Leerplanacademie sessie 3 Titel samenkomst 15 september 2018 Leerplanacademie sessie 3 Naam van de spreker of dienst
BeZILLing Titel samenkomst 15 september 2018 Naam van de spreker of dienst
Onze doelen vandaag … 1. Reflecteren op het schooleigen leerproces bij deze innovatie. 2. De vier ervaringskansen verkennen en de rol van de leraar en de leerling binnen deze ervaringskansen kunnen beschrijven. 3. Verkennen van de kijkwijzer voor de verkenning van de leerplansite ZILL! 4. Een stappenplan voor de verkenning van de selectietool leren gebruiken. 5. Info en materiaal delen om de volgende implementatiemomenten op school voor te bereiden.
Even achterom kijken... Titel samenkomst 15 september 2018 Reflecteren op het schooleigen proces bij deae innovatie. Terugblik De scholen brengen hun evaluatieblad mee (van sessie 2) Ze verwoorden in de grote groep één idee dat is blij en hangen vanuit deze evalutie. Naam van de spreker of dienst
! Dit doet pijn … dit ligt moeilijk … Dit wil ik verder uitspitten want het interesseert me … Dit zie ik helemaal zitten … Dit komt te weinig uit de verf, hier moet misschien beter naar gekeken worden … Deze evaluatie brengen ze ingevuld mee (op schoolniveau) We noteren wat er in de grote grote groep wordt gezegd, rechtstreeks in deze dia
Hocus pocus … FOCUS Elk onderwijsarrangement start vanuit een pedagogische en didactische denkoefening.
Wat heeft deze leerling(groep) op dit moment nodig? Wat houdt de kinderen in mijn klas bezig? Wie is de leerling in mijn klas? Wat is de zone van de naaste ontwikkeling? Wat is de context? In welke wijk is mijn school gelegen? Wat bied ik aan binnen deze tijd van het jaar? Welke context wil ik benutten (schoolverbouwing, plattelandsklassen, …)? Welke context wil ik nu creëren (rust, gezelligheid, sportieve school, groene school, …)? Pedagogisch aspect en de kern van ZILL om dit te leren ! Wat zegt het leerplan mij? Welk ontwikkelveld kies ik? Welk ontwikkelthema leg ik in de focus? Welk(e) generieke doel(en)?
4 ervaringskansen en de rol van de leraar daarin herkennen Elke ervaringskans doet ertoe en zijn nodig om de verschillende ontwikkelvelden- en thema’s te realiseren. Ervaringskansen zijn een continuüm doorheen eenzelfde onderwijsarrangement of opeenvolgende arrangementen waarbij ze elkaar afwisselen.
Een oefening …
- We zetten op een veilig klasklimaat. en een sfeer van samenhorigheid Ontmoeten. - De aanpak en het aanbod zijn gericht op het actief beleven van het samenzijn en het groeien in verbondenheid. - We zetten op een veilig klasklimaat. en een sfeer van samenhorigheid - Leerlingen uitdagen op de drie ontwikkelniveaus: IK- JIJ- Wij Geleid spelen en leren. - De leraar staat aan het roer. - De leraar bepaalt grotendeels de koers. - De leraar stelt de doelen voorop. - De leraar legt het specifieke aanbod of het onderwijsarrangement vooraf vast en gaat gericht begeleiden. Zelfde als definities Variërende onderwijsarrangementen Zorgen voor een prikkelende speel- en leeromgeving, uitdagende opdrachten/taken en een coachende begeleidingsstijl Gevarieerde leerkansen kunnen leerlingen een nieuwe kijk op leerinhouden geven We typeren hiervoor vier ervaringskansen
Zelfstandig spelen en leren. - Leerlingen krijgen de hoofdrol voor het grootste deel van het verloop en de invulling van hun activiteit. - Leerlingen nemen het eigenaarschap over het spelen of leren zelf in handen. - Appelleert op verantwoordelijkheidszin. - Leren om eigen keuzes te maken en plannen voorop stellen. - Het zet leerlingen aan om hun eigen leren en leerproces explicieter in handen te nemen waarbij ze eigen keuzes maken en plannen vooropstellen. Begeleid exploreren en beleven. - De leraar spoort leerlingen aan tot directie ervaringen en nieuwe ontdekkingen. - De leraar brengt ordening en structuur aan in de opgendane kennis en ervaringen maar laat hierbij voldoende ruimte voor initiatief en inbreng van leerlingen. Variërende onderwijsarrangementen Zorgen voor een prikkelende speel- en leeromgeving, uitdagende opdrachten/taken en een coachende begeleidingsstijl Gevarieerde leerkansen kunnen leerlingen een nieuwe kijk op leerinhouden geven We typeren hiervoor vier ervaringskansen
KAPITEIN De leraar staat aan het roer. De leraar bepaalt grotendeels de koers en de specifieke focus van het onderwijsarrangement. Dit sluit niet uit dat leerlingen ook zelfstandig kunnen bezig zijn en ruimte krijgen tot initiatief
MEDE-ONDERZOEKER Leraar spoort leerlingen aan tot directie ervaringen of nieuwe ontdekkingen. Veelzijdig verkennen, ontdekken en onderzoeken van de echte werkelijkheid. Actief in contact komen met iets uit hun vertrouwde of onbekende leefwereld. Leraar brengt ordening en structuur aan in de opgedane kennis en ervaringen maar laat hierbij voldoende ruimte voor initiatief en inbreng van leerlingen.
