de verdere bedrijfsuitvoering. Hoe zie je het project Het Water verder evolueren?

DO’s Fases bekendmaken + doel uitleggen Rechtstreekse communicatie met de landbouwer en samen oplossingen zoeken Op zoek gaan naar alternatieven (vb: grondenruil) Andere overheidsdiensten die kunnen ondersteunen vanuit hun bevoegdheden betrekken (vb: Landbouw en Visserij, VLM)

DONT’s Negeren, problematiek naast zich neerleggen Argumenteren dat dit een overheidsbeslissing is en verder werken