Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen Bijeenkomst 1 vakdidactiek EP 2
Doelen bijeenkomst 1 vakdid EP 2 Kennismaken en terugkijken Kennis opdoen over de nieuwste ontwikkelingen binnen het vak Verhalen vertellen Informatie over programma
Kennismaking Namenrondje met scholen en vakdidactische kwaliteit
Interviewen Elkaar in 2-tallen interviewen over wat er geleerd is in de stage en bij vakdidactiek + wat de vakdidactische kwaliteiten en leervragen zijn Noteer dit in de cirkel die vakdidactische kennis voorstelt
Programma vakdid EP 2 Historisch redeneren Oriëntatiekennis Activerende didactiek Taalgericht vakonderwijs Examenprogramma VMBO Samenwerken tussen vakken Differentiatie Staatsinrichting Digitiek
Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding wetenschappelijk denken Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis
Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van historische begrippen (sleutelbegrippen) en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)
Het vak geschiedenis in de onderbouw op mijn school Hoeveel uur Welke methode Welke onderwerpen Welke vaardigheden Welke opbouw Aansluiting bovenbouw www.histoforum.net en dan vakinformatie
Hoe verhoudt zich dat tot de kerndoelen en eindtermen?
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018 Onderwijs 2032 is aangenomen door de Tweede kamer Het HAVO-examen verandert m.i.v. mei 2018 We hoeven niets met de canonvensters te doen in de onderbouw
Argumenten voor het vertellen van verhalen? Brengen het verleden tot leven Maken het concreet en tastbaar Motiveren (sommige) leerlingen (‘Spannend…!’) Zijn ‘activerend’ (niet volgens iedereen) Narratieve structuur helpt beter onthouden Zorgen voor een ‘associatief netwerk’ Vooral (maar niet alleen) nuttig in de ‘romantische fase’ (Egan)
Vertel een stukje van je verhaal aan medestudenten Kies een saai stukje uit en pimp dit op door bijvoeglijke naamwoorden, emoties, directe rede Vertel waarom je dit verhaal gekozen hebt en voor welke klas en lees je opgepimpte stukje voor Je medestudenten geven je complimenten
http://www.annefrank.org/nl/Educatie/voor-docenten/Didactiek/Verhalen-vertellen/
Volgende keer op 20 sept Interview bundel toetsrevolutie Wilschut hoofdstuk 14 Je vraag uitzoeken over kerndoelen, eindtermen, aansluiting bovenbouw Doornemen cursuswijzer Heeft iemand al een toets gemaakt?
Historisch redeneren
Manieren van denken of redeneerwijzen Voorheen historische vaardigheden…. Wilschut ziet vier manieren van historisch denken of redeneren (p66- 67) Verzamelen Ordenen Verklaren Beeld vormen
Verzamelen ….om kunnen gaan met historische bronnen bron vraagstelling relevantie betrouwbaarheid representativiteit feit en mening
Ordenen ……heeft te maken met chronologie en ontwikkelingen door de tijd heen Chronologie Eeuwen Tijdvakken Verandering Continuiteit
Verklaren ……oorzaken en gevolgen kunnen onderscheiden: oorzaak en gevolg structureel en incidenteel aanleiding korte en lange termijn bedoeld en onbedoeld
Beeld vormen …..interpreteren van verleden waarde norm standplaatsgebondenheid objectiviteit
Van Boxtel en Van Drie Historisch redeneren heeft zes componenten Contextualiseren Gebruiken van historische begrippen Gebruiken van methodologische begrippen Gebruik van bronnen Historische vragen stellen Argumenteren (een beredeneerd standpunt innemen)
Wat is het verschil tussen Wilschut en van Boxtel/van Drie?
Zie ook filmpjes Actief Historisch denken op leraar 24 https://www.leraar24.nl/actief-historisch-denken-het-concept/
Welk woord weg Hitler Stalin Mussolini
Houding leerlingen Copier stance (kopieren)= Foto van het verleden Borrower stance (lenen)= Reconstructie binnen grenzen eigen idee van het verleden, procedures belangrijk, meerdere meningen mogelijk Criterialist stance(kritisch) =reconstrueren via stellen van vragen en analyseren van bronnen (Maggioni 2004, 2006, 2009; Havekes, 2017)
Wat kun jij doen om historisch denken te bevorderen? Overleg voor 5 minuten in een groep en bespreek wat jij al doet en kunt doen om historisch denken te bevorderen. Zorg dat je minimaal een duidelijk voorbeeld kunt geven in de nabespreking.
Vragen stellen Laat leerlingen vragen stellen bij bronnen of een tijdvak/thema Bespreek met hen wat voor soort vragen je kunt stellen bij de geschiedenis of bij bronnen (Questioning the past Albert Logtenberg 2012, ook workshop liodag)
Dialoog is belangrijk voor historisch redeneren Probeer zoveel mogelijk ll in je OLG te betrekken Laat ll op elkaar reageren Stel open vragen Geef niet meteen jouw mening of feedback Laat stiltes vallen (Van Drie en Van Boxtel 2011)
Evaluatieve vragen Van Boxtel en van Drie p.91 (2008): Evaluatieve vragen stellen beter voor historisch denken/redeneren dan verklarende vragen stellen. Bijvoorbeeld: Wat is de belangrijkste oorzaak van WO1?
Wat bevordert historisch denken? Besteed aandacht aan de begrippen. Stel evaluatieve vragen. Gebruik open vragen in je onderwijsleergesprek en laat ll op elkaars antwoorden voortbouwen. Laat leerlingen zelf vragen stellen bij bronnen, spotprenten of informatie.
Wat neem je mee en wat ga jij toepassen?
Volgende keer Neem een werkvorm of les mee waarvan jij vindt dat je historisch denken bevordert Lees artikel Van Boxtel/Van Drie en Havekes Neem de cursuswijzer door