De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LNO²- congres Naar een gedragen verankering van

Verwante presentaties


Presentatie over: "LNO²- congres Naar een gedragen verankering van"— Transcript van de presentatie:

1 LNO²- congres 2018 Naar een gedragen verankering van internationalisering@home

2 Wie? Dienst Onderwijsontwikkeling en Internationalisering
Lore Demedts Inge Piryns Séverine Van Der Stighelen Mark Verbeke En collega’s…

3 Naar een gedragen verankering van internationalisering@home
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

4 Wat gaan we vandaag doen?
Ronde tafel – expertise-uitwisseling Ontwikkelen van een visie binnen een Hoger Onderwijsinstelling Ondersteunen van opleidingen bij visieontwikkeling en opvolging implementatie Tools, hulpmiddelen en good practices LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

5 Arteveldehogeschool: 21st Century Skills
Arteveldebrede leerresultaten Ondernemingszin Onderzoekende houding Duurzaamheid Digitale geletterdheid Wereldburgerschap Zelfsturing Co-creatie Research Entrepreneurial spirit Digital literacy Sustainability Global citizen Self guidance Opleidingen realiseren OLR + 5 ALR LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

6 Model to implement 21st century skills in the curriculum
Demedts, L. & Van Puyenbroeck, H., (2016) Onderzoek van Onderwijs. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

7 Onderwijsconcept AHS LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

8 Wereldburgerschap (ALR)
Leerresultaat wereldburger (Piryns & Demedts, 2016) De professionele bachelor beschikt over vaardigheden om om te gaan met diversiteit op psychosociaal, cultureel, economisch en levensbeschouwelijk vlak, zowel lokaal, nationaal als internationaal en volgens de context waarin hij zich bevindt. De professionele bachelor is taalvaardig en vertoont een globaal engagement. In zijn persoonlijk en professioneel traject creëert hij (sociale) strategieën om de internationale en interculturele betrokkenheid en verbondenheid te verhogen en verwerft vakkennis met aandacht voor de internationale context. Hij ontwikkelt zijn eigen waardenkader conform de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en denkt en handelt van daaruit met respect en begrip voor zichzelf en de ander. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

9 Internationalisering in strategisch instellingsplan
Strategische doelstelling: internationaal profiel hogeschool versterken Strategische projecten Portfolio van Engelstalige opleidingen uitbreiden verankeren Zuidbeleid verankeren Integratie 21st Century skills in de curricula

10 Internationalisering@artevelde
AHS staat voor “Comprehensive internationalisation” “Internationalization at Home is the purposeful integration of international and intercultural dimensions into the formal and informal curriculum for all students within domestic learning environments.” (Beelen en Jones 2015) Doel 100% Mobile minds en wereldburgerschap bij studenten en medewerkers Kwaliteit van onderwijs, onderzoek en dienstverlening verhogen Via

11 Int@home: strategisch project (2017-19)
Beoogde acties en doelen/resultaten van project Visietekst een duidelijke omschrijving van de visie van de Arteveldehogeschool op de invulling, mogelijkheden en rol van verhouding tot wereldburgerschap, tot ICOMS,.. Beschikbare en inspirerende inventarisatie van de good practices binnen/buiten de Arteveldehogeschool Implementatie- en kwaliteitscriteria voor de opleidingen en diensten Ondersteunende Quicksheet en literatuurlijst over implementatie Ondersteunende Quicksheet “didactiek vd international classroom” ism met strategisch project portfolio Engelstalige opleidingen uitbreiden LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

12 Outcomes: begripsbepaling
Wat is voor AHS is een methodiek die gehanteerd wordt om de internationale dimensie te verankeren in de werking van de hogeschool op het vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening en die ertoe bijdraagt om de Artevelde-doelstelling 100% mobile minds en de competentie wereldburgerschap bij studenten en medewerkers te realiseren. (gebaseerd op Beelen en Jones, 2015) LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

13 Outcomes: visietekst LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

14 Outcomes LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

15 Outcomes: leeractiviteiten in curr.
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

16 Outcomes: kwadrant wereldburgerschap
LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

17 Uitdaging 1 Hogeschoolbrede visie/instrumenten/tools
Elke opleiding ander tempo, andere contexten en andere accenten Gedragenheid Hoe ver staan jullie binnen je instelling? Hoe pakken jullie dit aan binnen jullie instelling? LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

18 Uitdaging 2 Vaststelling tijdens proces: begripsverwarring en verschillende conceptualisering (oa vanuit contexten en historiek) in verschillende opleidingen Vb: Lerarenopleiding SO versus Office Management “Internationalisering en interculturalisering” Hoe gaan jullie daar mee om?

19 Laat u inspireren door co-creatie:
Mark Verbeke, Inge Piryns, Lore Demedts, Séverine Van der Stighelen LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen


Download ppt "LNO²- congres Naar een gedragen verankering van"

Verwante presentaties


Ads door Google