…. Is een verzameling van dankbare momenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Wat moet je allemaal kunnen als leerkracht lager onderwijs?
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Didactische werkvormen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Leerstof tweede semester
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
1 ALLE ICT-VAARDIGHEDEN INTERACTIEF Slimme links tonen vorderingen.
Collectief portfolio groep 3
Actief Burgerschap Plan Nederland.
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Didactische werkvormen
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Onderzoeksvaardigheden
CONCEPT OPERATIE X.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Vaardigheid onderwijs
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
1. Inleiding.
Netwerk coördinatoren VZ
Leerstijlen KOLB SJM.
Informatieve bijeenkomst
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Bijeenkomst September 2015
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Communicatie Les1.
Hogere denkvaardigheden
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Communicatie 7e les.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Groepsdynamica Storming
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden Les 8.
Krachtige Leeromgeving
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Project Algemene Vakken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Transcript van de presentatie:

…. Is een verzameling van dankbare momenten Waardevol les geven …. Is een verzameling van dankbare momenten Mevr Paeye Sylvia

Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes. Onderwijzen= een kunst ipv een kunde?! Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes. Mevr Paeye Sylvia

Vroeger en nu? Vroeger=> doceren zonder interactie. Nu=> Actief Doelgericht Zelfgestuurd Individualisatie Gesitueerd Mevr Paeye Sylvia

Mevr Paeye Sylvia

Invulling van het begrip didactiek Didactiek= KRACHTIGE onderwijsleeromgeving creëren … waarin leerlingen op een intentionele en systematische wijze de minimumdoelen verwerven. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Stap voor stap, gestructureerd, opbouwend Mevr Paeye Sylvia

Didactische sleutelvragen Wat wil ik bereiken? Beginsituatie? Welke leerstof heb ik nodig? Welke didactische werkvorm ga ik gebruiken? Wat moeten de leerlingen kennen? Welke middelen heb ik ter beschikking? Evaluatievorm? … Mevr Paeye Sylvia

Didactische principes Aanschouwelijkheidsprincipe Realiteitsprincipe Activiteitsprincipe Motivatieprincipe Integratieprincipe Individualisatieprincipe/differentiatieprincipe Geleidelijkheidsprincipe Herhalingsprincipe Mevr Paeye Sylvia

Aanschouwelijkheidsprincipe Op verschillende manieren: => ruiken,zien,proeven,ervaren,… Twee soorten: =>directe aanschouwing =>indirecte aanschouwing Concreet====schematisch=====abstract Mevr Paeye Sylvia

Mevr Paeye Sylvia

Realiteitsprincipe Aansluiten bij de leefwereld van de leerling Mevr Paeye Sylvia

Mevr Paeye Sylvia

Mevr Paeye Sylvia

Activiteitsprincipe Hoe de lln actief betrekken bij de les? =>Motorische activiteit =>Denkactiviteit Veilig klimaat! Probleemstelling die echt zijn. Mevr Paeye Sylvia

Tips voor praktijklessen Zorg nadien voor een foutenanalyse. Louter doceren => denkactiviteit schakelen. Nuanceer naargelang de doelstelling. Overweeg of de activiteiten best individueel, klassikaal of in groepen met gebeuren. Varieer: verandering van spijs doet eten/werken Mevr Paeye Sylvia

Mevr Paeye Sylvia

Motivatieprincipe 2 manieren: *Geviseerde object=>leerinhoud aantrekkelijker maken *Geïntereseerde subject=>leerling op leerinhoud richten. Wees zelf gemotiveerd. Motiveer niet constant. Mevr Paeye Sylvia

Integratieprincipe Nieuwe leerstof =>aansluiten met reeds verworven leerstof. Verbanden leggen en laten leggen. Mevr Paeye Sylvia

Individualisatieprincipe/ differentiatieprincipe De gemiddelde lln bestaat niet. Basisdoelstellingen onderscheiden van uitbereiding maar toch aanbieden. LLn zijn verschillend: Aanleg-ontwikkelingsniveau-begaafdheid-achtergrond-tempo-voorgaande vorming -… Mevr Paeye Sylvia

Geleidelijkheidsprincipe Stap 1: inschatting beginsituatie Stap 2: opdracht =>deelhandelingen Stap 3: samen controleren/evalueren. Mevr Paeye Sylvia

Herhalingsprincipe Als er nu maar geen herhalingsvragen komen !!!! Herhaling op verschillende manieren is nodig om te onthouden ! Mevr Paeye Sylvia

Leercirkel van Kolb Dromer: praktijkervaring=>regels, principe Denker:theorie=>zelfstudie Pragmaticus/beslisser:beknopte theorie Doener: veel oefenen Mevr Paeye Sylvia

Interactievormen Mededelend Vragend Dialectisch Uitnodigend Mevr Paeye Sylvia

Didactische werkvormen Instructiewerkvorm Gesprekswerkvorm Opdrachtwerkvorm Spelwerkvorm Andere … Mevr Paeye Sylvia