De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
….wat u (nog) niet wist of (al) weer was vergeten… Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017

2 Examineren in de BPV Brengt grote verantwoordelijkheid met zich mee voor de examinator Examineren is een gedelegeerde verantwoordelijkheid Opleiding is eindverantwoordelijk Samenwerken is van groot belang

3 Indeling Leerjaar 3 cohort 2015-2018 Werkt met examens serie 2014
Werkt met examenarrangementen serie 2016 Leerjaar 1 cohort

4 Leerjaar 3

5

6 Waar kan ik alles vinden?
De examens en toelichtingen staan op de ELO voor de leerlingen De BPV heeft toegang tot deze producten via ROC site. Ook mogelijk via de digibib Consortium

7 Toelichtingen bij de examens serie 2014
Examenopdracht met beoordelingscriteria zijn leidend voor de beoordeling van het examen Toelichting mag niet in strijd zijn met de beoordelingscriteria Toelichting mogen we als school inzetten om eisen te stellen aan de examen producten Duur van het examen Grootte van de cliënt groep Gebruik maken van aangeleerde producten

8 Wanneer mag de leerling gaan examineren?
De opzet en structuur Voorafgaand aan examinering: Volgt de leerling onderwijs en maakt toetsen Maakt de leerling Beroeps Prestaties om te oefenen Heeft de leerling voldoende BPV uren gemaakt

9 Wanneer mag de leerling gaan examineren? vervolg
Voorbereiding op school Planning voor de examens Opstarten en uitleg op school door docent SVH Voorbereiding door de leerling via een speciaal Format

10 Format voor de GO

11 Wanneer mag de leerling gaan examineren? vervolg
Overleg met je praktijkopleider Planning, aanwezigheid beoordelaar, inleveren bewijsstukken, enz. Go voor het format van de docent SVH Uitreiken echte examen op naam via examenburo Examineren in de praktijk weken Inleveren examen en bewijsstukken bij de BPV-docent

12 Een opdracht in de beroepspraktijk Een beroepsproduct
De examenvormen Een opdracht in de beroepspraktijk Een beroepsproduct Een verantwoordingsverslag Een examengesprek

13 Examenvormen 1. Een opdracht in de beroepspraktijk
Bij deze vorm van examineren wordt je handelen in de beroepspraktijk beoordeeld via een gedragsbeoordeling. 2. Een beroepsproduct Bij deze vorm van examineren maak je het product dat in de opdracht wordt gevraagd. Denk hierbij aan: een plan van aanpak, een rapportage, een begeleidingsplan enz.

14 vervolg 3. Een verantwoordingsverslag.
Bij deze vorm van examineren schrijf je een verslag waarin je uitlegt hoe je te werk bent gegaan en welke keuzes je hebt gemaakt op basis van je kennis. Je beschrijft ook waarom je wat hebt gedaan. 4. Een examengesprek Hierbij maak je in een gesprek met examinatoren duidelijk dat je met kennis van zaken hebt gehandeld in de beroepspraktijk. Dit doe je vanuit je eigen ingebrachte praktijkcasussen. Het is altijd een gestuurd gesprek; de inhoud staat omschreven in het betreffende examen, zodat jij je hierop kunt voorbereiden.

15 De beoordeling van het examen
De examinator is iemand anders dan de werkbegeleider De examinator is van een gelijkwaardig of hoger opleidingsniveau 4-ogen principe hanteren De leerling mag niet worden geholpen Het examen mag niet worden aangepast

16 Invullen van het examen
Correct invullen Met blauwe pen Altijd een toelichting geven Door 2 beoordelaars Beoordeling is O/VG Examen en bewijsstukken levert de leerling in bij de BPV docent Materiaal komt in het examendossier

17 Herkansen Bij een onvoldoende beoordeling van een examen is een herkansing mogelijk. Meestal moet het gehele examen opnieuw worden uitgevoerd. Overleg door leerling met SLB-er/BPV-docent Een extra herkansing (dus 2e herkansing) aanvragen bij de Examen Commissie Op Locatie (ECOL) via de coördinator examinering. Voor Welzijn is dat Berry Pullen/Dieuwke Nutma

18 Vragen?

19 Leerjaar 1 en 2

20 Herziening KD’s Per 1 september 2016 zijn de nieuwe kwalificatiedossiers geldig Vanzelfsprekend is het examenmateriaal op inhoud aangepast Qua vorm lijken de examen-arrangementen erg op de examens serie 2014

21 Andere opzet van de opleidingen

22 Leerjaar 1 en 2 Gaan pas examineren in leerjaar 3 Zowel basis-, profiel- als keuzedeel Werken met examen arrangementen Examenarrangementen werkprocessen die goed bij elkaar passen zijn in één arrangement gekoppeld. De werkprocessen blijven apart beoordeeld! Bij elk arrangement is een toelichting Bij serie 2016 worden de geschreven examenproducten door school nagekeken.

23 Opzet en structuur keuzedelen
Alle keuzedelen zijn landelijk ontwikkeld Aangeboden keuzedelen verschillen per ROC Elke opleiding heeft eigen keuzedelen Invulling van onderwijs kan per ROC verschillen Structuur en plaats binnen de opleiding kan per ROC verschillen Niet alle keuzedelen hebben dezelfde omvang Wij hebben deels voor vaste combinaties (pakketten) gekozen Elk keuzedeel wordt geëxamineerd

24 Pedagogisch medewerker kinderopvang (PMK)
Keuzedelen pakketten 1. Expressief talent Ontwikkeling gericht werken in de VVE- 240 stage eis in leerjaar 3 locatie met VVE certificering en toestemming om video opnames te maken voor opleiding 2. Expressief talent Werken met baby’s- 240

25 Gespecialiseerd pedagogisch medewerker (GPM)
Keuzedelen pakketten 1. Jeugd- en opvoedhulp- 720 : stage eis speciaal onderwijs (cluster 4), gezinshuizen, leefgroep, logeeropvang, enz. 2. Expressief talent- 480 Combifunctionaris IKC- 240: stage bij voorkeur Brede school of IKC vanaf leerjaar 3 3. Expressief talent- 480 Doorstroom naar hbo – 240

26 Onderwijsassistent (OA)
Keuzedelen pakketten 1. Instroom Pabo AK Instroom Pabo GS Instroom Pabo NA en Tech- 240 2. Expressief talent Doorstroom naar hbo -240 3. Expressief talent Combifunctionaris IKC stage bij voorkeur Brede school of IKC vanaf leerjaar 3 4. Jeugd- en opvoedhulp stage eis vanaf OP 8 speciaal onderwijs (cluster 4)

27

28 Wat hebben nodig Samenwerking en overleg Objectiviteit en zorgvuldigheid bij beoordelen van examens Hanteren van 4-ogen principe Schooljaar start er weer een training over examinering voor werkbegeleiders en praktijkopleiders Assessoren voor de examengesprekken Maak gebruik van de ROC-site voor documenten Schroom niet om contact te zoeken met de BPV-docent

29 Vragen?


Download ppt "Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google