Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014 EQF leerresultaten als bouwstenen Lucien Bollaert dagelijks bestuur NVAO VLOR 4 juni 2014
EQF leerresultaten als bouwstenen Bologna & Kopenhagen processen QF EHEA & EQF LLL Leerresultaten Besluiten
EQF leerresultaten als bouwstenen Bologna proces (°1999) Doelstelling: internationaal competitief EHEA & ERA 47 landen ondertekening Europese Culturele Conventie Actielijnen: vergelijkbare cycli (BaMa-structuur), KZ (ESG), mobiliteit, toegang, sociale dimensie, studiesucces, erkenning, kwalitificatieraamwerken (ECTS, DS), globaal 2005 Bergen: QF of EHEA & ESG (herziening 2015) Korte cyclus (60-120), Ba (180-240), Ma (60-120), Dr Descriptoren die leerresultaten voor elk einde van cyclus beschrijven (kwalificaties): kennis, vaardigheden, communicatie & leervaardigheden www.ehea.info
EQF leerresultaten als bouwstenen (Brugge) Kopenhagen proces (°2002) Doelstelling: een op kennis gebaseerd Europa met een arbeidsmarkt open voor iedereen 33 landen + EC: Europese samenwerking VET Actielijnen: raamwerk van competenties & kwalificaties (EQF) (Europass), ECVET, KZ (EQAVET) 2008 recommendation: EQF for LLL 8 niveaus: distinctieve, generieke descriptoren die leerresultaten voor elk einde van niveau beschrijven (kwalificaties): kennis, vaardigheden & competenties (verantwoordelijkheid & autonomie in context), onafhankelijk van onderwijs-systemen, - structuren en wijzen van leren http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/vocational_training/ef0018_en.htm
EQF leerresultaten als bouwstenen QF EHEA & EQF LLL Datum mei 2005 april 2008 Autoriteit politiek engagement aanbeveling Europees ministers (H)O parlement & raad Spreiding 47 landen 33 landen Reikwijdte HO in 3+1 cycli 8 niveaus vanaf leerplicht compatibel Architectuur descriptoren in LR distinctieve, generieke soms verwijzend nr descriptoren in LR zonder onderwijsstructuren onderwijsstructuren Studiepunt ECTS (ECVET) Leren formeel +informeel+niet-formeel KZ ESG 2015 (EQAVET)
EQF leerresultaten als bouwstenen Definities leerresultaat: wat een lerende moet kennen en kunnen (en zijn) na een succesvol doorlopen van een (eenheid van een) leertraject competentie: de bekwaamheid om kennis, vaardigheden en attitude zo te integreren zodat in een welbepaald (maatschappelijke/beroeps)context succesvol kan gehandeld worden leerresultaat geformuleerd door onderwijs competentie geformuleerd door (beroepen)veld/ contextactoren beoogd leerresultaat (intended learning outcome) & verworven leerresultaat (achieved learning outcome) evaluatie van verworven leerresultaten ≠ kwaliteitszorg van het evaluatievorm en -proces
EU conference NQF & QA
EQF leerresultaten als bouwstenen Definities: leerresultaat: wat een lerende moet kennen en kunnen (en zijn) na een succesvol doorlopen van een (eenheid van een) leertraject competentie: de integratie van kennis, vaardigheden en attitude om in een welbepaald (beroeps)context succesvol te handelen (beoogd) leerresultaat geformuleerd door onderwijs competentie geformuleerd door (beroepen)veld/ contextactoren Wie formuleert de (beoogde) leerresultaten en hoe? samenwerking tussen alle betrokkenen (stakeholders): onderwijs (instelling & opleiding) | werkveld | internationaal
( ) ( ) awards ( ) EQF (HE) generic specific QF EHEA Key LO NQF disc ( ) awards ( ) ( ) Key LO HEI LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO st LO Key LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO c LO
EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: CENTRALE ONTMOETINGSPLAATS: tussen HO & VET, tussen alle stakeholders in onderwijs & vorming, in de 1ste plaats tussen lesgevers & lerenden CENTRALE HEFBOOM: voor een kwaliteitsvolle opleiding, voor transparantie, voor tewerkstelling (overbrugging mismatch), voor interne & externe kwaliteitszorg (Wat willen wij? Hoe proberen we het te bereiken? Bereiken we het?) MAAR…
EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: MAAR… DAARTOE MOETEN ONDERSTAANDE VOORWAARDEN VOLDAAN ZIJN: Gedeeld eigenaarschap van beoogde & verworven leerresultaten onder opleiding (instelling, lesgevers), lerenden (studenten/cursisten), werkveld & maatschappij (via NQF en ministerie) Nodige transparantie (evaluatiecriteria, kwaliteitszorg) & specificiteit (vormgevend aan curriculum, leer- & evaluatie-vormen) Internationale dimensie in leerresultaten, curricula (mobility windows, internationalisation@home) Geen louter “pedagogisch” papierwerk, maar levende vormgevers gedragen door team van opleiders & werkveld
EQF leerresultaten als bouwstenen Besluiten over leerresultaten: HET IS DAAROM BELANGRIJK DAT: ESG & EQAVET elkaar ontmoeten & compatibel worden ECTS & ECVET elkaar ontmoeten & compatibel worden in het licht van LLL en de globale uitdagingen aan de kennisgedreven maatschappijen & economieën Zie EC report on the establisment of EQAVET (28.01.2014) http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/eqavet_en.pdf Zie EC progress report on QA in HE (28.01.2014) http://ec.europa.eu/education/policy/higher-education/doc/quality_en.pdf
EQF leerresultaten als bouwstenen dank & vragen l.bollaert@nvao.net