Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap bij verandering
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Sollicitatiegesprek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Doelstellingen formuleren
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
CanDo Coaching.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Naar een optimaal HR - beleid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
 A-94 A-94.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Cursus vrijwilligers werven
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Wegen van waarden en randvoorwaarden
WELKOM! 5.
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Week 1, les 5.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Eindopdracht.
Loopbaan en burgerschap les 2
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Vergadering Personeelsdienst
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Inspelen op innovaties
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Waarderende benadering
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Visie en strategie Les 3: Visie verdieping

Visiequiz spelen! Ieder schrijft voor zichzelf op welke type bedrijf het is. Als dat goed is 1 punt. Weet je welk bedrijf het is 2 punten.

Ontwikkelen van visie Het is meer dan 1 + 1 = 2. Intuïtie is van groot belang bij het ontwikkelen van visie. Informatie verzamelen Goede informatiebronnen voor het ontwikkelen van een visie zijn bijvoorbeeld een SWOT-analyse, een marktanalyse of een klantenonderzoek.

Informatie verwerken Stel jezelf vragen over de informatie die je hebt: Waar verbaas je je over? Wat verwondert je? Wat zouden (bepaalde) klanten willen en krijgen ze niet? Wat heeft nog niemand gezien of in de praktijk gebracht? Welke ontwikkelingen gaan de markt op termijn veranderen, en hoe? Wat zou toch mogelijk moeten zijn of worden…

Formuleren van visie Als je een visie op het oog hebt moet je deze in woorden omzetten. Probeer zo helder en concreet mogelijk te zijn, door concrete doelen te stellen. Gebruik normale woorden, dat is het meest krachtig. Grote begrippen als draagvlak, globalisering en duurzaam en lege begrippen als optimale en effectieve zijn uit den boze. Zeg gewoon wat je bedoelt!

Goede visie Een goede visie is gedurfd en tijdloos is krachtig en inspirerend wordt door de top gedragen, zij kunnen ervoor zorgen dat alles en iedereen in het teken staat van het behalen van de visie bevat een concreet en helder doel(zo is duidelijk wanneer je visie wordt bereikt) geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken

Slechte visie Niet creatief naar de toekomst Niet te vertalen in gedrag en beleid Wollig en niet concreet Saaie, nietszeggende, nauwelijks inspirerende, vooral beschrijvende feitelijkheden Te weinig inhoudelijke keuzes in de angst iets uit te sluiten Trapt open deuren in

Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=ICgEuRlDlME Wat zegt dit over KPN? Zie je een visie? Waar zouden ze zich op richten?

Aan de slag Ga in tweetallen Jouw missie en visie ontwikkelen als jullie een onderwijsinstelling zouden zijn.