Leerplanacademie sessie 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
First ID project Huygens College
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
moderniseren van het curriculum.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stichting Visible Results
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Toekomstgericht onderwijs
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Ouderraad 7 december.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
7 februari 2017 Welkom! Titel samenkomst 23 september 2017 Kristien
Informatiedag verenigingen
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Het loopbaangesprek.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Duurzame inzetbaarheid
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Duurzame inzetbaarheid
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Leerplanacademie sessie 3
Ontwikkeling, wij als EBS
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Leerplanacademie sessie 3 Titel samenkomst 15 september 2018 Leerplanacademie sessie 3 Naam van de spreker of dienst

BeZILLing Titel samenkomst 15 september 2018 Naam van de spreker of dienst

Onze doelen vandaag … 1. Reflecteren op het schooleigen leerproces bij deze innovatie. 2. De vier ervaringskansen verkennen en de rol van de leraar en de leerling binnen deze ervaringskansen kunnen beschrijven. 3. Verkennen van de kijkwijzer voor de verkenning van de leerplansite ZILL! 4. Een stappenplan voor de verkenning van de selectietool leren gebruiken. 5. Info en materiaal delen om de volgende implementatiemomenten op school voor te bereiden.

Even achterom kijken... Titel samenkomst 15 september 2018 Reflecteren op het schooleigen proces bij deae innovatie. Terugblik De scholen brengen hun evaluatieblad mee (van sessie 2) Ze verwoorden in de grote groep één idee dat is blij en hangen vanuit deze evalutie. Naam van de spreker of dienst

! Dit doet pijn … dit ligt moeilijk … Dit wil ik verder uitspitten want het interesseert me … Dit zie ik helemaal zitten … Dit komt te weinig uit de verf, hier moet misschien beter naar gekeken worden … Deze evaluatie brengen ze ingevuld mee (op schoolniveau) We noteren wat er in de grote grote groep wordt gezegd, rechtstreeks in deze dia

Hocus pocus … FOCUS Elk onderwijsarrangement start vanuit een pedagogische en didactische denkoefening.

Wat heeft deze leerling(groep) op dit moment nodig? Wat houdt de kinderen in mijn klas bezig? Wie is de leerling in mijn klas? Wat is de zone van de naaste ontwikkeling? Wat is de context? In welke wijk is mijn school gelegen? Wat bied ik aan binnen deze tijd van het jaar? Welke context wil ik benutten (schoolverbouwing, plattelandsklassen, …)? Welke context wil ik nu creëren (rust, gezelligheid, sportieve school, groene school, …)? Pedagogisch aspect en de kern van ZILL om dit te leren ! Wat zegt het leerplan mij? Welk ontwikkelveld kies ik? Welk ontwikkelthema leg ik in de focus? Welk(e) generieke doel(en)?

4 ervaringskansen en de rol van de leraar daarin herkennen Elke ervaringskans doet ertoe en zijn nodig om de verschillende ontwikkelvelden- en thema’s te realiseren. Ervaringskansen zijn een continuüm doorheen eenzelfde onderwijsarrangement of opeenvolgende arrangementen waarbij ze elkaar afwisselen.

Een oefening …

- We zetten op een veilig klasklimaat. en een sfeer van samenhorigheid Ontmoeten. - De aanpak en het aanbod zijn gericht op het actief beleven van het samenzijn en het groeien in verbondenheid. - We zetten op een veilig klasklimaat. en een sfeer van samenhorigheid - Leerlingen uitdagen op de drie ontwikkelniveaus: IK- JIJ- Wij Geleid spelen en leren. - De leraar staat aan het roer. - De leraar bepaalt grotendeels de koers. - De leraar stelt de doelen voorop. - De leraar legt het specifieke aanbod of het onderwijsarrangement vooraf vast en gaat gericht begeleiden. Zelfde als definities Variërende onderwijsarrangementen Zorgen voor een prikkelende speel- en leeromgeving, uitdagende opdrachten/taken en een coachende begeleidingsstijl Gevarieerde leerkansen kunnen leerlingen een nieuwe kijk op leerinhouden geven We typeren hiervoor vier ervaringskansen

