COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Erkenningsaanvraag CZO
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Werkzaamheden projectgroep. Besluitvorming Aanleiding  Transparantie opleidingen  Open markt  Kwaliteitsimpuls.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Het opleidingsprofiel:
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Werkveldconferentie 23 april 2014
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Kwaliteit. Theorie en Toetsing Theorie is te vinden op Wordt vandaag klassikaal.
Bijeenkomst September 2015
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Zorgen en borgen Groepswerk GZW
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen
Kwaliteitszorg les 3.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Transcript van de presentatie:

COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN: Erkennen opleidingen in de zorg opleidingsinstituut en zorginstelling 20 verpleegkundige vervolgopleidingen 5 initiële opleidingen opleidingscommissies bewaken kwaliteit opleidingen deskundigheidsgebied en eindtermen (leerresultaten kwalificatie) Welkom en voorstellen 1

Validiteitstoets Hoe te werk Praktijksessie: zeer leerzaam, contacten gelegd met organisaties die al verder in het traject zaten Stukken NCP NLQF goed bestudeerd: duidelijke formulieren, bij onduidelijkheden contact opgenomen. Geen extern gevalideerde kwaliteitsborgingssysteem, volledige proces met instellingsbezoek Invulling formulieren: hoe uitgebreid verantwoorden? Vrij snel duidelijk welke onderdelen meer aandacht behoeften: Voldoen aan criteria rechtspersoonlijkheid, eigendomsrecht, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging Instellingsbezoek: duidelijk aangegeven welke onderwerpen meer aandacht vroegen, welke stukken beschikbaar. Een zo breed mogelijk panel samengesteld, volledig open en eerlijk Goed om erachter te komen waar verbetering nodig/mogelijk is Nav validering: verdere harmonisatie OERs, traject productaccreditatie RvA opgestart ISO-normering Minder werk dan inschaling kwalificatie. Jaarverslag, reglementen

Inschaling – onderbouwen niveau van de kwalificatie

concreter, werkwoorden eerst verschillende NLQF-niveaus bestudeerd om in te schatten welk niveau opleiding zit deskundigheidsgebied en eindtermen (leerresultaten kwalificatie) NLQF-proof gemaakt: concreter, werkwoorden CZO maakt gebruik van taxonomiecodes CanMEDS* en Miller: competenties geordend en niveaubeheersing Ook Bloom en Romiszowski bekeken en aan te raden en afgeraden werkwoorden Canadian Medical Education Directives for Specialists. Daarvan zijn zeven algemene competenties afgeleid * Canadian Medical Education Directives for Specialists.

Waaraan moet een leerresultaat voldoen om het niveau uit te kunnen destilleren Eindterm 4.5 De student levert een bijdrage aan onderzoek koffie – co-auteur niet concreet welk niveau? 5

Voorbeeld: niet concreet genoeg ET 1.4 De operatieassistent voert assisterende werkzaamheden uit ten behoeve van het perioperatieve proces  zoals het inbrengen van urinekatheters, aanleggen van gipsverband, hechten van de huid. 6

Descriptoren betreffende niveau en aanpalende niveaus in één overzicht Waarom een bepaald niveau en waarom niet aanpalende niveaus. 7

hoe uitgebreid verantwoorden? Best-fit 8

descriptoren  leerresultaten (eindtermen)  toetsing Examinering descriptoren  leerresultaten (eindtermen)  toetsing 9

Kwaliteitsborging examinering kwalificatie in relatie tot leerresultaten

Borging examinering in relatie tot leerresultaten: Format A1-2: curriculum kwalificatie ingedeeld per leerresultaat (theorie en praktijk) en welke toetsing daarbij (niveau, type). In het overzicht van de gebruikte toetsen wordt per toets beschreven: - hoe er getoetst wordt; - wie er toetst; - op welk niveau (Miller) wordt getoetst; op welk moment wordt getoetst (OLE). Zo toetsing elk leerresultaat verantwoord en geborgd dat elke/hele kwalificatie wordt gedekt in de toetsing. Variatie in soorten toetsen, is soort toets geschikt voor wat je wilt toetsen, leerresultaat met verschillende toetsen getoetst