ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
toolbox deco-procedure
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Hogescholen in Dialoog
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Leidinggeven en coachen
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Hoe voer je een competentiegericht aanwervingsbeleid ? An Van Damme - JES vzw.
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De dag van het solliciteren Blok 1
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provinciale toelichtingsvergadering Jobkanaal. Agenda 1. Inleiding 2. Inhoudelijke verfijningen 3. Technische aspecten 4. Gezamenlijke onderrichtingen.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Zakelijke communicatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Mondzorg - persoonsgericht
STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Personeel en organisatie
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Leidinggeven voor eerste verkoper
Reflector Big Five Personality
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Persoonlijke ontwikkeling á la carte
In geval van gelijkwaardige kandidaten is het vaak lastig kiezen.
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Zichtbaarheid Creëren
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
“De vertaalsector zou verder
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL Deel 2: Competenties in kaart brengen via de STAR-methode

Competenties, motivatie en attitude in kaart brengen

COMPETENTIES IN KAART BRENGEN Jouw sollicitant heeft tal van capaciteiten, maar hoe kan je deze op een efficiënte manier ontdekken? Heel simpel: Gebruik de STAR-methode Ontdek de verschillende competenties van de kandidaat Match je vacature aan de juiste persoon

S T A R WAT IS DE STAR-METHODE? SITUATIE TAAK ACTIE RESULTAAT Met deze methode zal de sollicitant een werksituatie moeten schetsen. Jij brengt zo zijn/haar competenties in kaart en kan beter inschatten of de kandidaat past bij je vacature en bedrijf.

HOE WERKT DE METHODE? Een voorbeeld Je zoekt iemand voor de functie van winkelbediende. Het is belangrijk dat de persoon klantvriendelijk en empathisch is. Hier pas je de STAR-methode toe. Jij vraagt hem/haar: Hoe ga je om met lastige klanten? De kandidaat 1 schetst een vroegere werksituatie. 2 licht zijn/haar taak hierin toe. 3 vertelt over welke actie hij/zij ondernam. 4 legt uit wat het resultaat hiervan was.

HOE WERKT DE METHODE? Een voorbeeld: Hoe ga jij om met lastige klanten? WERKGEVER SOLLICITANT S Heb je al eens zo’n situatie meegemaakt? Ik werkte als verkoper in een doe-het-zelfwinkel. Een klant wilde een rolgordijn terug inleveren omdat de afmetingen niet correct waren. Maar dat rolgordijn was voor hem op maat gemaakt. T Wat deed je toen? Wat was jouw taak? Het was mijn taak om de klant duidelijk te maken dat maatwerk niet wordt teruggenomen. Dat was hem ook verteld bij zijn bestelling. Maar daarop werd hij vreselijk kwaad. A Hoe reageerde je? Wat waren je acties? Ik bleef kalm en vriendelijk. Ik maakte de klant duidelijk dat ik begrip had voor zijn probleem en het zelf heel vervelend vond, maar dat ik er graag op een rustige manier over wilde praten. R Wat was het resultaat? De klant werd rustig en we konden het gesprek op een normale toon verderzetten.

WAAROM DE STAR-METHODE? De kandidaat gebruikt echte voorbeelden van hoe hij/zij met een situatie omging. Je krijgt meer inzicht in de competenties en het handelen van de sollicitant. En dus ook van een potentiële nieuwe medewerker. Je kan beter bepalen of de persoon en de vacature matchen.

ANDERE FACTOREN SPELEN OOK MEE motivatie attitude Naast competenties zijn motivatie en attitude ook zeer belangrijk. Om al deze factoren van talenten professioneel in kaart te brengen zetten we geheime wapens in.  Hoe wij onze kandidaten screnen op motivatie en attitude? Met de e-assessment & talentmanagement tool van Thalento®. Meer weten over thalento? Surf naar www.asap.be/talentXperts of contacteer ons via 089 20 14 00.

Meer weten over onze professionele aanpak? Grijp je kans en contacteer onze specialisten via 089 20 14 00 of www.asap.be Vorige keer: Deel 1: Leer je kandidaat kennen. Volgende keer: Deel 3: Drie tips voor meer motivatie en ‘Enjoy Your Job’ bij je medewerkers.