Fundamentele wijziging Wet geluidhinder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Infradagen CROW 22 mei 2012 Dunne geluidreducerende deklagen: einde levensduur? Ronald van Loon (M+P) Judith Doorschot (M+P) en Roy van der Heijden (M+P)
Advertisements

Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
Integrale handhaving en Wabo!
Stille wegdekken. Waar voor uw geld?! - 9 juni Afwegingen bij opstellen geluidbeleidsplan Sandro Vlug Coördinator cluster Mobiliteit en Milieu.
Edwin Perdijk Coördinator programma Geluid provincie Zuid-Holland
Nieuwe regels bij rijksinfra
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Stand van zaken buisleidingen
Actualiteiten rondom de Verordening ruimte BMF Oktober 2012 Esther Vos BMF Oktober 2012 Esther Vos.
Onroerend Goed investeren en beheren
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
12 juli 2014 Intake procedure. Aanleiding. Nieuwe Wro en GREX wet leiden tot betere mogelijkheden van kostenverhaal, vooral op plekken waar de gemeente.
‘kwaliteit & snelheid’
Omgevingslawaai 7 juni 2011 Cees Riksen.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Activiteitenbesluit en geluid
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ontwikkelingen geluidbeleid
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Wat dragen de provincies bij aan de realisatie van Gideon? 14 oktober 2009 Marjan Bevelander ProGideon.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
VNG Project - Declaratie Jeugd
19 april 2011 Bestemmingsplan Pernis & Stad- en Milieubenadering Pernis, duurzaam dorp aan de Maas.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Onderzoek geluidsoverlast Belgisch industriegebied naar aanleiding van het belevingsonderzoek van de gemeente Woensdrecht Copyright Benegora Leefmilieu.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
Parapluherzieningen Geluid Aan de Noord Margot Boiten11 april 2016.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Geluid van bedrijven in de Omgevingswet Jolanda Ribbers 21 juni 2016 Schakeldag RWS/InfoMil.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
Sneakpreview Training ‘Spreek elkaars taal’ Kristel Hoogenboezem-Lanslots Nico Haselager Schakeldag 2016.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Gevelisolatieonderzoek Jos van Maarschalkerweerd
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Omgevingswet en geluidsanering
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Transcript van de presentatie:

Fundamentele wijziging Wet geluidhinder Astrid van Wijk

Inhoud Geluidproductieplafond wat en waarom Inzet/filosofie gemeenten en provincies geluidproductieplafonds normenhuis Discussiepunten

SWUNG I Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid Het Rijk heeft gekozen om voor haar eigen infrastructuur maxima te stellen voor wat betreft de geluidproductie hiervan.

Geluidproductieplafonds (GPP)

Geluidproductieplafonds (GPP) Aan de infrastructuur van het Rijk wordt aan elk wegvak en elk spoorwegvak een toegestane maximale hoeveelheid “geluidemissie” toegekend (het geluidproductieplafond). De beheerder is verantwoordelijk voor de naleving hiervan.

Geluidproductieplafonds (GPP) Bron wordt losgekoppeld van Ontvanger Gemeente is verantwoordelijk voor de (akoestische)leefkwaliteit Beheerder “bewaakt” het GPP.

Geluidproductieplafonds (GPP) Vastgestelde hogere grenswaarden langs de Rijksinfrastructuur worden gehandhaafd.

SWUNG II Nu zijn gemeenten en provincies aan zet!

Inzet SWUNG II Eenduidige eenvoudige wet- en regelgeving Sturen op kwaliteit Afwegingen vinden plaats in RO-spoor Gemeentelijke en provinciale verantwoordelijkheid

SWUNG II Eenduidige wet- en regelgeving voor het milieuaspect “Geluid” geldend voor: Rijksinfrastructuur Provinciale geluidsbronnen en Gemeentelijke geluidsbronnen

SWUNG II In verband met eenduidigheid gaan VNG en IPO mee in de gedachtelijn van het instellen van GPP’s (geluidproductieplafonds) voor gemeentelijke en provinciale geluidsbronnen.

SWUNG II In verband met eenvoudig zetten VNG en IPO in om samen met VROM het normenhuis te vereenvoudigen.

SWUNG II “Hoofdlijn Normenhuis” Voorkeurswaarde wordt gesteld op x% ernstig gehinderden. De norm tot waar gemotiveerd kan worden gebouwd wordt gesteld op y% ernstig gehinderden (tussenwaarde). Het landelijk plafond (als de politiek deze randvoorwaarde stelt) wordt gesteld op “schadelijk voor de volksgezondheid” per bronsoort. Zonder gemeentebreed geluidbeleid mag worden gebouwd tot de grens y% ernstig gehinderden (de tussenwaarde).

SWUNG II “Hoofdlijn Normenhuis” Schadelijk voor de volksgezondheid RL VL IL LL SL y% ernstig gehinderden x% ernstig gehinderden SL: Scheepvaart LL: Luchtvaart IL: Industrielawaai (gecumuleerde norm) VL: Wegverkeerslawaai RL: Railverkeerslawaai

SWUNG II “kwaliteit en RO” Akoestische kwaliteit waarborgen via bestemmingsplannen. Hogere grenswaardenprocedure is geïntegreerd in de Wet Ruimtelijke Ordening. Vaststellen van separate hogere grenswaarde is niet meer noodzakelijk. Een directe koppeling tussen de bron en woningbouw via het huidige hogere waardensysteem wordt losgelaten. Op basis van globale bestemmingsplannen wordt bij concrete bouwplannen (de uitwerking van het bestemmingsplan) de geluidsisolatie-eisen bepaald op basis van vastgestelde GPP’s. Akoestische kwaliteit binnen een geluidsgevoelige bestemming is wettelijk gegarandeerd.

SWUNG II “kwaliteit en RO” ”Stand-still-principe” Wijziging van het heersende geluidniveau door realisatie van geplande nieuwbouwwijken moet in principe worden voorkomen door het treffen van maatregelen. Financiering hiervan maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan. Bij vaststelling van GPP’s dient rekening te worden gehouden met verwachte realistische groei. Wijziging van GPP naar boven moet in principe worden voorkomen. GPP is een “plafond” dat tijdelijke overschrijdingen toelaat.

Verantwoordelijkheid en verantwoording IPO/VNG zijn voorstander van: een gebiedsgerichte benadering; een grote beleidsvrijheid voor lokale afwegingen; verantwoordelijkheid leggen bij het lokale bevoegde gezag; verantwoording afleggen aan en communicatie met burgers en bedrijfsleven(EU-cyclus).

Voorbeeld geluidproductieplafond industrielawaai

Voorbeeld geluidproductieplafond wegverkeerslawaai Snelheid: 60 km/uur Wegdek : Klinkers Bodemfactor: akoestisch hard

Voorbeeld geluidproductieplafond wegverkeerslawaai Snelheid: 60 km/uur Wegdek : DAB (referentiewegdek) Bodemfactor: akoestisch hard

SWUNG discussiepunten Geluidproductieplafonds Provinciaal wegennet Nee, geen GPP invoeren! Ja, een GPP invoeren vergelijkbaar met die van het Rijk! Gemeentelijk wegennet

SWUNG discussiepunten Normenhuis Landelijk plafond Nee, geen landelijk plafond invoeren! Ja, een landelijk plafond invoeren: 65 dB(A) voor industrielawaai vaststellen (vanwege de saneringsoperatie en de hierbij gemaakte kosten); 68 dB voor spoorwegverkeerslawaai; 68 dB voor wegverkeerslawaai; 72 dB voor luchtvaartlawaai. Is een Interimwet stad-en-milieubenadering nog noodzakelijk? Is een het behouden van het begrip dove gevel nog noodzakelijk?

SWUNG discussiepunten Normenhuis tussenwaarde Als er een tussenwaarde wordt ingevoerde voor verplicht opstellen beleid dan: (Tussenwaarde) 55 dB(A)/53 dB voor alle geluidsbronnen. Pas als geluidbeleid is vastgesteld mag boven de 55 dB(A)/53 dB worden gebouwd.

SWUNG Lokale verantwoordelijkheid. Lokale afwegingen. Lokaal geluidbeleid. Monitoring van het geluid per bron. Rapporteren en communiceren (verantwoording afleggen) naar burgers en bedrijfsleven.

SWUNG Discussie

SWUNG discussiepunten Geluidproductieplafonds Provinciaal wegennet Nee, geen GPP invoeren! Ja, een GPP invoeren vergelijkbaar met die van het Rijk! Gemeentelijk wegennet

SWUNG discussiepunten Normenhuis Landelijk plafond Nee, geen landelijk plafond invoeren! Ja, een landelijk plafond invoeren: 65 dB(A) voor industrielawaai vaststellen (vanwege de saneringsoperatie en de hierbij gemaakte kosten); 68 dB voor spoorwegverkeerslawaai; 68 dB voor wegverkeerslawaai; 72 dB voor luchtvaartlawaai. Is een Interimwet stad-en-milieubenadering nog noodzakelijk? Is een het behouden van het begrip dove gevel nog noodzakelijk?

SWUNG discussiepunten Normenhuis tussenwaarde Als er een tussenwaarde wordt ingevoerde voor verplicht opstellen beleid dan: (Tussenwaarde) 55 dB(A)/53 dB voor alle geluidsbronnen. Pas als geluidbeleid is vastgesteld mag boven de 55 dB(A)/53 dB worden gebouwd.