Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs Frans van Vught Congres Grensverleggend Samenwerken Rotterdam, 19 september 2008.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Erkenningsaanvraag CZO
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Infodag Erasmus 19/02/2008 Xavier Kruth
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
ECTS en flexibilisering {modularisering} opleidingsprogramma Lucien Bollaert | Diensthoofd Onderwijs & Onderzoek ECTS-dag 2 december 2003.
Opleidingsinfrastructuur
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Kwalificatiestructuur mbo
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studienamiddag “Learning Outcomes”
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Departement Onderwijs en Vorming
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Ontwikkelingen Internationalisering voor het MBO Manfred Polzin Beleidsadviseur Internationalisering Amersfoort, 15 April 2009.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Het opleidingsprofiel:
Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014 EQF leerresultaten als bouwstenen Lucien Bollaert dagelijks bestuur NVAO VLOR 4 juni 2014

EQF leerresultaten als bouwstenen Bologna & Kopenhagen processen QF EHEA & EQF LLL Leerresultaten Besluiten

EQF leerresultaten als bouwstenen Bologna proces (°1999) Doelstelling: internationaal competitief EHEA & ERA 47 landen ondertekening Europese Culturele Conventie Actielijnen: vergelijkbare cycli (BaMa-structuur), KZ (ESG), mobiliteit, toegang, sociale dimensie, studiesucces, erkenning, kwalitificatieraamwerken (ECTS, DS), globaal 2005 Bergen: QF of EHEA & ESG (herziening 2015) Korte cyclus (60-120), Ba (180-240), Ma (60-120), Dr Descriptoren die leerresultaten voor elk einde van cyclus beschrijven (kwalificaties): kennis, vaardigheden, communicatie & leervaardigheden www.ehea.info

EQF leerresultaten als bouwstenen (Brugge) Kopenhagen proces (°2002) Doelstelling: een op kennis gebaseerd Europa met een arbeidsmarkt open voor iedereen 33 landen + EC: Europese samenwerking VET Actielijnen: raamwerk van competenties & kwalificaties (EQF) (Europass), ECVET, KZ (EQAVET) 2008 recommendation: EQF for LLL 8 niveaus: distinctieve, generieke descriptoren die leerresultaten voor elk einde van niveau beschrijven (kwalificaties): kennis, vaardigheden & competenties (verantwoordelijkheid & autonomie in context), onafhankelijk van onderwijs-systemen, - structuren en wijzen van leren http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/vocational_training/ef0018_en.htm

EQF leerresultaten als bouwstenen QF EHEA & EQF LLL Datum mei 2005 april 2008 Autoriteit politiek engagement aanbeveling Europees ministers (H)O parlement & raad Spreiding 47 landen 33 landen Reikwijdte HO in 3+1 cycli 8 niveaus vanaf leerplicht compatibel Architectuur descriptoren in LR distinctieve, generieke soms verwijzend nr descriptoren in LR zonder onderwijsstructuren onderwijsstructuren Studiepunt ECTS (ECVET) Leren formeel +informeel+niet-formeel KZ ESG 2015 (EQAVET)

EQF leerresultaten als bouwstenen Definities leerresultaat: wat een lerende moet kennen en kunnen (en zijn) na een succesvol doorlopen van een (eenheid van een) leertraject competentie: de bekwaamheid om kennis, vaardigheden en attitude zo te integreren zodat in een welbepaald (maatschappelijke/beroeps)context succesvol kan gehandeld worden leerresultaat geformuleerd door onderwijs competentie geformuleerd door (beroepen)veld/ contextactoren beoogd leerresultaat (intended learning outcome) & verworven leerresultaat (achieved learning outcome) evaluatie van verworven leerresultaten ≠ kwaliteitszorg van het evaluatievorm en -proces

EU conference NQF & QA

EQF leerresultaten als bouwstenen Definities: leerresultaat: wat een lerende moet kennen en kunnen (en zijn) na een succesvol doorlopen van een (eenheid van een) leertraject competentie: de integratie van kennis, vaardigheden en attitude om in een welbepaald (beroeps)context succesvol te handelen (beoogd) leerresultaat geformuleerd door onderwijs competentie geformuleerd door (beroepen)veld/ contextactoren Wie formuleert de (beoogde) leerresultaten en hoe? samenwerking tussen alle betrokkenen (stakeholders): onderwijs (instelling & opleiding) | werkveld | internationaal

( ) ( ) awards ( ) EQF (HE) generic specific QF EHEA Key LO NQF disc ( ) awards ( ) ( ) Key LO HEI LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO Key LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO

EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: CENTRALE ONTMOETINGSPLAATS: tussen HO & VET, tussen alle stakeholders in onderwijs & vorming, in de 1ste plaats tussen lesgevers & lerenden CENTRALE HEFBOOM: voor een kwaliteitsvolle opleiding, voor transparantie, voor tewerkstelling (overbrugging mismatch), voor interne & externe kwaliteitszorg (Wat willen wij? Hoe proberen we het te bereiken? Bereiken we het?) MAAR…

EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: MAAR… DAARTOE MOETEN ONDERSTAANDE VOORWAARDEN VOLDAAN ZIJN: Gedeeld eigenaarschap van beoogde & verworven leerresultaten onder opleiding (instelling, lesgevers), lerenden (studenten/cursisten), werkveld & maatschappij (via NQF en ministerie) Nodige transparantie (evaluatiecriteria, kwaliteitszorg) & specificiteit (vormgevend aan curriculum, leer- & evaluatie-vormen) Internationale dimensie in leerresultaten, curricula (mobility windows, internationalisation@home) Geen louter “pedagogisch” papierwerk, maar levende vormgevers gedragen door team van opleiders & werkveld

EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: HET IS DAAROM BELANGRIJK DAT: ESG & EQAVET elkaar ontmoeten & compatibel worden ECTS & ECVET elkaar ontmoeten & compatibel worden in het licht van LLL en de globale uitdagingen aan de kennisgedreven maatschappijen & economieën Zie EC report on the establisment of EQAVET (28.01.2014) http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/eqavet_en.pdf Zie EC progress report on QA in HE (28.01.2014) http://ec.europa.eu/education/policy/higher-education/doc/quality_en.pdf

EQF leerresultaten als bouwstenen dank & vragen l.bollaert@nvao.net