De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos."— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos

2 Programma 13.30-14.00Inleiding Lean werken! 14.00-14.45Lean Six Sigma in Ziekenhuis Reinier de Graaf Gasthuis – Rob de Graaf, Black Belt Lean Six Sigma 14.45-15.00Pauze 15.00-15.45Lean Six Sigma bij UWV – Eric Eggermont, Black Belt Lean Six Sigma 15.45-16.45Worldcafé 16.30-17.30Afsluiting en Borrel

3 TNO Management Consultants  Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie.  Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Enthousiaste Klanten

4 Lean werken! Lean Management Six Sigma Productive WardZorgpaden

5 Lean werken! Six Sigma Productive WardZorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

6 Lean werken! Six Sigma Zorgpaden Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

7 Lean werken! Six Sigma Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

8 Lean werken! Tevredenheid -Klant -Aandeelhouder -Medewerker Verspillingen -Geld -Tijd

9 Verwachtingen van de aanwezigen  Lean, wat is dat?  What’s new in de Lean methodiek?  Hoe pak je een Lean traject aan?  Hoe houd je de kwaliteit op peil als je met Lean gaat werken?  Hoe krijg je de medewerkers mee in het Lean denken en werken?  Wat is de aanpak van TNO MC?  Kun je lean combineren met procesinrichting?  Hoe doe je zo klantgericht mogelijk meer met minder?  Wat hebben andere organisaties gedaan/geleerd/ondervonden?

10 Visie op lean werken! KlantwaardeMedewerkerswaardeBestuurderswaarde Houding & Gedrag Lean cultuurVerspillingen

11 Lean versus Six Sigma Lean Six Sigma of Six Sigma Lean?

12 Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag

13 Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk

14 Lean werken in 7 stappen 1.Onze afdelingsvisie luidt “onze visie” 2. Om de visie na te streven werken we aan de volgende indicatoren met bijbehorende streefwaarden “onze prestaties en streefwaarden” 3. Hiervoor verzamelen we gegevens “onze metingen” 4. En analyseren we de gegevens om oorzaken te achterhalen “onze analyses” 5. We bepalen verbeteringen en geven aan hoe we de verbeteringen gaan invoeren “onze verbeteringen” 7. We hebben afspraken over hoe we de stappen actief volgen 6. We verbeteren! “onze ambitie”

15 10 Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer blauw op straat: meer tijd voor de burger! 2.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 3.Verblijfsaanvragen binnen 1 week afhandelen (los van de norm) 4.Minimaliseren van wachtlijsten 5.Terugdringen van no-shows 6.Verkeerd verstuurde facturen minimaliseren 7.Doorlooptijd van arbeidstoeleiding verkorten 8.Werken conform planning, b.v. roosteren van personeel 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid 10.Verloop personeel minimaliseren


Download ppt "WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos."

Verwante presentaties


Ads door Google