Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Instrumenten in het EVC-traject
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leren op afstand bij de Leidse Onderwijsinstellingen 4 april 2008 Praktijkopleidersdag HFL.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Online seminar Take it easy
Competentiegericht leren vmbo
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Studieloopbaanbegeleiding
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Social work Week 2.
Studieloopbaancoaching
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
23 maart 2017 profilering.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd Levenlang leren op een HOger plan Workshop C/H: EVC en maatwerk opleiden Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd sep-18

EVC en maatwerk opleiden Onderwerpen: Wat verstaan we onder maatwerk? EVC en een maatwerkcurriculum Maatwerkprogramma’s sep-18

Wat verstaan we onder maatwerk? sep-18

Maatwerk Maatwerk bij ons betekent: een flexibele programmering van het onderwijsaanbod met toenemende mogelijkheden voor een leerweg-onafhankelijke route, met variaties in vorm, tijd, plaats en inhoud. sep-18

EVC en een maatwerk curriculum sep-18

Een thematisch opgebouwd curriculum Jaar 1 Taakgebied 1 Taakgebied 2 Semester 7 Persoonlijke professio-nalisering Jaar 2 Taakgebied 3 Taakgebied 4 Jaar 3 Taakgebied 5: Opleidingsspecifieke keuze Semester 6 (minor)Vrije keuze Semester 8 Afstudeer- Opdracht of vier jaar sep-18

Maatwerkprogramma’s sep-18

Onze ‘producten’ vraaggestuurd Executive Programma Business programma (impliciete kennisbasis/losse inhoud, action learning) vraaggestuurd Executive Programma Business programma individueel collectief Distance programma College Programma aanbodgestuurd (vaste formele kennisbasis/vaste inhoud) sep-18 8

Waarom productdifferentiatie? Zeer gedifferentieerde instroom Tijd als knellende factor EVC vraagt om maatwerk sep-18

Kenmerken College Programma 20-30 jaar (starters) Variatie in volgorde, collegetijden en duur Aanbodgestuurd Gestructureerd De werkplek als ‘oefenterrein’ en ‘gegevensverstrekker’ Veel contact ELO beperkt ingezet EVC als instroom-instrument Verschillende toetsvormen sep-18

Kenmerken Executive Programma > 30 jaar Variatie in inhoud, tijd en plaats Vraaggestuurd Blended learning (zelfstudie, instructie, intervisie, ect.) Action learning (de werkplek als leerplek) Wel op afstand maar niet afstandelijk ELO belangrijk hulpmiddel Co-makership EVC-systematiek als basis Assessments als toetsvorm sep-18

Basisstructuur Action Learning Deelnemer action learning(groep) Werkomgeving Opleiding kiest uitdagende opdrachten uit de werkomgeving participeert in AL-groep ontwikkelt zich inhoudelijke coach personal coach assessoren opdrachtgever sponsor klant sep-18

Action learning Vraagstukken uit de eigen organisatie zijn uitgangspunt De beroepsproducten kunnen anders zijn dan die van de opleiding; de leerresultaten echter niet! Een sponsor in de organisatie is noodzakelijk Vraagt om vrijheid en ruimte voor creativiteit Is eigenlijk een continu ‘afstudeertraject’ sep-18

Eisen aan de student Heeft een functie waarvoor wordt opgeleid (context en niveau) Signaleert onbevredigende en/of uitdagende situaties in de werkomgeving Is in staat zelfregulerend te werken en te leren (beheert en bewaakt het eigen werk- en leerproces) Is onderzoekend ingesteld (kan zelf theorieën en concepten vinden die passen bij het probleem) sep-18

Bijeenkomsten Leren van metavaardigheden Opbouwen van het ‘juiste’ begrip Voorkomen van het opbouwen van misconcepties Feedback Verbonden blijven en voortgang boeken (coaching) Evaluatie sep-18

Toetsing a.d.h.v. een portfolio Ingevulde zelfbeoordeling op de beroepshandelingen Bewijs in de vorm van beroepsproducten Per product toelichting met S.T.A.R.R. situatie, taak, activiteiten, resultaat, reflectie (verantwoording keuzes) sep-18

Het assessment als toetsvorm Twee gecertificeerde en onafhankelijke assessoren Gesprek a.d.h.v. Beroepshandelingen Portfolio Competenties sep-18

Dank voor uw aandacht. sep-18