Praktijkgericht onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Ik hou van Holland spel!.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Ideeen voor immersive spaces. Kan alle kanten op. Beklemmend
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Workshop evalueren Dcp
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Het onderzoeksverslag
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
S/k/l interviewen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct Uitwerken concept DEM
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Methodiek Observeren.
Praktijkgericht onderzoek
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Praktijkgericht onderzoek
Onderzoeksstrategie: survey
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijkgericht onderzoek
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Maak Maar Duidelijk!.
Praktijkgericht onderzoek
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht onderzoek Respons contactmoment 3 10/13 januari 2017

En steeds het onderzoeksdoel voor ogen houden! Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

Kinderen zijn spontane onderzoekers Akkoord / niet akkoord? Waarom wel? (gelijkenis?) Waarom niet? (verschil?) Gebruik je kennis over onderzoeksmethoden (definitie, concept, jouw omschrijving in eigen woorden, …) om in dit debat een mening te vormen.

Mini debat  groot debat

Definitie - breed www.vandale.be/opzoeken

Methode – definitie onderzoek “inschakelen van onze zintuigen om informatie te verzamelen” “op een systematische, nauwkeurige en door spelregels bepaalde werkwijze” [Kinderen als spontane onderzoekers]

"Play is the highest form of research." ~ Albert Einstein

Onderzoeksthema Onderzoeksvraag Onderzoeksstrategie(ën) Onderzoeksmethode(n)

Hoe kan ik iets onderzoeken? Methoden Intuïtief  ≠ praktijkgericht onderzoek Kwantitatief  doel = data verzamelen Kwalitatief

Sorteren sorteren wie zijn best doet zal het leren

Zintuigen inzetten! Welke zintuigen passen bij welke onderzoeksmethoden? Sorteer en orden!

Observatie Interview Focusgroep Documentonderzoek Vragenlijst of

Onderzoeksmethoden gericht inzetten! Welke onderzoeksmethode past bij welke casus? Sorteer en orden.

Zie blended leermodule bij leermateriaal responscontact-moment 3

Spelregels Benodigdheden: Ronde 1 Ronde 2 Een spelfiguur kiezen Je eigen onderzoeksartikel Ronde 1 Je stelt 1 onderzoeksmethode uit jouw artikel concreet voor met je spelfiguur. Ronde 2 Je zet je spelfiguur 1 keer in om een ander onderzoek te verrijken. Doel: om het meest speljetons verzamelen! De winnaar krijgt een geheime onderzoekstip die hij/zij mag/kan delen met de collega studenten.

Ronde 1: voorstelling van je eigen onderzoeksmethode Stel elk om de beurt in 1 minuut de onderzoeksmethode uit je artikel voor (bij meerdere: kies 1). Doe dit zo concreet mogelijk: Bij wie werd de methode uitgevoerd (deelnemers: aantal, omschrijving, …) Hoe werd de methode concreet uitgevoerd (verschillende stappen, uitwerking, …) Waarom werd deze methode uitgevoerd (link met het onderzoeksdoel en de bijhorende vraag) De andere spelers geven na 1 minuut jetons: 1 jeton = weinig concreet 2 jetons = concreet maar niet helemaal volledig 3 jetons = erg volledig en duidelijk (ik zou het onmiddellijk kunnen nadoen)

Ronde 2: je methode inzetten als verrijking in een ander onderzoek Denk na bij welk onderzoek van een medespeler je jouw onderzoeksmethode ook zou kunnen inzetten als verrijking van het bestaande onderzoek. Stel dit daarna elk om de beurt voor in 1 minuut, en maak dit zo concreet mogelijk. Hoe zou je die onderzoeksmethode inzetten om hetzelfde doel van het onderzoek van je collega te bereiken? (Wat zou je doen, met wie, hoe, waarom, …) De andere spelers geven na 1 minuut jetons: 1 jeton = weinig duidelijke toepassing op het bestaande onderzoek 2 jetons = concreet en relevant, maar niet helemaal volledig in beschrijving 3 jetons = erg volledige en duidelijke toepassing op het bestaande onderzoek

Een geheime onderzoekstip voor de winnaar van de groep: delen met iedereen in de groep was toegestaan! 

Link naar de leerstof & het examen Inzicht: er is niet altijd een juist of fout, meerdere methoden kunnen ingezet worden om data te verzamelen en een zelfde onderzoeksvraag te beantwoorden. Triangulatie van meerdere methoden is net goed in functie van validiteit (geldigheid) van het onderzoek. Belangrijk voor het examen: kunnen spelen met de onderzoeksmethoden (uitleg geven waarom een bepaalde methode geschikt is – overtuigen met argumenten) en concreet kunnen beschrijven hoe een onderzoeksmethode zou uitgevoerd worden.

Aandacht! Jullie vulden de APA referentie in naar jullie onderzoeksartikel in het google formulier … maar … Lees de APA richtlijnen goed en pas ze toe. Zie cursus O&I + website mediatheek: https://www.arteveldehogeschool.be/informatievaardigheden/files/RefererenvolgensAPA.pdf

Aandacht²! Vlot bronnen zoeken en raadplegen via de website van de mediatheek, en jezelf overal toegang geven (ook thuis, op je laptop, …)? Zie: www.arteveldehogeschool.be/mediatheek/live/ws/?dl=faq&id=10

Orakel aan het woord Antwoorden op vooraf gestelde vragen in deze groep.

Besluit Onderzoeksmethode = je zintuigen inzetten Doelgericht (antwoord op je onderzoeksvraag) Systematisch (niet zomaar doen, planmatig & verantwoord)  Anders geen praktijkgericht onderzoek!

Afronding en vooruitblik

Je hebt een mand vol data verzameld. En dan? … Data –analyse (komt aan bod in bachelorproef)

Tips voor elkaar? Deel ze via al jullie kanalen!

Voorbeeld vraag (maar zie meer op Chamilo!) Lees de samenvatting van dit onderzoek. Gebruik nu je kennis over praktijkgerichte onderzoeksstrategieën en – methoden om fictief maar concreet advies te geven voor de aanpak voor dit bachelorproef project. De studente zal gebruik maken van actie-onderzoek. Daarnaast mag jij één onderzoeksmethode aanraden. Leg telkens bij de strategie/methode duidelijk uit wat dit naar aanpak zou inhouden om de boven genoemde onderzoeksvraag te beantwoorden, en beschrijf telkens bij de strategie/methode een voordeel en een nadeel van de gekozen aanpak. Beschrijf steeds theoretische elementen maar pas het ook concreet toe op de onderzoeksvraag die je selecteert in het onderzoeksproject. Uitwerking van de onderzoeksstrategie actie-onderzoek: Beschrijving en doel (Hoe zou actie-onderzoek concreet uitgewerkt worden in functie van de onderzoeksvraag? Welk doel streef je er mee na?):   Voordeel van actie-onderzoek (beschrijving + concrete toepassing in relatie tot de onderzoeksvraag): Nadeel van actie-onderzoek (beschrijving + concrete toepassing in relatie tot de onderzoeksvraag): 

Uitzwaaimoment “Go home with”: afwerken vandaag. Formuleren onderzoeksmethode voor jouw onderzoeksrapport (zie taakfiche). “Be prepared for”: sessie 4. Sessie 4: kritische vriend voor studenten BP (zie roostering). D-day 31/01/17: examen en indienen onderzoeksrapport