Zonder context geen bewijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
Ervaringen in samenwerking
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Positieve psychologie
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Derde partij: tussen droom en daad
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Begeleidingsplannen GGZ
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Wat je zelf vindt, weet je beter
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Evidence-Based Midwifery Consensus of bron tot discussie? Verloskunde in beweging 4 december 2014 dr. Ilse Delbaere.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Betere en betaalbare samenwerking
De sociale wijkteams in Leiden
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Disclosure belangen NHG spreker
Begeleiding bij Werkplekleren
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
De docent als veranderaar in de context van de school
Prof. dr. Maas Jan Heineman
De Wever Zorg Innovatie Centra
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
Second opinion business case Spoorzone Delft
Kwaliteit van leven en gezondheid
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Pathologie en ziektebeelden
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Patiëntenparticipatie
Introductie in de filosofie van ACT
Uitkomst Quickscan Kampen
Aan de slag met kwaliteit
Prof. dr. J. (Jan) Kremer Raadslid RVS Blijk van vertrouwen.
2.6 duurzaamheid in projecten
Transcript van de presentatie:

Zonder context geen bewijs Over de illusie van evidence-based practice in de zorg 8 maart 2018

De Raad

Voorbeelden Multimorbiditeit Concentratie van zorg (volumenormen) Stelselmatige ondervertegenwoordiging in onderzoek

Kwesties Infiltratie van evidence-based in meerdere domeinen Goede zorg gereduceerd tot wat bewezen effectief is Institutionalisering van bewijs

Waarde van EBP Bewijs en onzekerheid meer expliciet Systematische reflectie op professioneel handelen en vertalen van onderzoek naar praktijk heeft veel goeds gebracht ‘Ontmaskeren’ van onzinnige zorg

Fundamentele spanningen Reductie van de werkelijkheid Contextuele factoren doen ertoe Wetenschap is niet neutraal; EBP stuurt onderzoekspraktijk Professionals hebben ook waarden en belangen Patiënten brengen ook kennis in

Institutionele spanningen Radicale verschuiving van vertrouwen op professionele consensus naar vertrouwen op wetenschappelijk bewijs, statistiek en meetbare kwaliteit Spanningen op het gebied van pakketbeheer, zorginkoop en toezicht Richtlijnen en indicatoren staan op gespannen voet met pluriformiteit, morele overwegingen en onzekerheid EBP is van anti-autoriteit zelf een autoriteit geworden

Spanningen in de spreekkamer Omgaan met onzekerheid is inherent aan professioneel handelen Focus op uitkomsten kan goede zorg voor deze patiënt belemmeren Inbreng van professionele expertise en van patiënten onder druk Context van professioneel handelen is veranderd: verlies aan zingeving en eigenaarschap van het eigen vak

De illusie van evidence Het bewijs bestaat niet Bewijs is onvoldoende om beslissing te nemen Evidence als nieuwe autoriteit EBP heeft bijgedragen aan prikkels voor minder zinvol onderzoek waardoor middelen worden verspild

Aanbevelingen – algemeen Context-based practice in plaats van evidence-based practice Evidence is slechts één van de informatiebronnen De concrete context bepaalt hoe deze bronnen samen met alle betrokkenen worden verbonden Elk besluit is een experiment om van te leren

Aanbevelingen - patiëntenzorg Gezamenlijke besluitvorming afgestemd op context van patiënt Ontwikkeling keuzehulpen vanuit het perspectief van de patiënt Leren omgaan met de onzekerheid over wat goede zorg is Samen leren en verbeteren

Aanbevelingen - zorgorganisaties Zorgorganisaties moeten samen leren en verbeteren stimuleren Zorgorganisaties moeten meer tijd reserveren voor goede diagnose en besluitvorming Zorgorganisaties nemen het voortouw voor een continue dialoog met alle belanghebbenden over goede zorg (morele agora)

Aanbevelingen – onderwijs en onderzoek Opleiders nemen sociale en geesteswetenschappen, interdisciplinair onderwijs en actieve bijdrage van patiënten op in het curriculum Financiers van onderzoek stellen eisen aan de inhoud, openbaarheid van resultaten en inbreng van patiënten Onderzoekers besteden aandacht aan de invloed van context op de praktijk (lokale data, big data, kwalitatieve data, verhalen)

Aanbevelingen – toezicht, sturing, financiering Pakketbeheer moet ruimte geven aan context, andere kennisbronnen en inbreng van zorgprofessionals, patiënten en burgers Richtlijnontwikkeling moet ruimte geven aan context, andere kennisbronnen en inbreng van zorgprofessionals, patiënten en burgers Kwaliteitstoezicht en betalers verschuiven hun focus op uniforme kwantitatieve uitkomsten naar samen leren en verbeteren

Aanbevelingen van de Raad Onderzoekers en financiers besteden aandacht aan de invloed van de context van de praktijk waarin zorg verleend wordt. Dit kan door praktijkgegevens te benutten en door het combineren van kwantitatieve en kwalitatieve methoden in hetzelfde onderzoek. Om deugdelijk, maatschappelijk relevant en efficiënt gezondheidsonderzoek te bevorderen stellen financiers eisen aan de doelen en openbaarmaking. Zij betrekken actief belanghebbenden

Authority-Based Practise Evidence-Based Context-Based