Direct E-Mail: 1. Marketing 2.0 23/08/2018 Direct E-Mail: 1. Marketing 2.0
Programma van vandaag Tweetallen 23/08/2018 Programma van vandaag Tweetallen Wie zijn jullie en wat gaan jullie doen? Theorie Postma hoofdstuk 1: Direct Marketing 2.0 Practicum: Oefening vier niveaus
Wie zijn jullie en wat ga je doen? Jullie zijn marketeer voor een bedrijf Jullie maken een communicatieplan, inclusief een campagne, en een Direct E-Mail (DEM) Daarvoor krijg je theorie: wat is Direct Marketing, hoe maak je een communicatieplan, wat komt er kijken bij een campagne, enz.? Boek: Postma
Hoe leer je 'Handboek DM 3.0’? 23/08/2018 Hoe leer je 'Handboek DM 3.0’? Eén keer lezen is niet genoeg! Maak gebruik van inhoudsopgave, voorwoord, introductie, register Maak aantekeningen (of onderstreep, maak een mindmap, schema, etc) Vat samen in je eigen woorden Iedere les beginnen we met proefvragen; toets je kennis En: BEGIN OP TIJD
brand = merk http://www.youtube.com/watch?v=JKIAOZZritk&feature=related
Eerste versus tweede fasemarketing 23/08/2018 Eerste versus tweede fasemarketing Eerste fase Tweede fase Merken, merkbeleid, assortiment Klanten, klantbeleid, klantgroepen Marktonderzoek, klanttypen, marktaandeel Contactdata, transactiedata, klantaandeel Massamedia, één-richting communicatie 1-1 communicatie, responsemedia, interactiviteit Omzet, volume, bereik, kosten per GRP (gross rating points) Klantwaarde, conversie, kosten per klant Overeenkomsten: economische processen aan klantzijde, producten èn klanten, probleemgebied marketing
Marketing 1.0 (1960 – 2000) 7
Marketing 2.0 (vanaf 2000) Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender Interactie
23/08/2018 Direct Marketing 2.0 Direct Marketing = het realiseren van het economisch ruilproces via direct response media Grote doorbraak = met de komst van IT: de opkomst van digitale direct marketing Specifieke software Direct response media (WWW, e-mail, pda’s, Blackberry, iPhone, iPad, Android, tablets)
Toepassing op vier niveaus 23/08/2018 Toepassing op vier niveaus Gehele proces, Gehele assortiment Deel assortiment Deel proces,
Practicum
23/08/2018 Oefening Niveaus Er zijn dus vier niveaus van toepassing van tweede fasemarketing: gehele proces/gehele assortiment gehele proces/deel van het assortiment deel van het proces/gehele assortiment deel van het proces/deel van het assortiment Bedenk bij elk niveau een voorbeeld van een bedrijf dat zo werkt.
Kies jullie bedrijf! Kies in tweetallen een bedrijf waar jullie een communicatieplan (incl. marketingcampagne) voor gaan maken, waarbij de DEM centraal staat Kies een bedrijf waar ‘je iets mee hebt’: bedrijf familie/vrienden, lievelingsmerk spijkerbroek, hobby, enz. Het bedrijf moet meer dan drie verschillende soorten klanten hebben (kind/volwassen/senior, man/vrouw, gezin/alleengaand, student/werkend, enz. enz.) Kies liever geen bedrijf dat een hele duidelijke campagne voert (b.v. Mediamarkt)
Motto van jullie bedrijf “Onder een motto ("beweegreden", afgeleid van het werkwoord movere, bewegen) of kenspreuk wordt een korte tekst verstaan, die de bedoeling van iets weergeeft.” bron: Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Motto (20-10-2012) Motto van Coca Cola: ‘Beat Pepsi!’
Wat is het motto van jullie bedrijf? Hulpvragen: Is er een missie: vat dat eens samen in een korte zin. Waartoe is jullie bedrijf op aard? (waarom bestaat het bedrijf?) Als je jullie bedrijf moet verkopen en je hebt maar één regel/zin: wat zeg/schrijf je dan?
Huiswerk volgende week Bestuderen: Postma, hoofdstuk 1