Voorstelling project voor WG KP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
3-jarigen in het basisonderwijs
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Pastoraal op school.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De weg naar het voortgezet onderwijs
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Brede school in Berkenbos
Brede school: Spelen in verbondenheid
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Passend onderwijs.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Crowdfunding.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: infosessie
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Koningin Julianaschool,
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
bij kwaliteit en outcome
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Workshop basisonderwijs
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
SCHOOL IN JE BUURT 2018 Evaluatie.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Onze school is een KiVa-school!.
1.
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Aanmeldingen schooljaar
Doubleren.
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Voorstelling project voor WG KP School in zicht Voorstelling project voor WG KP

Voorstelling in een notendop Doel van SIZ Tien inzichten van SIZ - Antwerpen Verhaal samenwerking SIZ en Lokeren Gesprek met de werkgroep

een spiegel van de buurt De school is… een spiegel van de buurt

Tien inzichten van SIZ Voorbij de theorie van point of no return Segregatie is meer dan een witte vlucht Concentratiescholen bieden kwaliteitsvol onderwijs Kwaliteit is niet het enige wat telt De sociaal economische mix is belangrijker dan de etnische mix Één plus één is meer dan twee Één plus één is meer dan twee, ook voor scholen De wijk als ijkpunt Het straatbeeld geeft niet altijd het juiste beeld van de straat Kinderen brengen ouders mee

Voorbij de theorie van Point of no return Kantelmoment 30% Kritische bedenkingen bij de theorie: Theorie vs praktijk Fatalisme 30 % niet indicatorleerlingen => stop Vroeger werd door kansrijke ouders de psychologische bovengrens van 30% allochtone leerlingen gehanteerd om al dan niet in te schrijven… Eenmaal boven die 30% kon je dus snel van een relatief witte school veranderen naar een al dan niet volledige ‘zwarte’ school. Deze 30% regel is alleen al demografisch achterhaald als we weten dat in Antwerpen meer dan 53% indicatorleerlingen zijn… Ook in Sint-Niklaas halen we soortgelijke percentages. Bovendien zijn er heel wat mensen van de huidige generatie die een heel bewuste keuze maken om terug in deze meer gekleurde buurten te komen wonen. Verder kan deze theorie ook leiden tot fatalisme bij de scholen die geconfronteerd worden met een witte vlucht… In sommige Antwerpse centrumscholen houdt met een inschrijvingsstop voor niet-indicatorleerlingen wanneer het totale percentage van deze leerlingen meer dan 30% heeft bereikt.

Segregatie is meer dan witte vlucht 1ste fase: kinderen trekken van de school weg 2de fase: ouders kiezen van bij de start voor andere school Na witte vlucht ook zwarte vlucht Zwarte vlucht in tweede fase van witte vlucht Eindbalans: Scholen met enkel kansarmen leerlingen De 1ste fase is heel confronterend voor de school in kwestie en kan zorgen voor de nodige paniek. De 2de fase is veel ingrijpender (je krijgt als school zelfs niet meer de kans om je project naar voor te brengen) maar wordt veel minder (of zelfs niet) ervaren door de scholen. Een vaak gehoorde (maar niet strokend met de waarheid) opmerking in deze fase is: wij zijn een weerspiegeling van de buurt… Tijdens de 2de fase trekken ook vaak de kansrijke allochtone leerlingen weg (schrik voor taalachterstand, willen contacten houden met de autochtone ouders en kinderen)… Op termijn zorgt dit dus voor een school met voornamelijk kansarme leerlingen…

Concentratiescholen bieden kwaliteitsvol onderwijs Maat van de kinderen Niveau niet verlagen maar aanpak en onderwijsmethodes aanpassen Onderwijsvernieuwing Overtuigen ouders verloopt vlot Door hun diverse publiek zijn scholen genoodzaakt om op maat van de kinderen te werken. Ze hebben daartoe hun niveau niet verlaagt maar hebben hun aanpak en onderwijsmethodes verder aangepast. Vanuit deze scholen ontstaat dan ook vaak onderwijsvernieuwende projecten. Binnen de scholengemeenschap Sint-Nicolaas BasisOnderwijs werden dit jaar alle scholen doorgelicht. De scholen met een hoog percentage gok-indicatorleerlingen kregen één voor één een pluim voor hun degelijke werking! SIZ kan ouders relatief gemakkelijk overtuigen van de aanwezige kwaliteiten op de verschillende scholen.