VERBINDER Leerlingen worden uitgedaagd op op de 3 ontwikkelniveaus (ik-jij-wij) binnen de persoonsgebonden ontwikkeling. Actief beleven van het samenzijn. Inzetten op een sfeer van samenhorigheid. Groeien in verbondenheid. Biedt volop kansen tot perspectiefwisseling.
FACILITATOR Leerlingen krijgen de hoofdrol voor het grootste deel van het verloop en de invulling van hun activiteit Leerlingen stellen zich present, tonen wie ze zijn en wat hen boeit Leraar nodigt uit om speels, onbevangen en creatief om te gaan met de wereld Appelleert de verantwoordelijkheidszin Zet hen aan om eigen leren en leerproces explicieter in handen te nemen Eigen keuzes maken en plannen vooropstellen
Een voorbeeld op klasniveau Leerlingen: In het derde kleuterklas is de vriendschappelijke sfeer niet zoals de leerkracht het wil. Er wordt niet zoveel getolereerd van elkaar Context: De valentijnsweek in onze derde kleuterklas! Elkaar graag zien is ook zorg dragen voor elkaar. Leerplan:
- Vriendschapsbandjes maken - Coöperatieve gezelschapsspelen - Postbus voor iedereen waarin hartjes kunnen gelegd worden voor elkaar. Groepswerken per 4-6 kleuters rond zelfgekozen onderwerp dat ons verbindt - Dagelijkse opvolging op begin en einde van de dag - Ons dagdoel is … Hebben we ons dagdoel bereikt? Prentenboek: Een hoop vrienden (Kerstin Schoene)
Een voorbeeld op klasniveau Context: Op karrewiet zag Juf Sofie een reportage over Boef die niet meer welkom is op festivals na zijn vrouwonvriendelijke uitspraken. Deze context wil ze gebruiken om dit gegeven bespreekbaar te maken. https://www.ketnet.be/artikel/karrewiet-boef-is-niet-meer-welkom-op-festivals Leerlingen: In het vierde leerjaar hoort Juf Sofie ook wel eens ‘vrouwonvriendelijke’ uitspraken door de jongens. Vb: jongens willen geen hand geven aan meisjes omdat ze meisjes zijn jongens hebben niet altijd respect voor de juf omdat ze vrouw zijn Leerplan:
- Zoekopdrachten op internet: Stellingenspel in kleine groepjes: met welke stelling ga akkoord – gedeeltelijk akkoord – niet akkoord? Definieer je keuze aan elkaar. - Zoekopdrachten op internet: Verschillen/gelijkenissen tussen mannen en vrouwen Klasgesprek Expert in de klas Verschillen in kaart brengen. Gelijkenissen in kaart brengen. Les begrijpend lezen rond tekst van dit onderwerp.
We streven naar kwaliteitsvol onderwijs
Verkennen van de website
Verkennen van de selectietool
Verkennen van (spel)materialen
Zelf aan de slag Bekijk de PPT (website SGSN) Titel samenkomst 15 september 2018 Zelf aan de slag Bekijk de PPT (website SGSN) Maak concrete afspraken hoe jullie dit gaan brengen naar het eigen team. Wie zal wat toelichten ? Heb je voldoende informatie ? Heb je nog materiaal nodig ? Veel succes ! KRISTIEN + Marijke Naam van de spreker of dienst