1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Werkveldtraining 26 september 2013
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Portfolio
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
C. Molmans SOD-Opleidingen
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Bachelor Medische Hulpverlening
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Opleidingsplan in beweging
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
De praktijk van het bekwaamverklaren
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
DE LEERSTIJLEN VAN KOLB
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Revisie visitatiesystematiek
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Toetsing Vakdidactiek 2.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transparantie over Toegang master
Workshop duikcomputers
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Een introductie van de nieuwe online plek
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

1e Tussenresultaten EPA-pilot Opleiding Revalidatiegeneeskunde EPA-lunch, DCRM-dagen Concilium: Annette van Kuijk Rutger Dahmen Willemijn van Rooij / Evelien Jansen Sigrid van Haaster project RIO: Marieke Bolk Maastricht, 10 nov 2017

EPA’s Terugblik: wat gedaan? 2015/17: Expertgroep: EPA’s ontwikkeld 2015: rondje langs velden 2016: aanpassingen gedaan 2016: feedback veld gevraagd 2017: EPA-set ingedikt en aangepast 2017 juni: kick off sessie Pilottest 2017 okt: 1e bevindingen geïnventariseerd

Feedback ontvangen van: Helio-mare Op de 11 locaties, minimaal 27 aios aan de slag, met 19 verschillende EPA’s 3x OOR AMC OOR NO Twente OOR Utrecht OOR ZWN Radboud & SMK Tolbrug Circuit RET

Terugkoppeling eerste bevindingen Algemene bevindingen: Er wordt serieus getest in de praktijk  Nog te kort bezig goed te kunnen evalueren Wel infobijeenkomsten gehad/gepland ‘KPB’s worden gerichter gekozen’   ‘goede en geïndividualiseerde manier om groei in bekwaamheid te toetsen’

Bevindingen EPA-beschrijvingen Positieve uitspraken (over 52% geteste EPA’s): ‘herkenbaar, duidelijk overzichtelijk’. Verbeterpunten (over 42% geteste EPA’s): ‘te lang, te globaal, lastig te interpreteren, moeilijk toepasbaar in alle contexten’ Opmerking: ‘…overlap tussen EPA’s, bijv. Moeilijke gesprekken voer je ook tijdens ICC’ Reactie: ‘Kan kloppen dat het zo voelt. Heeft te maken met keuze voor EPA-activiteiten. Gekeken is: wat is generiek voor verschillende thema’s en waarop wil je aios expliciet bekwaam verklaren? Je kunt dus i.d.d. ook tijdens een ICC ‘gespreksvoering’ observeren. Of de ‘voetproblematiek’ tijdens een ‘poli’. Uiteraard kunnen we straks bekijken of het werkbaar is.

‘Hoe EPA’s evenwichtig verdelen over stages en opleiding?’ Algemene bevindingen ‘Hoe EPA’s evenwichtig verdelen over stages en opleiding?’ Tips: Goed vooraf plannen wanneer (welke stage) welke EPA aan bod kan komen. Per jaar/stage kiezen welke EPA’s, kijken naar overlap en hoe je overzicht behoudt. Generieke thema-overstijgende EPA’s vs specifieke kennis context, afd., diagn. Tips: Bekwaam verklaren op deelaspecten, splitsen EPA in generieke KVHG en specifieke en dan alleen in volgende stage het specifieke aanleren/toetsen

Eerste bevindingen Samen beoordelen Bekwaam verklaren Eerste bevindingen Samen beoordelen 75% is er nog niet aan toegekomen, wel 41% over nagedacht Tips en suggesties uit het veld: ‘Opleider 3xtijdens een (halfjaarlijkse) stage aan laten sluiten bij wekelijks supervisor overleg om een niveau bepaling te doen van de 3 EPA’s. Daarnaast blijven de 2 beoordelingsmomenten per stage staan’ ‘Beschrijving van de EPA’s opnemen in digitaal enquêteformulier, waarin alle supervisoren kunnen scoren, ter voorbereiding op het evaluatiegesprek voor bekwaamheidsverklaring’ ‘Schema EPA-totaal overzicht’ ‘Bij maandelijkse stafvergadering worden assistenten besproken’

Voorbeeld Dermatologie: EPA-totaal overzicht

Eerste bevindingen Samen beoordelen ‘Hoe om te gaan met beoordelen van EPA’s i.r.t. het ‘onderbuikgevoel?’ Meewegen bij ad hoc toestemmings- en bekwaamverklaringen: vertrouwenscriteria Bij toestemmings- en bekwaamverklaringen zijn diverse factoren van invloed: aios-kenmerken, supervisor-kenmerken, aard en omstandigheden van de taak, aios-supervisor relatie en voorkeuren van patiënt en/of familie. Deze factoren spelen mee in de beoordeling, die soms slechts berust op ‘onderbuikgevoel’ en beperkte informatie. Dit hoeft niet altijd verkeerd te zijn. Verondersteld vertrouwen gebaseerd op eerdere prestaties in combinatie met vertrouwen na een korte observatie kan genoeg zijn voor ad hoc beslissingen. In figuur 6 zijn criteria weergegeven waarop het verondersteld vertrouwen gebaseerd kan zijn. Aanvullend kunnen nog een aantal kwaliteiten van aios worden benoemd die mee spelen:2 empathie, openheid en ontvankelijkheid tegenover patiënten, vaardigheid in collegiale en interprofessionele communicatie en samenwerking, zelfvertrouwen en veilig voelen te kunnen handelen, zelfreflectie en ontwikkeling, verantwoordelijkheidsgevoel en adequaat omgaan met eigen fouten en fouten van anderen. Voor summatieve beslissingen dienen deze kwaliteiten van aios meer geëxploreerd en gewogen te worden. Deze beslissingen moeten worden gebaseerd op systematisch gebruik van verschillende instrumenten en methoden (voor werkplekbeoordeling). De tabel in bijlage 1b geeft een overzicht van instrumenten die daarvoor gebruikt kunnen worden.

Wat nog nodig om goed te kunnen testen? Lever jullie lokale (toets)formulieren aan die goed werken. Verder nog nodig?

Vervolgplanning (concept) sep’17 t/m mrt ’17 Pilottest EPA’s i.d. praktijk & analyse Beter 2.0 Medio. 2019 Invoering 13 april Terug-koppeling jan -nov‘18 Besluitvorming EPA’s Revisie Beter 3.0 Eind ‘18 Voorleggen CGS mrt/april: Feedback verwerken okt Tussen-evaluatie mrt: Eind-evalutie