Samenwerking in de publieke dienstverlening Pieterjan van Delden Molendrift congres Groningen, 10 oktober 2013
Observaties uit onderzoek Samenwerkingsverbanden vaak stroef en ineffectief, maar waar het lukt ontstaan bijzondere resultaten Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk Professionals vaak behoedzaam en afwachtend Essentieel: pioniersteam (trekkers) met resultaatopdracht Belangenspel leidt tot terughoudend gedrag, remt inzet van partners >> dus belangen ‘regelen’ Beperkte druk van buiten (overheid, subsidie).
Structureren (m.n. managers) Doelen bepalen (m.n. overheid en bestuurders) Verbreden en verdiepen (m.n. overheid en bestuurders) Lering trekken (m.n. overheid) Praktisch samenwerken (m.n. professionals) Stagnatie: schijn-samenwerking eiland-samenwerking Complexe problematiek
Drijvende krachten als energiebronnen Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang
Drijvende krachten en stagnaties Stagnatie: schijnsamenwerking Stagnatie: eilandsamenwerking
Drijvende krachten en belangen Stagnatie: schijnsamenwerking Uiteenlopende belangen Stagnatie: eilandsamenwerking
Opwekken van samenwerkingsenergie Intentie: Voortbouwen op bestaande samenwerking 2 Maatschappelijke visie op lange termijn, vertaald in concrete opdrachten op korte termijn Actie: Creëren uitvoeringsteams (‘motoren’) met trekkers 4 Pionierskwaliteit bij meeste deelnemende personen Verbinding: Belangen manifest maken en uitonderhandelen 6 Partnerorganisaties moeten uitvoering steunen, dus gerichte aandacht van bestuurders en managers