Hindoescholen nader beschouwd Michael S. Merry, Universiteit van Amsterdam Geert Driessen, Radboud Universiteit Nijmegen
Algemene karakteristieken Gedeelde waarden en achtergronden Identiteitsvorming Schoolorganisatie Culturele specifieke didactiek Sterke leiderschap
Emacipatie en welzijn Externe redenen: Interne redenen: Stigmatisering Discriminatie Stereotypering (‘modelminderheden’) Interne redenen: Zorgzaam klimaat Hoge verwachtingen Cultuur-relevant curriculum Gedeelde waarden
Identiteitsvorming Schoolsfeer Tolerantie Respect Gewoontes Rituelen Praktijken Voorbeeldgedrag Tolerantie Respect
Vragen over identiteit Hoe diep gaat de hindoe-identiteit? Wat betekent de hindoe-identiteit? Zijn de gedeelde waarden het exclusieve domein van hindoescholen?
Vragen over emancipatie Tegenstanders Maatschappelijk isolement Cultureel vluchtgedrag Minder sociale cohesie Kritiek Assumpties over: segregatie integratie
Conclusies Gescheiden onderwijs als (overgangs) maatregel Uitdagingen voor de toekomst: Modelminderheden Invloed van een nationalistische politiek Zou ‘emancipatie’ iets verleden worden?