OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Enterprisesystemen kenmerken zich door een reeks geïntegreerde softwaremodules en een centrale database, waardoor de gegevens kunnen worden gedeeld door veel verschillende bedrijfsprocessen en functionele gebieden in de hele onderneming.
Verwerven van nieuwe apparatuur Deze C-Business-kaart illustreert het verwervingsproces voor een nieuw apparaat. Door de hoge mate van integratie tussen fabrieksonderhoud, materiaalbeheer en de boekhouding verlopen alle stappen met optimale systeemondersteuning en zijn grotendeels geautomatiseerd. Dit garandeert een soepel lopend werkproces evenals flinke tijdsbesparingen.
Deze figuur toont de belangrijkste entiteiten in de supply chain en de informatiestroom up- en downstream om de activiteiten rond het kopen, fabriceren en verplaatsen van een product te coördineren. De brede pijl toont de stroom van materialen tussen leden van een supply chain en de gestippelde lijnen en pijlen tonen de informatiestroom. Leveranciers zetten ruwe materialen om in halfproducten of componenten en fabrikanten verwerken deze tot eindproducten. De producten worden verzonden naar distributiecentra en van daaruit naar winkeliers en consumenten.
De vijf supply chain management-processen bestaan uit een aantal deelprocessen die worden uitgevoerd door onderdelen van de supply chain.
Onjuiste informatie kan leiden tot kleine fluctuaties in de vraag naar een product die kunnen worden versterkt als men verder teruggaat in de supply chain. Kleine fluctuaties in de winkelverkoop van een product kunnen leiden tot overvloedige voorraad voor distributeurs, fabrikanten en leveranciers.
Intranetten kunnen worden gebruikt om informatie vanuit geïsoleerde bedrijfsprocessen te integreren binnen het bedrijf om te ondersteunen bij het managen van de interne supply chains. Toegang tot deze intranetten kan ook worden uitgebreid naar geautoriseerde leveranciers, distributeurs, logistieke diensten en, soms, naar de uiteindelijke klanten om de onderlinge afstemming van interne en externe supply chain-processen te verbeteren.
Het verschil tussen produceren op voorraad- en produceren op order-modellen is samen te vatten in de leus “Maak wat we verkopen, niet verkopen wat we maken.”
De toekomstige internetgestuurde supply chain werkt als een digitaal logistiek zenuwstelsel. Deze supply chain biedt meerrichtingscommunicatie tussen bedrijven, netwerken van bedrijven en e-marktplaatsen, zodat hele netwerken van supply chain-partners onmiddellijk hun voorraden, orders en capaciteiten kunnen aanpassen.
De belangrijkste CRM-softwareproducten ondersteunen bedrijfsprocessen in verkoop, service en marketing en het integreren van klantinformatie uit verschillende bronnen. In het overzicht zijn zowel de operationele als analytische aspecten van CRM opgenomen.
Dit proces laat zien hoe klantenservice een best practice voor het bevorderen van klantloyaliteit kan modelleren met behulp van customer relationship management-software. De CRM-software helpt bedrijven bij het vaststellen van waardevolle klanten die een voorkeursbehandeling verdienen.
Analytische CRM maakt gebruik van een customerdatawarehouse en van programma’s voor het analyseren van klantgegevens die worden verzameld bij de klantcontactpunten van het bedrijf en bij andere bronnen.
Customer relationship management-software biedt analyseprogramma’s die bedrijven ondersteunen bij het vaststellen van hun belangrijkste klanten, het voorspellen van toekomstige kooppatronen en het inzetten van de juiste middelen om de verkoop te verhogen.
Order-tot-betaling is een samengesteld proces dat gegevens uit afzonderlijke enterprisesystemen en verouderde financiële toepassingen integreert. Het proces moet worden gemodelleerd en vertaald naar een softwaresysteem dat applicatie- integratieprogramma’s gebruikt.