…. Is een verzameling van dankbare momenten Waardevol les geven …. Is een verzameling van dankbare momenten Mevr Paeye Sylvia
Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes. Onderwijzen= een kunst ipv een kunde?! Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes. Mevr Paeye Sylvia
Vroeger en nu? Vroeger=> doceren zonder interactie. Nu=> Actief Doelgericht Zelfgestuurd Individualisatie Gesitueerd Mevr Paeye Sylvia
Mevr Paeye Sylvia
Invulling van het begrip didactiek Didactiek= KRACHTIGE onderwijsleeromgeving creëren … waarin leerlingen op een intentionele en systematische wijze de minimumdoelen verwerven. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Stap voor stap, gestructureerd, opbouwend Mevr Paeye Sylvia
Didactische sleutelvragen Wat wil ik bereiken? Beginsituatie? Welke leerstof heb ik nodig? Welke didactische werkvorm ga ik gebruiken? Wat moeten de leerlingen kennen? Welke middelen heb ik ter beschikking? Evaluatievorm? … Mevr Paeye Sylvia
Didactische principes Aanschouwelijkheidsprincipe Realiteitsprincipe Activiteitsprincipe Motivatieprincipe Integratieprincipe Individualisatieprincipe/differentiatieprincipe Geleidelijkheidsprincipe Herhalingsprincipe Mevr Paeye Sylvia
Aanschouwelijkheidsprincipe Op verschillende manieren: => ruiken,zien,proeven,ervaren,… Twee soorten: =>directe aanschouwing =>indirecte aanschouwing Concreet====schematisch=====abstract Mevr Paeye Sylvia
Mevr Paeye Sylvia
Realiteitsprincipe Aansluiten bij de leefwereld van de leerling Mevr Paeye Sylvia
Mevr Paeye Sylvia
Mevr Paeye Sylvia
Activiteitsprincipe Hoe de lln actief betrekken bij de les? =>Motorische activiteit =>Denkactiviteit Veilig klimaat! Probleemstelling die echt zijn. Mevr Paeye Sylvia
Tips voor praktijklessen Zorg nadien voor een foutenanalyse. Louter doceren => denkactiviteit schakelen. Nuanceer naargelang de doelstelling. Overweeg of de activiteiten best individueel, klassikaal of in groepen met gebeuren. Varieer: verandering van spijs doet eten/werken Mevr Paeye Sylvia
Mevr Paeye Sylvia
Motivatieprincipe 2 manieren: *Geviseerde object=>leerinhoud aantrekkelijker maken *Geïntereseerde subject=>leerling op leerinhoud richten. Wees zelf gemotiveerd. Motiveer niet constant. Mevr Paeye Sylvia
Integratieprincipe Nieuwe leerstof =>aansluiten met reeds verworven leerstof. Verbanden leggen en laten leggen. Mevr Paeye Sylvia
Individualisatieprincipe/ differentiatieprincipe De gemiddelde lln bestaat niet. Basisdoelstellingen onderscheiden van uitbereiding maar toch aanbieden. LLn zijn verschillend: Aanleg-ontwikkelingsniveau-begaafdheid-achtergrond-tempo-voorgaande vorming -… Mevr Paeye Sylvia
Geleidelijkheidsprincipe Stap 1: inschatting beginsituatie Stap 2: opdracht =>deelhandelingen Stap 3: samen controleren/evalueren. Mevr Paeye Sylvia
Herhalingsprincipe Als er nu maar geen herhalingsvragen komen !!!! Herhaling op verschillende manieren is nodig om te onthouden ! Mevr Paeye Sylvia
Leercirkel van Kolb Dromer: praktijkervaring=>regels, principe Denker:theorie=>zelfstudie Pragmaticus/beslisser:beknopte theorie Doener: veel oefenen Mevr Paeye Sylvia
Interactievormen Mededelend Vragend Dialectisch Uitnodigend Mevr Paeye Sylvia
Didactische werkvormen Instructiewerkvorm Gesprekswerkvorm Opdrachtwerkvorm Spelwerkvorm Andere … Mevr Paeye Sylvia