Opleiden voor de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
Advertisements

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
NVAG Registratie, herregistratie, herintreden, zijinstromen en regulier vervolg opleiden. P.C. Rasch, arts M&G, secretaris RGS.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Forum Visitatorum ser peters
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
WELKOM #KRSYMPOSIUM. Programma uur: Welkom en opening Dr. Els Verschuur, Dagvoorzitter uur: ‘Het College Kwaliteitsregister V&V’ Drs. Bert.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Informatie bijeenkomst toewijzing instroomplaatsen arts M&G 27 april 2011.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
En nu doorpakken… Yao-Hua Tan Voorzitter Breed-expertoverleg RGS.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Opleidingsfonds en Toewijzen van Opleidingsplaatsen Teach the AIOS, 17 september 2008 E.A. van der Veen, Voorzitter CBOG.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
RGS Aanvragen RGS Aanvragen Wat, wie, hoe, wanneer?
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Intensief begeleidingstraject
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatiebijeenkomst 28 september 2016
Evaluatie in CMW & LDE.
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Duurzame inzetbaarheid
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Duurzame inzetbaarheid
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
OPENING CONGRES INDIVIDUALISERING OPLEIDINGSDUUR
Programma ‘Opleidingsgroepen vaardiger ondersteunen’
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Opleiden voor de toekomst Hier staat een ondertitel 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Programma Welkom Nieuwe ontwikkelingen regelgeving en gevolgen voor ons ziekenhuis dr. P. Breslau Bestuurlijke visie op opleiden in het veranderende landschap Discussie in deelgroepen van maximaal 6 personen Centrale terugkoppeling Afsluiting

Veranderend opleidingslandschap Waarom deze avond Veranderend opleidingslandschap Modernisering Transparantie: laten zien wat je doet AIOS Maakt eigen opleiding Kiest eigen opleiding Opleider Actief beoordelaar Zelf opgeleid Capaciteit, geld Reductie aantal plaatsen Verkorting opleiding

Waarom deze avond Vragen: Hoe gaan wij om met deze veranderingen Wat willen we voor opleidingskliniek zijn Welke zaken moeten we nu, voor de toekomst organiseren om de opleidingskliniek te blijven, te worden die we willen zijn

Huishoudelijk Geaccrediteerd voor 2 uur voor medisch specialisten registratie De evaluatie helpt ons en de MMV verder

Programma Welkom Nieuwe ontwikkelingen regelgeving en gevolgen voor ons ziekenhuis dr. P. Breslau Bestuurlijke visie op opleiden in het veranderende landschap Discussie in deelgroepen van maximaal 6 personen Centrale terugkoppeling Afsluiting

Flexibilisering opleidingsduur Eén van de achterliggende gedachten van de regelgeving van het moderne (competentiegerichte) opleiden is dat de opleidingsduur kan worden aangepast aan het behaalde beheersingsniveau van de individuele aios 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Brief VWS aan KNMG 14 oktober 2013 Afspraken over opleidingsvergoedingen (NFU, NVZ, GGZ, OMS, aios, CGS) - instroombeperking - flexibilisering opleidingsduur 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Brief VWS aan KNMG 14 oktober 2013 Instroombeperking 2013: 2 % generieke korting 2014: 86 aios-plaatsen minder Vanaf 2015: 100 aios-plaatsen minder 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Brief VWS aan KNMG 14 oktober 2013 Flexibilisering opleidingsduur schakeljaar (2015) verruiming verlenen vrijstelling/korting snellere verwerving eindniveau 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Brief VWS aan KNMG 14 oktober 2013 Tijdspad taakstelling flexibele opleidingsduur regelgeving CGS (1 juli 2014) vanaf 2017 rapportage realisatie (RGS) 80 % aios 6 maanden kortere opleiding in 2022 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Flexibilisering opleidingsduur (CCMS 1 juli 2014) (CHVG en CSG 1 januari 2015) korting op basis van: verworven competenties voor de start opleiding verworven competenties tijdens de opleiding 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Flexibilisering opleidingsduur (CCMS 1 juli 2014) (CHVG en CSG 1 januari 2015) vastgestelde duur opleiding wordt losgelaten wetenschappelijke verenigingen hebben “normstellende” functie de opleider is de inhoudsdeskundige (tekent C-formulier/ eindverklaring) 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

motivatie en documentatie van besluit opleider zijn “cruciaal” (I.O.P) Flexibilisering opleidingsduur (CCMS 1 juli 2014) (CHVG en CSG 1 januari 2015) motivatie en documentatie van besluit opleider zijn “cruciaal” (I.O.P) RGS toetst achteraf (nadat opleiding is afgerond) 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Regelgeving CGS 1 juli 2014 Kaderbesluit artikel A.1 begripsomschrijvingen: “oordelend opleider” de opleider die de eindbeoordeling afgeeft 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Regelgeving CGS 1 juli 2014 Kaderbesluit art. A.1 en B.5: de algemene duur van de opleiding is per specialisme vastgelegd in het betreffende specifieke besluit. 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Regelgeving CGS 1 juli 2014 Kaderbesluit art. B.8: voor de aanvang van de opleiding stelt de aios in overleg met de oordelend opleider en de bij de opleiding betrokken opleiders een individueel opleidingsplan op, gebaseerd op eventueel eerder verworven competenties. 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

de aios draagt zorg voor tijdige berichtgeving aan de RGS. Regelgeving CGS 1 juli 2014 Kaderbesluit art. B.11: wijzigingen in het individuele opleidings- schema behoeven de instemming van de oordelend opleider. de aios draagt zorg voor tijdige berichtgeving aan de RGS. 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Regelgeving CGS 1 juli 2014 Kaderbesluit art. B.14: in het kader van de beoordeling of de aios in aanmerking komt voor korting van de opleidingsduur worden twee voortgangs- gesprekken gehouden gericht op deze beoordeling. 19 september 2018 Workshop Opleiden voor de toekomst

Stappenplan RGS RGS heeft een stappenplan opgesteld voor opleiders en aios zie website RGS zie website MMV

Opleiden voor de Toekomst! ………… voorzitter RvB …………….

Opdracht 4 verschillende opdrachten: uitwerking van een kwadrant van de klassieke SWOT Discussie in deelgroepen van 6 á 7 personen Iedere groep bestaat uit opleiders/supervisoren en aios. Centrale terugkoppeling

Opdracht 1 (tafel 1 en 2) Wat zijn onze krachten (o.a.) gezien de geschetste ontwikkelingen als ziekenhuis? Hoe kunnen we deze kracht meer benutten? Welke rol kun jij hier als opleider/lid opleidingsgroep en aios in vervullen?

Opdracht 2 (tafel 3 en 4) Wat zijn onze kansen (o.a.) gezien de geschetste ontwikkelingen als ziekenhuis? Hoe kunnen we deze kansen nog meer benutten? Welke rol kun jij hier als opleider/lid opleidingsgroep en aios in vervullen?

Opdracht 3 (tafel 5 en 6) Wat zijn onze zwakten (o.a.) gezien de geschetste ontwikkelingen als ziekenhuis? Hoe kunnen we deze zwakten ombuigen? Welke rol kun jij hier als opleider/lid opleidingsgroep en aios in vervullen?

Opdracht 4 (tafel 7 en 8) Wat zijn onze bedreigingen (o.a.) gezien de geschetste ontwikkelingen als ziekenhuis? Hoe kunnen we deze bedreigingen voorkomen of ombuigen? Welke rol kun jij hier als opleider/lid opleidingsgroep en aios in vervullen?