1. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
van verdragsbepalingen
De nieuwe wetgevingsprocedures
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Voorstellen wijziging Sportreglement Voorstel 4 Technische Commissie (1/2) Conferentie van de Clubs 2013 Betreft:kaartreservaties Het ABSO/BVOS Sportreglement.
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Informatie FOD Volksgezondheid Stand van zaken : Finhosta (oktober 2012)
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
en de Gemeenschapsdiensten
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
BRUGGE AZ Sint-Jan - 6 oktober 2009 Marc Cockx, adviseur VIPA
OPROEP WERKERVARING 2009 ARTIKEL 60 INFOSESSIE 2 SEPTEMBER 2008 FINANCIEEL PROJECTBEHEER.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
DBFM CAMPUS TICHELRIJ SINT-TRUIDEN Stand van zaken 9 april 2008.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
FEDERAAL PARLEMENTSLID SONJA BECQ
Jezus tijdens het laatste avondmaal
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Geoormerkte gelden Geoormerkte gelden zijn gelden die door derden zijn ingebracht in de OVW, waarbij het het doel is om met name genoemde projecten.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Recht.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Sportparken in zwaar weer Iedere vereniging krijgt te maken met: Een gemeente die ‘dekkende’ huur wil, Stijgende erfpacht, Terugtrekkende sponsoren, Kortingen.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Sociaal Ondernemen in Amsterdam Arjan Vliegenthart Wethouder Werk, Participatie en Inkomen 22 mei 2015.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Inkoop in het Sociaal Domein Financieel Kader 2016 Presentatie tbv 3 e ronde Ontwikkeltafels inkoop- en subsidie sociaal domein 2016, juni 2015.
Informatiemarkt 5 april 2012 Herstructureringsfaciliteit voor Sw-bedrijf Rijnstreek (SWA) Marjolein Buis Strategisch adviseur maatschappelijke ontwikkeling.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
1.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
i ngesprokenniet ingesproken.
Project Verordeningen etc.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Toelichting jaarrekening 2016
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
De sector van de Instellingen voor Bedrijfspensioenvoorziening
Doordecentralisatie-Overeenkomst
Financiële planning (deel 2)
INTEGRATIE NRG’S IN HET BUDGET VAN FINANCIELE MIDDELEN
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
IMPULSEO Rita Cuypers 1 februari 2018 ASGB Algemeen Syndikaat van
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Wetgeving overheidsopdrachten
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Jezus tijdens het laatste avondmaal
Transcript van de presentatie:

Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering

1. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Het onderdeel A1 van het Budget van Financiële Middelen vertegenwoordigt een bedrag van 446,3 miljoen euro (op 1 juli 2009), hetzij één % van 7 % (6,94 %) van het Budget van Financiële Middelen van de ziekenhuizen (op 1 juli 2009)

2. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering 10 sleutels om de financiering voor de nieuwbouw, wederopbouw en herconditionering te begrijpen

3. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Eerste sleutel : het Protocolakkoord met de Gemeenschappen en Gewesten betreffende de bouwkalender

4. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering De voorgestelde sleutel voor de verdeling van de kalender 2006-2015 is de volgende : % Bedrag Vlaamse Gemeenschap 57,41 4.351.678 Waals Gewest 31,40 2.380.120 Franse Gemeenschap 0,77 58.366 FGC GGC 8,57 649.606 Duitstalige Gemeenschap 1,08 81.864 Totaal 100 7.580.000

5. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering In termen van investering komt dit neer op : Vlaamse Gemeenschap 318.760.000 Waals Gewest 174.345.000 Franse Gemeenschap 4.275.000 FGC GGC 47.585.000 Duitstalige Gemeenschap 5.995.000

6. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Tweede sleutel : definitie van de subsidieerbare investeringen

7. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Zijn subsidieerbaar door hun aard : de werken en investeringen met betrekking tot de toepassing van de door de wet op de ziekenhuizen opgelegde normen; op het vlak van de uitrusting, enkel de uitrusting van de hierna vermelde diensten worden gesubsidieerd: operatiekwartier, bevallingskwartier, neonatalogie, MIC-bedden, sterilisatie, intensieve zorgen en spoedgevallen; de dagziekenhuizen; de werken en investeringen (met uitzondering van de uitrusting) met betrekking tot de diensten radiotherapie, bedoeld in onderdeel A3 van het budget van financiële middelen; de overdekte parkings; wat de medisch-technische diensten en de consultaties betreft, worden enkel de “onroerende” werken gesubsidieerd met uitsluiting van de uitrusting en materiaal;

8. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Zijn niet-subsidieerbaar door hun aard: grote onderhoudswerken; vervangingsinvesteringen; kleine investeringen en/of aanpassingswerken;

9. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Derde sleutel : Regels en subsidiepercentages

Regering Gemeenschap/Gewest 10. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering 3.1. Soort investering Federale overheid Regering Gemeenschap/Gewest 3.1.1. Kostprijs van de toepassing van de federale normen, andere dan deze betreffende de wet op de ziekenhuizen 100 % - 3.1.2. Kostprijs voor de toepassing van de normen die slechts voor één enkele regering Gemeenschap/Gewest gelden 3.1.3. Meerkost voor de toepassing van de normen die voor meerdere regeringen Gemeenschap/Gewest gelden 40 % 60 % 3.1.4. Werken beschouwd als prioritair (zie punten 3.3. en 3.4.) 40 % of 90 % 60 % of 10 % 3.1.5. Andere werken

11. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Vierde sleutel : definitie van de prioritaire werken

12. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Voor wat de algemene ziekenhuizen met uitsluiting van de Sp-diensten en Sp-diensten voor palliatieve zorg betreft: de noodzakelijke investeringen om te beantwoorden aan nieuwe normen; de investeringen die leiden tot het rationaliseren van het zorgaanbod, dit wil zeggen: - de investeringen als gevolg van ofwel interne herstructureringsmaatregelen, ofwel binnen het kader van een tussen twee of meerdere ziekenhuizen juridisch geformaliseerde samenwerkingsovereenkomst, die leidt tot een concentratie van activiteiten en een beperking van het aantal vestigingsplaatsen. - de investeringen als gevolg van een specialisatie van activiteiten tussen ziekenhuizen binnen het kader van een juridisch geformaliseerde overeenkomst, die bijdraagt tot het bewerkstelligen van zorgprogramma’s of programmatie- en erkenningsnormen van diensten en functies inzake ziekenhuiszorg; de investeringen betreffende dagziekenhuizen; de investeringen die in de lijn liggen van de politiek ter bevordering van de toegankelijkheid of het comfort van de patiënten.

13. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Voor wat de Sp-diensten, Sp-diensten voor palliatieve zorg en de psychiatrische ziekenhuizen betreft: de werken met het oog op de rationalisering van vestigingsplaatsen (hergroepering); de werken betreffende de concretisering van overeenkomsten verleend binnen het kader van de herstructurering van deze sectoren; de werken betreffende uitbreidingen, dewelke noodzakelijk werden door een toename van de activiteiten; de investeringen die in de lijn liggen van de politiek ter bevordering van de toegankelijkheid of het comfort van de patiënten.

14. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Vijfde sleutel : follow-up van het protocol met de Gemeenschappen en Gewesten

15. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Zesde sleutel : de provisionele prijs

16. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering De ziekenhuisinstellingen hebben de mogelijkheid om wat men noemt een provisionele prijs te vragen. Een vraag om een provisionele prijs kan aan onze Administratie gericht worden, en indien alle voorwaarden (berichten van subsidies toegekend door de gefedereerde entiteiten, volledig dossier betreffende de gerealiseerde investeringen, …) vervuld zijn, wordt het budget van financiële middelen van de ziekenhuisinstelling die vragende partij is, aangepast voor zover de budgettaire middelen dit toelaten.

17. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Zevende sleutel : bouwplafonds

18. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering De bouwplafonds waren ontoereikend zowel naar vierkante meter als naar bedragen om de noodzakelijke (nieuw)bouwwerken uit te voeren. Het M.B. van 11 mei 2007 is dus een actualisatie van deze van 1978. De inhoud van dit MB is geïnspireerd op twee adviezen van de NRZV, afdeling financiering.

19. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Achtste sleutel : herziening van de federale enveloppe en het protocol

20. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Het protocol voorziet in een jaarlijkse evaluatie van de prioritaire projecten; bijgevolg, en ook al wordt in het akkoord het jaarlijks federaal budget van de afschrijvingskosten op 7.580.000 euro bepaald, zou deze enveloppe kunnen worden herzien om de prioritaire behoeften, die overeenstemmen met de gezamenlijk vastgelegde prioriteiten voor de volksgezondheid en het ziekenhuisbeleid, via de federale overheid te dekken. Na de eerste periode van 5 jaar en op verzoek van I.M.C., kan er overgegaan worden tot een herziening van de criteria die de prioritaire werken bepalen.

21. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Negende sleutel : het onderdeel A1

22. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Men mag niet vergeten dat dit onderdeel in “globale” budgettaire termen eveneens een mogelijke bron is : immers, zullen binnenkort het merendeel van de gebouwen volledig afgeschreven zijn. De NRZV had deze “korf” op 28 miljoen/jaar begroot. Het is niet onbelangrijk.

23. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering Tiende sleutel : de vooruitzichten

24. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering trekkingsrecht PPS duurzame ontwikkeling