Zelfstandig spelen en leren. - Leerlingen krijgen de hoofdrol voor het grootste deel van het verloop en de invulling van hun activiteit. - Leerlingen nemen het eigenaarschap over het spelen of leren zelf in handen. - Appelleert op verantwoordelijkheidszin. - Leren om eigen keuzes te maken en plannen voorop stellen. - Het zet leerlingen aan om hun eigen leren en leerproces explicieter in handen te nemen waarbij ze eigen keuzes maken en plannen vooropstellen. Begeleid exploreren en beleven. - De leraar spoort leerlingen aan tot directie ervaringen en nieuwe ontdekkingen. - De leraar brengt ordening en structuur aan in de opgendane kennis en ervaringen maar laat hierbij voldoende ruimte voor initiatief en inbreng van leerlingen. Variërende onderwijsarrangementen Zorgen voor een prikkelende speel- en leeromgeving, uitdagende opdrachten/taken en een coachende begeleidingsstijl Gevarieerde leerkansen kunnen leerlingen een nieuwe kijk op leerinhouden geven We typeren hiervoor vier ervaringskansen

KAPITEIN De leraar staat aan het roer. De leraar bepaalt grotendeels de koers en de specifieke focus van het onderwijsarrangement. Dit sluit niet uit dat leerlingen ook zelfstandig kunnen bezig zijn en ruimte krijgen tot initiatief

MEDE-ONDERZOEKER Leraar spoort leerlingen aan tot directie ervaringen of nieuwe ontdekkingen. Veelzijdig verkennen, ontdekken en onderzoeken van de echte werkelijkheid. Actief in contact komen met iets uit hun vertrouwde of onbekende leefwereld. Leraar brengt ordening en structuur aan in de opgedane kennis en ervaringen maar laat hierbij voldoende ruimte voor initiatief en inbreng van leerlingen.

VERBINDER Leerlingen worden uitgedaagd op op de 3 ontwikkelniveaus (ik-jij-wij) binnen de persoonsgebonden ontwikkeling. Actief beleven van het samenzijn. Inzetten op een sfeer van samenhorigheid. Groeien in verbondenheid. Biedt volop kansen tot perspectiefwisseling.

FACILITATOR Leerlingen krijgen de hoofdrol voor het grootste deel van het verloop en de invulling van hun activiteit Leerlingen stellen zich present, tonen wie ze zijn en wat hen boeit Leraar nodigt uit om speels, onbevangen en creatief om te gaan met de wereld Appelleert de verantwoordelijkheidszin Zet hen aan om eigen leren en leerproces explicieter in handen te nemen Eigen keuzes maken en plannen vooropstellen

Een voorbeeld op klasniveau Leerlingen: In het derde kleuterklas is de vriendschappelijke sfeer niet zoals de leerkracht het wil. Er wordt niet zoveel getolereerd van elkaar Context: De valentijnsweek in onze derde kleuterklas! Elkaar graag zien is ook zorg dragen voor elkaar. Leerplan:

- Vriendschapsbandjes maken - Coöperatieve gezelschapsspelen - Postbus voor iedereen waarin hartjes kunnen gelegd worden voor elkaar. Groepswerken per 4-6 kleuters rond zelfgekozen onderwerp dat ons verbindt - Dagelijkse opvolging op begin en einde van de dag - Ons dagdoel is … Hebben we ons dagdoel bereikt? Prentenboek: Een hoop vrienden (Kerstin Schoene)

Een voorbeeld op klasniveau Context: Op karrewiet zag Juf Sofie een reportage over Boef die niet meer welkom is op festivals na zijn vrouwonvriendelijke uitspraken. Deze context wil ze gebruiken om dit gegeven bespreekbaar te maken. https://www.ketnet.be/artikel/karrewiet-boef-is-niet-meer-welkom-op-festivals Leerlingen: In het vierde leerjaar hoort Juf Sofie ook wel eens ‘vrouwonvriendelijke’ uitspraken door de jongens. Vb: jongens willen geen hand geven aan meisjes omdat ze meisjes zijn jongens hebben niet altijd respect voor de juf omdat ze vrouw zijn Leerplan:

- Zoekopdrachten op internet: Stellingenspel in kleine groepjes: met welke stelling ga akkoord – gedeeltelijk akkoord – niet akkoord? Definieer je keuze aan elkaar. - Zoekopdrachten op internet: Verschillen/gelijkenissen tussen mannen en vrouwen Klasgesprek Expert in de klas Verschillen in kaart brengen. Gelijkenissen in kaart brengen. Les begrijpend lezen rond tekst van dit onderwerp.

We streven naar kwaliteitsvol onderwijs

Verkennen van de website

Verkennen van de selectietool

Verkennen van (spel)materialen

Zelf aan de slag Bekijk de PPT (website SGSN) Titel samenkomst 15 september 2018 Zelf aan de slag Bekijk de PPT (website SGSN) Maak concrete afspraken hoe jullie dit gaan brengen naar het eigen team. Wie zal wat toelichten ? Heb je voldoende informatie ? Heb je nog materiaal nodig ? Veel succes ! KRISTIEN + Marijke Naam van de spreker of dienst