De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
An Verelst

2 Voorstelling Victim Support Europe
Overkoepelend network van slachtofferhulp organisaties in Europa 43 Leden van 26 landen, waaronder 21 Europese lidstaten. Onze leden werken met ± 3000 staff, vrijwilligers en bieden slachtofferhulp aan 2 miljoen slachtoffers van misdaden en rampen elk jaar

3 Victim Support Europe en Terrorisme
Leden ondersteunen Coordinatie Expertise verzamelen Beleidswerk – European Directive on Combatting Terrorism

4 De noden van slachtoffers – een Europees kader
Respect en Herkenning Informatie Toegang tot justitie Slachtofferhulp Bescherming Compensatie en Mediatie These are the needs in the Directive Information first and on the case

5 Communicatie tijdens/na een ramp of aanslag
Accurate informatie Communiceren wanneer meerdere organisaties, overheidsinstellingen en gevarieerde locaties betrokken zijn. Up to date houden van informatie. Informatie veranderd zo snel dat materialen vaak verouderd worden voordat ze werden verspreid zijn. Het beheren van een wereldwijde media-aanwezigheid van ongekende omvang. De bescherming van slachtoffers, overlevenden en families tegen de overdreven of ongewenste media.

6 Informatie – Basis principes
1 Bron van informatie Eenvoudig en aangepast Makkelijk te vinden en bereiken Verschillende methodes om te communiceren Doorheen de tijd Herhaal Rekening houden met trauma Een breed perspectief op slachtoffers

7 Communicatie – good practices around the world
1 Website - 1 Bron van informatie Family Ondersteuningsscentra 1 Helplijn Nationale campagnes Informatie voor buitenlandse slachtoffers

8 Online Informatie portaal MH17 Slachtofferhulp
Informatie voor slachtoffers van MH17 Vliegramp. Praktische up to date informatie Publiek en gesloten deel Juridische ondersteuning Informatie voor bredere groep slachtoffers Aandacht voor veelgestelde vragen Schets van hulpverlenings en ondersteuningsaanbod

9 Familie Ondersteuningscentra INAVEM, FR
Samenbrengen van diensten en overheden Experten in het omgaan met slachtoffers Gecoordineerde en consequente informative van 1 bron Ondersteuning – vrijwilligers en professionals met expertise

10 Victim Navigators or case managers NL, US, FR
Onmiddelijk en op lange termijn Ondersteuning – praktisch, emotioneel, juridisch, financieel Op maat van het slachtoffer – noden van het slachtoffer staan central Media

11 1 Helplijn FR, BE, US,… Informatie crisislijn die tegemoetkomt aan vragen van bredere publiek en slachtoffers Professionals? Procedures om slachtoffers het best te ondersteunen Andere nummers

12 Online informatie over Slachtofferrechten en Juridische procedures INFOVICTIMS en Court Introduction
Informatie voor slachtoffers en het bredere publiek Interactief Makkelijk toegankelijk Vanuit het oogpunt van een slachtoffer

13 Publieke campagnes Massachusetts Office for Victim Assistance
Publieke campagnes om bredere publiek in te lichten over de gevolgen Preventie van psychologische consequenties Herhaaldelijk met aandacht voor specifieke evenementen

14 Informatie voor Buitenlandse Slachtoffers Weisser Ring (GE), INAVEM (FR), BE
Duidelijke informatie voor buitenlandse slachtoffers in verband met de bestaande diensten, het hulpaanbod, de gerechterlijke procedures, etc.

15 Bedankt! Victim Support Europe Wetstraat 235 Brussel +3222310112


Download ppt "Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices."

Verwante presentaties


Ads door Google