Organisatiecultuur in kaart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Door goede gesprekken groeien
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Formatief - summatief evalueren
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Health Balance Score Card
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
COMPETENTIEONTWIKKELING
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Secundaire data en online databases
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
© de vries business consultancy, 2008
 Ambassadeursnetwerk 2005/2006 Ambities verzilveren * 8 november 2006 Een format voor rapporteren over diversity Klaas van den Berg Mohammed Essafi.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Met Stakeholders Gedeelde Visie
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Samen sterk in verandering
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Methoden & Technieken van Onderzoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Naar een duurzaam HRM beleid
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Procesverbetering in de Zorg
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Les 5: Het marketingplan
Process Mining.
Secundaire data en online databases
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Praktijkgericht onderzoek
Persoonlijk Leiderschap
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Betrokken ouder, tevreden ouder
Cursus Interne auditor
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Jannes Huisman Senior coach
Management en leidinggeven
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Organisatiecultuur in kaart Op zoek naar een geschikt meetinstrument

Conclusies op basis van de literatuur 19-9-2018 Ago Powerpoint

Begrip organisatiecultuur is niet eenduidig Algemeen Begrip organisatiecultuur is niet eenduidig Verschillende definities in de literatuur Discussies nog lang niet uitgeklaard Bijgevolg ook zeer verschillende soorten cultuurbevragingen Er bestaan een groot aantal cultuurbevragingen Divers in doelstellingen Divers in kwaliteit Veel variaties op bepaalde ‘families’ van bevragingen Er bestaat geen beste instrument ‘Investigators and consultants looking for an “ideal” instrument to measure the culture of health organizations will be frustrated’ (Scott et al., 2003) 19-9-2018 Ago Powerpoint

Types van instrumenten Dimensioneel: Peilen naar verschillende dimensies van organisatiecultuur vb. attitudes tov verandering, samenwerking, innovatie, leiderschap, machtsafstand,…. Organisaties krijgen een bepaalde plaats/score op die verschillende dimensies Typologieën: Categoriseren organisaties in vooraf bepaalde cultuurtypes vb. Quinn/OCAI: adhocratie, clan, bureaucratie en markt. 19-9-2018 Ago Powerpoint

Kwaliteit van het instrument Is er informatie over de kwaliteit van het instrument? Stabiliteit, validiteit, betrouwbaarheid,… Beschikt het instrument over bepaalde normen? Bestaat er informatie op basis waarvan de behaalde resultaten kunnen vergeleken worden met een norm? Wat is de gehanteerde bevragingsmethode? Likert: vb. oneens-noch oneens noch eens-eens Ipsatief: Gedwongen keuze/verdeling Andere… 19-9-2018 Ago Powerpoint

Levert de vragenlijst een resultaat op waarmee ik iets kan doen? Advies Levert de vragenlijst een resultaat op waarmee ik iets kan doen? Sluit de benadering van cultuur aan bij de onze? Vertellen de resultaten iets over onze visie op cultuur? Waarvoor is het instrument gemaakt? Kunnen we onmiddellijk aan de slag met de resultaten? Welke investering (tijd & geld) vereist de meting? 19-9-2018 Ago Powerpoint

Dimensionele of typologische benadering? Advies Dimensionele of typologische benadering? Dimensioneel Typologie Voordeel Resultaat (mogelijk) dichter bij beschreven visie Realistisch beeld Eenvoudig resultaat Nadeel Minder beschikbaar (in het Nederlands of via consultancybureaus) Complexere vragenlijst Complexere resultaten Risico: waardenoordelen gekoppeld aan types Simplificatie van de realiteit Vaak weinig verband met beschreven visie 19-9-2018 Ago Powerpoint

De cultuurbarometer Een alternatief? 19-9-2018 Ago Powerpoint

Inzetten van bestaande metingen & bevragingen als ‘barometer’ Een alternatief? Inzetten van bestaande metingen & bevragingen als ‘barometer’ Op basis van visie op cultuur, nagaan welke vragen/items relevant zijn Bepaal een te behalen norm voor elk item Volg evoluties op 19-9-2018 Ago Powerpoint

Welke metingen/bevragingen? Vertrek vanuit de beschreven visie op cultuur Wat zijn daar de kernelementen? Van welke elementen wil je de evolutie kennen? Waar vind je informatie over die elementen? Welke gegevens verzamelt de organisatie? In welke zit zinvolle informatie mbt cultuur? Denk breed! BUE, klantentevredenheid, personeelstevredenheid Maar ook aantal klachten, resultaten balanced score card,… Bepaal per gegevensbron Relevante items /vragen Bijkomende informatie: Eigenaar/ verantwoordelijke, periode van meting,… 19-9-2018 Ago Powerpoint

Bepaal een na te streven norm De barometer wordt pas zinvol als je weet wat je wilt bereiken Bepaal per item een norm die je wil behalen Norm? Bijvoorbeeld: X% is zeer tevreden over…. Wees ambitieus maar toch realistisch Vertrek van de vraag: ‘Welke score zou een organisatie realiseren, indien hij een visie als de onze heeft’ Vb. visie stelt ‘We hebben een vertrouwensrelatie met onze medewerkers’, hoeveel medewerkers zou dan ‘volledig akkoord’ antwoorden op een vragen als ‘ik vertrouw mijn leidinggevende’ of ‘selecties gebeuren in deze organisatie correct. Het helpt om daarbij te ‘doen alsof’ je de normen voor een andere organisatie bepaalt Laat de norm niet bepalen door de huidige resultaten Bepaal de normen zonder naar de huidige resultaten te kijken 19-9-2018 Ago Powerpoint

Bepaal een werkwijze voor het opvolgen Volg de evoluties op Duid iemand aan die verantwoordelijk is voor het opvolgen en rapporteren van de barometer Bepaal een werkwijze voor het opvolgen Wanneer? Aan wie wordt er gerapporteerd? Bepaal wanneer er tot actie moet worden overgegaan worden … 19-9-2018 Ago Powerpoint

Bronnen Jung T., Scott T., Davies H.T.O., Bower P., Whalley D, McNally R. & Mannion R. (2009), Instruments for exploring organizational culture: a review of the literature, Public Administration Review, November-december, p. 1087-1096 Scott T., Mannion R., Davies H. & Marshall M. (2003), The quantitative measurement of organisational culture in health care: a review of available instruments, HSR: Health Services Research, 38(3), p923-945 Jung T., Scott T., Davies H.T.O., Bower P., Whalley D., McNAlly R. & Mannion R., (2007) Instruments for the exploration of organisational culture, Working Paper, Available at http://www.scothub.org/culture/instruments.html. Colle C. (2008), Een kwantitatief onderzoek naar de implementatie van individual performance management in Vlaamse Ziekenhuizen, Masterproef Hogeschool Gent. Moussa K. (2007), Meten van organisatiecultuur-kwantitatief of kwalitatief? Een onderzoek naar kwaliteitscriteria voor metingen van organisatieculutur in de praktijk, Scriptie Erasmus Universiteit Rotterdam. 19-9-2018 Ago Powerpoint