De kracht van de Fietsersbond Communicatiestrategie 2012-2015
Waarom een communicatie- strategie?
± 1975 1 + 2
± 1995 20+
± 2015 50+
Daarom een communicatiestrategie: Communicatie is veranderd: nieuwe media, digitale media en toon van communicatie De Fietsersbond ook: Koers 2015 Meer platforms betekent: - Meer coördinatie - Meer loslaten Samen staan we sterk: versnippering tegengaan Duidelijker zelfbeeld
De kern van de strategie
De kern van de strategie Communiceren met en voor alle fietsers Dé organisatie waar fietsers hun wensen kunnen neerleggen Meer uitgaand van de kracht van de fietser in plaats van de kwetsbaarheid (al zijn er uitzonderingen) Digitale communicatie
Op 3 gebieden ontwikkelen
Werkwijze Samen staan we sterk: 1 thema per jaar & landelijke en lokale acties meer verbinden Naar ‘loket’ waar fietsers met al hun fietskwesties terecht kunnen, inclusief infrastructuur
Toon Naar contact, dialoog en interactie Oplossingen en alternatieven aandragen Gericht op alle fietsers, het brede publiek
Boodschap van de communicatie van beleidsoriëntatie naar meer maatschappelijke oriëntatie van detail naar meer hoofdlijnen van pad naar meer persoon De Fietsersbond is energiek, sympathiek, uitnodigend, betrokken, oplossingsgericht en t0-the-point
Wat betekent dat voor afdeling? Blijven doen waar je goed in bent: lobbywerk en lokale actie is en blijft de basis van ons werk Meer aandacht geven aan boodschap en effectief communiceren: hoe bereik je meer met dezelfde inzet? Ondersteuning op vlak van communicatie: afdelingswebsites, cursusavonden, materialen etc Ruimte voor nieuwe activiteiten en nieuwe mensen: bijvoorbeeld jonge(re) vrijwilligers
Communicatie is werk in uitvoering
Werk in uitvoering Fietsersbond als naam meer bekend maken - Centraal thema voor samenhang - Bij fiets denk je aan Fietsersbond - Meer naamsbekendheid betekent meer leden die ons helpen bij het werk Fietsersbond is energiek, sympathiek, uitnodigend, betrokken, oplossingsgericht en t0-the-point (Meer) communiceren mét en voor alle fietsers
Verschillende doelgroepen, verschillende benaderingen Jongeren vergen andere benadering (en ander doel) dan ouderen. Bestaande leden behouden en nieuwe leden aanspreken. Strategisch communiceren met beleidsmakers en journalisten. IJkpersonen helpen hierbij
Kaderlid Stadsfiets 63 AD/AC en NOS PvdA Goede infra Ondersteuning Vrijwilliger Tourfiets 44 Metro, Nu.nl SP (passief) Routeplanner, tests Actief maken Beleidsmaker Vaak auto 37 Verkeerskunde D66 Feiten, meedenken Beleid beïnvloeden Passant OV-fiets 29 iPhone, De Pers GroenLinks Stallingen, ruimte Boeien, bewustzijn
Meer communiceren met fietsers
Meer communiceren met fietsers Verdere optimalisatie van digitale media Afdelingen begeleiden op het gebied van (digitale) communicatie) Media opzoeken die dichtbij staan Peilen en toetsen via het Nationaal Fietspanel
Centraal thema voor meer samenhang: Schaalsprong
Bij fiets denk je aan Fietsersbond
Bij fiets denk je aan Fietsersbond Fietsersbond duidelijk koppelen aan zijn projecten en activiteiten Identiteit van de Fietsersbond laten zien: Ambassadeurs van de Fietsersbond Informatie laagdrempelig en zo breed mogelijk verspreiden
m.vanes@fietsersbond.nl @martijn Of s.kluit@fietsersbond.nl Nog vragen? m.vanes@fietsersbond.nl @martijn Of s.kluit@fietsersbond.nl