Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Workshop begripsvorming
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe leer je geschiedenis?
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Kritisch denken ‘vertaald’
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Paspoort griekse goden
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
© UNIEK IN DE KLAS.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Gesprekstechnieken Les 1.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen Bijeenkomst 1 vakdidactiek EP 2

Doelen bijeenkomst 1 vakdid EP 2 Kennismaken en terugkijken Kennis opdoen over de nieuwste ontwikkelingen binnen het vak Verhalen vertellen Informatie over programma

Kennismaking Namenrondje met scholen en vakdidactische kwaliteit

Interviewen Elkaar in 2-tallen interviewen over wat er geleerd is in de stage en bij vakdidactiek + wat de vakdidactische kwaliteiten en leervragen zijn Noteer dit in de cirkel die vakdidactische kennis voorstelt

Programma vakdid EP 2 Historisch redeneren Oriëntatiekennis Activerende didactiek Taalgericht vakonderwijs Examenprogramma VMBO Samenwerken tussen vakken Differentiatie Staatsinrichting Digitiek

Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis Kennis Historisch redeneren Overzicht tijd Ander perspectief Leuk Morele lessen Verklaren hedendaagse maatschappij Voorbereiding wetenschappelijk denken Doelen van het schoolvak volgens docenten Geschiedenis

Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van historische begrippen (sleutelbegrippen) en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)

Het vak geschiedenis in de onderbouw op mijn school Hoeveel uur Welke methode Welke onderwerpen Welke vaardigheden Welke opbouw Aansluiting bovenbouw www.histoforum.net en dan vakinformatie

Hoe verhoudt zich dat tot de kerndoelen en eindtermen?

Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018 Onderwijs 2032 is aangenomen door de Tweede kamer Het HAVO-examen verandert m.i.v. mei 2018 We hoeven niets met de canonvensters te doen in de onderbouw

Argumenten voor het vertellen van verhalen? Brengen het verleden tot leven Maken het concreet en tastbaar Motiveren (sommige) leerlingen (‘Spannend…!’) Zijn ‘activerend’ (niet volgens iedereen) Narratieve structuur helpt beter onthouden Zorgen voor een ‘associatief netwerk’ Vooral (maar niet alleen) nuttig in de ‘romantische fase’ (Egan)

Vertel een stukje van je verhaal aan medestudenten Kies een saai stukje uit en pimp dit op door bijvoeglijke naamwoorden, emoties, directe rede Vertel waarom je dit verhaal gekozen hebt en voor welke klas en lees je opgepimpte stukje voor Je medestudenten geven je complimenten

http://www.annefrank.org/nl/Educatie/voor-docenten/Didactiek/Verhalen-vertellen/

Volgende keer op 20 sept Interview bundel toetsrevolutie Wilschut hoofdstuk 14 Je vraag uitzoeken over kerndoelen, eindtermen, aansluiting bovenbouw Doornemen cursuswijzer Heeft iemand al een toets gemaakt?

Historisch redeneren

Manieren van denken of redeneerwijzen Voorheen historische vaardigheden…. Wilschut ziet vier manieren van historisch denken of redeneren (p66- 67) Verzamelen Ordenen Verklaren Beeld vormen

Verzamelen ….om kunnen gaan met historische bronnen bron vraagstelling relevantie betrouwbaarheid representativiteit feit en mening

Ordenen ……heeft te maken met chronologie en ontwikkelingen door de tijd heen Chronologie Eeuwen Tijdvakken Verandering Continuiteit

Verklaren ……oorzaken en gevolgen kunnen onderscheiden: oorzaak en gevolg structureel en incidenteel aanleiding korte en lange termijn bedoeld en onbedoeld

Beeld vormen …..interpreteren van verleden waarde norm standplaatsgebondenheid objectiviteit

Van Boxtel en Van Drie Historisch redeneren heeft zes componenten Contextualiseren Gebruiken van historische begrippen Gebruiken van methodologische begrippen Gebruik van bronnen Historische vragen stellen Argumenteren (een beredeneerd standpunt innemen)

Wat is het verschil tussen Wilschut en van Boxtel/van Drie?

Zie ook filmpjes Actief Historisch denken op leraar 24 https://www.leraar24.nl/actief-historisch-denken-het-concept/

Welk woord weg Hitler Stalin Mussolini

Houding leerlingen Copier stance (kopieren)= Foto van het verleden Borrower stance (lenen)= Reconstructie binnen grenzen eigen idee van het verleden, procedures belangrijk, meerdere meningen mogelijk Criterialist stance(kritisch) =reconstrueren via stellen van vragen en analyseren van bronnen (Maggioni 2004, 2006, 2009; Havekes, 2017)

Wat kun jij doen om historisch denken te bevorderen? Overleg voor 5 minuten in een groep en bespreek wat jij al doet en kunt doen om historisch denken te bevorderen. Zorg dat je minimaal een duidelijk voorbeeld kunt geven in de nabespreking.

Vragen stellen Laat leerlingen vragen stellen bij bronnen of een tijdvak/thema Bespreek met hen wat voor soort vragen je kunt stellen bij de geschiedenis of bij bronnen (Questioning the past Albert Logtenberg 2012, ook workshop liodag)

Dialoog is belangrijk voor historisch redeneren Probeer zoveel mogelijk ll in je OLG te betrekken Laat ll op elkaar reageren Stel open vragen Geef niet meteen jouw mening of feedback Laat stiltes vallen (Van Drie en Van Boxtel 2011)

Evaluatieve vragen Van Boxtel en van Drie p.91 (2008): Evaluatieve vragen stellen beter voor historisch denken/redeneren dan verklarende vragen stellen. Bijvoorbeeld: Wat is de belangrijkste oorzaak van WO1?

Wat bevordert historisch denken? Besteed aandacht aan de begrippen. Stel evaluatieve vragen. Gebruik open vragen in je onderwijsleergesprek en laat ll op elkaars antwoorden voortbouwen. Laat leerlingen zelf vragen stellen bij bronnen, spotprenten of informatie.

Wat neem je mee en wat ga jij toepassen?

Volgende keer Neem een werkvorm of les mee waarvan jij vindt dat je historisch denken bevordert Lees artikel Van Boxtel/Van Drie en Havekes Neem de cursuswijzer door