De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project Algemene Vakken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project Algemene Vakken"— Transcript van de presentatie:

1 Project Algemene Vakken
PAV Project Algemene Vakken

2 Wat gaan we bespreken? Een korte schets -> Doel
-> Hoe dit doel bereiken? De 6 fundamenten Soorten werkvormen Media De didactische pijlers

3 Een korte schets DOEL BSO LEERLING PRAKTIJKVAKKEN PAV ARBEIDSMARKT
MAATSCHAPPIJ Bron:PAVVaardig

4 DOEL PAV Leerlingen voorbereiden op een leven in de maatschappij
Basisvaardigheden Attitudes PAV  Functionele vaardigheden

5 Hoe dit doel bereiken? Functionele vaardigheden - Thematisch
geïntegreerd thematisch Actief en afwisselend Aangepast niveau - Geïntegreerd - Actief en afwisselend - Aangepast niveau BSO-leerling Bron:PAVVaardig

6 De 6 fundamenten PAV = Functionele vaardigheden
- Organisatiebekwaamheid - Functionele taalvaardigheid/tekstgeletterdheid - Functionele rekenvaardigheid - Informatieverwerving en –verwerking - Tijd- en ruimtebewustzijn - Maatschappelijk bewustzijn, zelfstandigheid en weerbaarheid

7 De 6 fundamenten VOEDING
Een week de eetgewoontes bijhouden (organisatiebekwaamheid + zelfstandigheid) Via internet info opzoeken over voedselpiramide, de eigen eetgewoontes vergelijken en hun conclusies trekken (informatie verwerven en verwerken) Recept: hoeveelheden afmeten (functionele rekenvaardigheden) en recept uitvoeren door instructies te volgen (functionele taalvaardigheden) Nieuwsberichten over voeding (bv. hongersnood, voedseloverschotten, …) bespreken (tijd en ruimte)

8 Soorten werkvormen OLG (onderwijsleergesprek) Woordspin Placemat
Hoekenwerk Analyseren van cartoons Werken met protestsongs Stiftgedichten …………………

9 GESTRUCTUREERD Werkvormen HET OLG (onderwijsleergesprek) - Dialoogvorm
!!! * Geen eenrichtingsverkeer * Gemeenschappelijk doel * Iedereen betrekken * Begeleidende rol (tijd, organisatie, verloop) Inzichten Nieuwe vragen GESTRUCTUREERD

10 WOORDSPIN Werkvormen Klas als geheel weet veel 1 lln weet een beetje
Beginsituatie Leefwereld! Bord Digitaal Foto’s - Mindmeister - Emindmaps - Bubbl

11 Werkvormen Stappenplan:
Lln werken in groep (timekeeper, bemiddelaar, secretaris, woordvoerder) Leerkracht geeft een opdracht Lln noteren individuele ideeën (A,B,C,D) Lln overleggen over ideeën Antwoord(en) Klassikale uitwisseling PLACEMATS A B ANTWOORD(EN) D BV: oorzaken hongersnood, wat heb je nodig om…, ontwerpen muziekkwis C

12 Werkvormen HOEKENWERK
Werkwijze: - Klas wordt ingedeeld in verschillende hoeken - Iedere hoek bevat een opdracht binnen eenzelfde thema - Lln werken per hoek - Verbetersleutel vooraan in de klas - Alle hoeken moeten behandeld zijn = duidelijk en eenvoudig = eigen leren in handen

13 Werkvormen HOEKENWERK
Rol leerkracht: - goede selectie - goede organisatie - goed leerklimaat Voordelen: - lln kiezen zelf de opdracht - lln leren tijd zelf indelen - lln leren redeneren vanuit verschillende leerstijlen - lln leren planmatig werken - motivatie en betrokkenheid

14 Werkvormen HOEKENWERK Voorbeeld a.d.h.v. beroemde foto’s

15 Werkvormen ANALYSEREN VAN CARTOONS / PROTESTSONGS KIAM - LIAM

16 Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken
- Interpreteren - Actualiseren - Mening

17 Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken (Ik zie …)
- Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)

18 Werkvormen KIAM voorbeeld a.d.h.v. Little Kadago

19 Werkvormen LIAM = Werken met / analyseren van protestsongs
- Luisteren (Ik hoor …) - Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)

20 Werkvormen KIAM –LIAM Voordelen ???
Lln leren: - anders kijken of luisteren - komen in contact met nieuwe dingen - gaan op zoek naar verklaringen - contact met actualiteit / geschiedenis - nadenken/formuleren van een eigen mening - …

21 Werkvormen STIFTGEDICHTEN

22 Media Zeer belangrijke plaats binnen PAV
Facebook, Instagram, Twitter, … Smartboard, Ipad, smartphone, … Actualiteit (TV, radio, kranten, …)

23 Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, …
Bv: Instagram * Actuabord in de klas * Instagramspel (stadsbezoek) * Instagramaccount op Ipad in de klas * ….

24 Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, …
Bv: Facebook, Twitter *Veilig online * Eigen FB-gebruik in beeld *Twitter en rampen (invloed) *….

25 Media Smartboard, Ipad, smartphone, … Hoe te gebruiken?
- Ipad, smartphone (a.d.h.v. actualessen QR-codes)

26 Media Actualiteit (TV, radio, kranten, …) Hoe te gebruiken?
Samen middagnieuws kijken Radionieuws in de klas Kranten in de klas ( - Tijdslijn maken voor in de klas

27 De didactische pijlers
Aanschouwelijkheidsprincipe Activiteitsprincipe Herhalingsprincipe Integratieprincipe Differentiatieprincipe Beperkingsprincipe Geleidelijkheidsprincipe Belangstellingsprincipe

28 BEDANKT


Download ppt "Project Algemene Vakken"

Verwante presentaties


Ads door Google