Zonder context geen bewijs Over de illusie van evidence-based practice in de zorg 8 maart 2018
De Raad
Voorbeelden Multimorbiditeit Concentratie van zorg (volumenormen) Stelselmatige ondervertegenwoordiging in onderzoek
Kwesties Infiltratie van evidence-based in meerdere domeinen Goede zorg gereduceerd tot wat bewezen effectief is Institutionalisering van bewijs
Waarde van EBP Bewijs en onzekerheid meer expliciet Systematische reflectie op professioneel handelen en vertalen van onderzoek naar praktijk heeft veel goeds gebracht ‘Ontmaskeren’ van onzinnige zorg
Fundamentele spanningen Reductie van de werkelijkheid Contextuele factoren doen ertoe Wetenschap is niet neutraal; EBP stuurt onderzoekspraktijk Professionals hebben ook waarden en belangen Patiënten brengen ook kennis in
Institutionele spanningen Radicale verschuiving van vertrouwen op professionele consensus naar vertrouwen op wetenschappelijk bewijs, statistiek en meetbare kwaliteit Spanningen op het gebied van pakketbeheer, zorginkoop en toezicht Richtlijnen en indicatoren staan op gespannen voet met pluriformiteit, morele overwegingen en onzekerheid EBP is van anti-autoriteit zelf een autoriteit geworden
Spanningen in de spreekkamer Omgaan met onzekerheid is inherent aan professioneel handelen Focus op uitkomsten kan goede zorg voor deze patiënt belemmeren Inbreng van professionele expertise en van patiënten onder druk Context van professioneel handelen is veranderd: verlies aan zingeving en eigenaarschap van het eigen vak
De illusie van evidence Het bewijs bestaat niet Bewijs is onvoldoende om beslissing te nemen Evidence als nieuwe autoriteit EBP heeft bijgedragen aan prikkels voor minder zinvol onderzoek waardoor middelen worden verspild
Aanbevelingen – algemeen Context-based practice in plaats van evidence-based practice Evidence is slechts één van de informatiebronnen De concrete context bepaalt hoe deze bronnen samen met alle betrokkenen worden verbonden Elk besluit is een experiment om van te leren
Aanbevelingen - patiëntenzorg Gezamenlijke besluitvorming afgestemd op context van patiënt Ontwikkeling keuzehulpen vanuit het perspectief van de patiënt Leren omgaan met de onzekerheid over wat goede zorg is Samen leren en verbeteren
Aanbevelingen - zorgorganisaties Zorgorganisaties moeten samen leren en verbeteren stimuleren Zorgorganisaties moeten meer tijd reserveren voor goede diagnose en besluitvorming Zorgorganisaties nemen het voortouw voor een continue dialoog met alle belanghebbenden over goede zorg (morele agora)
Aanbevelingen – onderwijs en onderzoek Opleiders nemen sociale en geesteswetenschappen, interdisciplinair onderwijs en actieve bijdrage van patiënten op in het curriculum Financiers van onderzoek stellen eisen aan de inhoud, openbaarheid van resultaten en inbreng van patiënten Onderzoekers besteden aandacht aan de invloed van context op de praktijk (lokale data, big data, kwalitatieve data, verhalen)
Aanbevelingen – toezicht, sturing, financiering Pakketbeheer moet ruimte geven aan context, andere kennisbronnen en inbreng van zorgprofessionals, patiënten en burgers Richtlijnontwikkeling moet ruimte geven aan context, andere kennisbronnen en inbreng van zorgprofessionals, patiënten en burgers Kwaliteitstoezicht en betalers verschuiven hun focus op uniforme kwantitatieve uitkomsten naar samen leren en verbeteren
Aanbevelingen van de Raad Onderzoekers en financiers besteden aandacht aan de invloed van de context van de praktijk waarin zorg verleend wordt. Dit kan door praktijkgegevens te benutten en door het combineren van kwantitatieve en kwalitatieve methoden in hetzelfde onderzoek. Om deugdelijk, maatschappelijk relevant en efficiënt gezondheidsonderzoek te bevorderen stellen financiers eisen aan de doelen en openbaarmaking. Zij betrekken actief belanghebbenden
Authority-Based Practise Evidence-Based Context-Based