Kwaliteit is niet het enige dat telt Ondanks de vele sterke punten die de scholen met een hoog precentage gok-indicatorleerlingen hebben, blijft er toch een aantal struikelblokken om meer tweeverdieners terug binnen de schoolmuren te krijgen. Deze argumenten hebben dus niets te maken met de kwaliteit van het aangeboden onderwijs maar zijn desalniettemin belangrijk om mee te nemen… Geen voorgangers (ze zijn dus pionier en dat brengt toch een zekere spanning met zich mee) De leerkrachten wonen zelf niet in de buurt Ontbreken van bestaande netwerken Concentratie op eenverdienergezinnen (dus bijvoorbeeld geen naschoolse opvang,…) Missen van familiaal vangnet om bijvoorbeeld de kinderen van de school te halen wanneer er geen naschoolse opvang is voorzien

De sociaaleconomische mix is belangrijker dan de etnische mix Heterogene vs homogene concentratiescholen Homogene concentratieschool => kansarmoede Diversiteit met Nederlands als algemene taal Kansrijke kinderen => kansrijke taalomgeving Kansrijke gezinnen => kansrijke rolmodellen linken met de middenklasse

1 + 1 = meer dan 2 Rol SIZ Samen instappen Samen netwerk uitbouwen SIZ zorgt voor het ‘voorbereidende’ werk alvorens de ouders naar de school stappen. De organisatie brengt ouders samen tijdens een infoavond, zorgt voor de organisatie van de openschooldagen en brengt de ouders ook daarna nog eens samen tijdens een zogenaamde terugkomavond. SIZ verplicht de ouders niet om zich in te schrijven. Hoewel het geen voorwaarde is dat de ouders zich samen inschrijven merkt SIZ wel dat dit vaker het geval is. Er is tevens geen minimum aantal inschrijvingen vereist alvorens je als ouder daadwerkelijk kan inschrijven. Het samen inschrijven zorgt wel sneller voor een netwerk tussen de ouders onderling… Dit netwerk start in eerste instantie misschien kleinschalig maar kan stelselmatig verder uitbreiden.

1 + 1 = meer dan 2, ook voor scholen Nadenken voor de starten Stellingenspel Laagdrempelig Netoverschrijdend Siz zorgt voor veel voorbereidend werk Het moet een bewuste keuze zijn van de scholen om in dit project mee in te stappen. SIZ maakt de scholen bekend met de werking en visie van SIZ en de mogelijke consequenties die hieraan gekoppeld zijn (andere schoolpopulatie, andere manier van werken,…)

De wijk als ijkpunt ouders kunnen kiezen uit verschillende scholen Alle scholen in die wijk een gezonde mix geven De visie van SIZ staat voorop: ervoor zorgen dat de school terug een weerspiegeling van de buurt is… Er wordt dus niet gestreefd naar een 50/50 verdeling van de indicator en niet-indicatorleerlingen maar naar een realistisch beeld.

Het straatbeeld geeft niet altijd een juist beeld van de straat Scholen geloven verkeerdelijk dat ze een weerspiegeling zijn van de buurt Meer mobiele mensen trekken weg Speelplaats = buurt: klopt maar alleen tijdens schooluren Scholen met veel indicatorleerlingen geloven vaak verkeerdelijk dat ze een perfecte weerspiegeling van de buurt zijn… Wanneer er wordt gekeken naar de populatie van de wijk merkt SIZ vaak dat het potentiële publiek heel wat diverser is… Mensen die meer mobiel zijn (de tweeverdieners) hebben het gemakkelijker om hun kind naar een andere school (buiten het centrum) te brengen. Deze potentiële leerlingen zijn voor de school ongekend.

Kinderen brengen ouders mee Ouderparticipatie vooral op eenverdienders gericht => vooral gericht op kansarmen Wat hebben de nieuwe ouders nodig?

Samenwerking SIZ en Lokeren SIZ steunt werking Lokeren Start is voorzien in het najaar Geraamde budget: €16500 (subsidies aangevraagd) 5 à 6 scholen uit het centrum Dienst integratie is de verantwoordelijke van het project Op termijn wordt waarschijnlijk een bijdrage van de scholen gevraagd A.d.h.v. flyers wordt het project kenbaar gemaakt