Ondernemersvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
BattleBots The school battle.
Een lessenserie van drie lessen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Curriculaire spinnenweb
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Gespreksvaardig-heden
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Bijeenkomst September 2015
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Professionele ontwikkeling
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Financiële zelfredzaamheid
Welkom instructeurs!.
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Schoolgroepbijeenkomst
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
taal speelt een rol in alle vakken
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Opties Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leren leren.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Basiskennis Ondernemerschap
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Begeleiden les 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Wat leer je allemaal op school?
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Ondernemersvaardigheden Vanuit praktijkverhalen én toegepast op het BMC.

Planning workshop Welkom De opdracht – aansluiting Doelen en opzet volgende keer: ‘oortjes’ (hoofdtelefoon) meenemen graag! De opdracht – aansluiting Doelen en opzet Werkvorm Debriefing (inclusief docent- en leerlingdoelen)

De opdracht – aansluiting Eindterm B2 uit het rapport van Boot (2014): “De kandidaat kan het proces voor en rond de oprichting van een eenmanszaak beschrijven en in de rol van ondernemer toepassen” (Boot, 2014, p. 74) CVTE (2016): “Voor het centraal examen betekent dit het uitleggen van het proces rond de oprichting van een eenmanszaak en het beoordelen van de rol (en de keuzes) van de ondernemer hierin.”

Doelen en opzet (voor docenten) Kennismaken met de ondernemersvaardigheden van EntreComp Kenmerken van een onderneming kunnen koppelen aan het Business Model Canvas Ondernemersvaardigheden kunnen toepassen op een casus

Doelen (voor leerlingen) Beheersingsniveau Bloom Leerdoel (de leerling….): Memoriseren   Begrijpen begrijpt de theorie van het Business Model Canvas begrijpt wat de ondernemerseigenschappen van het Entrepreneurship Competence Framework inhouden  Toepassen kan de kenmerken van een onderneming toepassen in (koppelen aan) het Business Model Canvas kan ondernemerseigenschappen van een ander (gegeven de casus) herkennen en deze classificeren aan de hand van het Entrepreneurship Competence Framework Analyseren Evalueren Creëren eventuele uitbreiding: opdracht als startpunt voor het schrijven van een ondernemingsplan. Check doelen Doelen leerlingen

De opdracht Start met introfilmpje: https://vimeo.com/122262845 per tweetal één stencil met verhaal 2 losse opdrachten Plaats de (kenmerken van de) onderneming van Ramon in het Business Model Canvas gebruik hiervoor de handout (BMC op a2) en post-its bespreek je bevindingen met je buurman of buurvrouw Vaardigheden EntreComp koppelen aan verhaal Ramon op welke manier zie je welke vaardigheden terug? bespreek opnieuw je bevindingen met je buurman of buurvrouw

Nabespreking Om expliciet leren naar voren te brengen is het belangrijk de juiste vragen te stellen, bijvoorbeeld: Welke kenmerken van een onderneming heb je kunnen koppelen aan het BMC? Waarom vond je dat goede koppelingen? Welke ondernemersvaardigheden zag je terug bij de casus van Ramon? Kun je deze ondernemersvaardigheden koppelen aan het BMC? Indien er verschillende antwoorden komen van leerlingen: proberen te achterhalen op welke manier deze verschillen tot stand zijn gekomen.

debriefing Check doelen Doelen leerlingen Beheersingsniveau Bloom Leerdoel (de leerling….): Memoriseren   Begrijpen begrijpt de theorie van het Business Model Canvas begrijpt wat de ondernemerseigenschappen van het Entrepreneurship Competence Framework inhouden  Toepassen kan de kenmerken van een onderneming toepassen in (koppelen aan) het Business Model Canvas kan ondernemerseigenschappen van een ander (gegeven de casus) herkennen en deze classificeren aan de hand van het Entrepreneurship Competence Framework Analyseren Evalueren Creëren eventuele uitbreiding: opdracht als startpunt voor het schrijven van een ondernemingsplan. Check doelen Doelen leerlingen

debriefing Check doelen (voor docenten) Kennismaken met de ondernemersvaardigheden van EntreComp Kenmerken van een onderneming kunnen koppelen aan het Business Model Canvas Ondernemersvaardigheden kunnen toepassen op een casus