Hoe te werken met de oefenopdrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Advertisements

Werkveldtraining 26 september 2013
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Voorlichting Kellebeek College
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Competentiegericht leren vmbo
Voor praktijkonderwijs
Workshop “Beoordelen”
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Mijn opleidingsbeeld.
Van, voor én door het onderwijs.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
VPH Les 1.
Evaluatie Cursus.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Examinering WIN 17.
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
Kiezen voor keuzedelen
Stichting Praktijkleren
Schooljaar met 4 periodes
WELKOM! Bij de opleiding Maatschappelijke Zorg
Profiel- en keuzedelen kiezen
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Betrouwbaarheid examinering
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Van receptuur naar referentie
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Hoe te werken met de oefenopdrachten Digibib Hoe te werken met de oefenopdrachten

Programma van deze avond Kennismaken met docent Oefenopdrachten Onderwijsprogramma (planningsdocument) Begeleiding vanuit school BPV werkhouding (begeleiding – studieadvies)

Inhoud van de presentatie De belangrijkste verschillen tussen de serie 2012 en 2016. De oefenopdracht. Uitleg oefenopdracht met behulp van de Digibib. Het examen volgt 12 juni 2018 werkveldbijeenkomst Beoordelen de oefenopdracht. Wegwijs binnen de Digibib.

Verschillende series die het Kellebeek College gebruikt: De serie 2016 wordt gebruikt bij alle cohorten die gestart zijn vanaf het schooljaar 2016-2017 gebaseerd op het kwalificatiedossier 2016. Dienstverlening is gestart binnen de pilotfase in 2015. De serie 2012 wordt gebruikt bij alle cohorten die gestart zijn voor 2016 en is gebaseerd op het kwalificatiedossier van 2012. Vanaf schooljaar 2016-2017 Voor schooljaar 2016-2017

De belangrijkste verschillen tussen de serie 2012 en 2016.

Belangrijke verschillen tussen de serie 2012 en 2016: Ontwikkelgericht Serie 2012 werkt met BP’s. Serie 2016 werkt met oefenopdrachten. Een BP (beroepsprestatie) bestaat uit meerdere werkprocessen. Een oefenopdracht bestaat uit 1 werkproces. (Afhankelijk van de opleiding op A, B en C niveau). De werkprocessen worden meerdere keren binnen verschillende BP's beoordeeld. Een oefenopdracht is bedoeld om te oefenen en wordt dus ook niet beoordeeld maar voorzien van feedback Een BP heeft een beoordelingslijst (De A-lijst: Goed, Voldoende en Onvoldoende). Geen beoordeling maar feedback met Feedbackcriteria (Duimpjes Ja, Soms en Niet of Nauwelijks). Geen onderscheid tussen ontwikkelgericht- en examenmateriaal. Duidelijk onderscheid tussen ontwikkelgericht en examenmateriaal. Materiaal is context-rijk geschreven (daardoor minder goed uitvoerend in elke branche). Context-arm geschreven (daardoor goed uit te voeren in elke branche). Niet HUBO (Haalbaar, Uitvoerbaar, Betaalbaar en Organiseerbaar). Wel HUBO (haalbaar, uitvoerbaar, betaalbaar en organiseerbaar). Niet digitaal. Digitaal (Digibib).

De oefenopdracht.

Assessor De assessor wordt door het Consortium gezien als begeleider, coach en als ontwikkelingsgerichte beoordelaar van het leerproces van de student. De examinator is degene die het kwalificerende examen beoordeeld.

Verdeling van de oefenopdrachten per kwalificatie De B- en C- Opdracht. Dienstverlening niveau 2 zijn per werkproces 2 oefenopdrachten beschikbaar. De A-, B-, en C- opdracht. Bij MZ-VZ alleen de C-opdracht. Verzorgende-IG niveau 3 zijn per werkproces 3 oefenopdrachten geschreven. Bij de Combi MZ-VZ niveau 3 begeleider specifieke doelgroepen en begeleider gehandicaptenzorg is dit 1 oefenopdracht.. De C- opdracht. Maatschappelijke zorg MZ niveau 4, persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen en persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg is per werkproces 1 oefenopdracht geschreven. De A-, B-, en C- opdracht. Bij de kwalificatie Mbo-Verpleegkundige niveau 4 zijn per werkproces 3 oefenopdrachten geschreven. Maatschappelijke Zorg heeft 6 kwalificaties.

Uitgangspunten van de oefenopdrachten Oefenen van kennis, vaardigheden en houding. De student oefent zowel in de lessen op school als in de beroepspraktijk. De oefenopdracht kan afgestemd worden op de authentieke situatie in de praktijk (context-arm geschreven). In het begin van de opleiding zijn de opdrachten klein en de situaties eenvoudig. Naarmate de opleiding vordert worden de opdrachten groter, de situaties complexer en gaat de student steeds meer zelfstandig handelen.

Waar bestaat een oefenopdracht uit? Een korte inleiding, de taak die de student gaat uitvoeren en een beschrijving van het resultaat. Een opdracht kan uit meerdere deelopdrachten bestaan. De student oefent met de opdracht, totdat hij en de begeleider(s) vinden dat ze deze opdracht op het juiste niveau beheerst. Vaak is het nodig dat de opdracht in meerdere situaties of met meerdere cliënten wordt geoefend.

Bij alle opdrachten

De A- opdracht: Bedoeld om te oriënteren op het werkproces op school en in de praktijk. Kan zowel binnenschools als buitenschools worden uitgevoerd. De opdracht is sturend beschreven. Helpt de student stap voor stap op weg. Veel begeleiding vanuit de praktijk en school.

De A- opdracht:

De B- opdracht: Minder sturend. De opdracht moet grotendeels in de authentieke leersituatie plaatsvinden. Meer ruimte voor het zelfstandig uitvoeren van de opdracht. Begeleiding in de praktijk en vanuit school meer op afstand.

De B- opdracht:

De C- opdracht: De opdracht wordt uitgevoerd in de authentieke leersituatie. Veel ruimte voor het zelfstandig uitvoeren van de opdracht. Geen directe begeleiding of aansturing bij de uitvoering van de opdracht. Geen of weinig sturing. Wel feedback en evalueren van de uitgevoerde opdracht.

De C- opdracht: