Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) University of Oregon Naam trainers Logo werkplek Datum Naam school © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 1 1
Welkom! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Programma 12.00 – 16:00 Pro-actief versus reactief handelen Proactief handelen: Aandachtssignaal Interventies bij ongewenst gedrag Negeren Consequenties bij ongewenst gedrag Concentratiespel Contact met ouders in de klas © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Proactief reactief Proactieve handelingen zijn gericht op het voorkomen van ongewenst gedrag Reactieve handelingen zijn gericht op het ombuigen van ongewenst gedrag © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 4
pro-actieve handelingen SWPBS: pro-actieve handelingen Formuleren van eenduidige gedragsverwachtingen Actief aanleren van gedragsverwachtingen Bekrachtigen en belonen van gewenst gedrag (aandachtsemmer) Hanteren van een beloningssysteem © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Opdracht: Een moment van reflectie…. In tweetallen de 4 scenario's bespreken Noteer proactieve oplossingen 15 minuten © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 6
Proactief handelen: aandacht vragen Gebruik een hoorbaar aandachtsignaal Gebruik steeds hetzelfde eenvoudige verbale signaal: “Even jullie aandacht, alsjeblieft” Begin de les als iedereen zijn aandacht erbij heeft Schenk direct aandacht aan leerlingen die opletten Let erop dat de leerlingen tijdens al je aanwijzingen blijven opletten © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 7
Een signaal om op te letten Oefenen met de hele klas Trainen als het lang duurt voordat hele klas stil is: spelvorm Als één leerling niet goed reageert; apart gesprekje, extra oefenen individueel en bekrachtigen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 8
Les in goed gedrag: aandachtssignaal 1. Goede voorbeeld 2. Foute voorbeeld 3. Goede voorbeeld 4. Leerlingen oefenen Gewenst gedrag bij het signaal: Leerling stopt waar het mee bezig is Kijkt naar de leerkracht Luistert naar de leerkracht © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 9
Opdracht: Welk signaal? Welk signaal gebruik ik in verschillende situaties? Formulier aandachtsignaal: 10 minuten © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 10
Interventies bij ongewenst gedrag Negeren Aandacht van de groep vragen De reactieprocedure © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 12
Negeren Onuitgesproken boodschap: ‘Ik geef jou alleen aandacht als je de juiste dingen doet.’ Negeer nooit: de eerste keer dat een bepaald gedrag zich voordoet als er meerdere leerlingen bij betrokken zijn als een leerling zichzelf of anderen pijn doet © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 13
Negeren Bedenk wat het gewenste gedrag is Kijk welke leerlingen dit gedrag wel laten zien Geef een compliment aan minstens 3 leerlingen die het gedrag laten zien Wacht en observeer minimaal 10 seconden Hou de leerling met het ongewenste gedrag in de gaten: complimenteer iedere stap in de goede richting © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Brainstorm Consequenties op gedrag In groepen van 3-4: 15 minuten Bedenk welke consequenties passend bij concreet ongewenst gedrag jullie in je klas gebruiken/ willen gebruiken Denk ook aan de schoolbrede afspraken over consequenties op gedrag Het gedragsteam bekijkt alles en komt tot een eenduidig voorstel/ plan © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 15
Het waarom van het concentratiespel Langere tijd taakgericht werken is een bepalende factor voor leerprestaties Leerlingen leren om afleiding te negeren heeft zorgt ervoor dat: bekrachtiging van aandacht trekken wordt voorkomen leerlingen beter aan het werk blijven leerlingen zich na onrust weer snel op hun werk kunnen richten escalatie van gevaarlijk gedrag wordt voorkomen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 16
Het concentratiespel Maak een schema waarin je een streeftijd noteert Vertel je leerlingen dat je hen wilt leren hoe ze zich moeten concentreren, ook als ze door kleine dingen afgeleid worden Vertel de spelregels Doe voor wat je leerlingen moeten doen en wat ze niet moeten doen Kies activiteiten die ze alleen kunnen doen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 17
Het concentratiespel (vervolg) Oefen eerst even Zorg dat je de enige in de klas bent die probeert de leerlingen af te leiden Richt je alleen op leerlingen die het goed doen Als er een paar leerlingen zijn die zich laten afleiden, probeer het later nog een keer Zet de tijd in het schema Als leerlingen de klas afleiden, doe het spel dan minstens vijf keer voor niets voordat je het een keer echt speelt © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 18
In contact met ouders in de klas Een goed contact met ouders heeft als doel: Ouders krijgen affiniteit met en vertrouwen in de aanpak van de school De aanpak van de school heeft meer kans van slagen als de ouder hier achter staat Het vergroten van de ontwikkelingskansen van de leerling © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
In contact met ouders in de klas ‘Welke momenten, zowel informeel als formeel kunnen worden benut voor een positief contact met ouders?’ © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Bedankt voor jullie aandacht! Tot slot Bedankt voor jullie aandacht! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)