Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur
Visie en missie van het bestuur vaststellen Strategisch beleid opstellen Jaardoelen bepalen Indicatoren vaststellen Commissies instellen die doelen uitwerken Planning opstellen Besluitprocedure, Implementatie Borging afspreken.
Meesterlijk Besturen Zichtbaar: Bestuurlijk toetsingskader Duidelijke doelen Heldere besluitvormingsprocedures Innovatieplan in 5 fases Beleidsontwikkeling in commissies en ontwikkelteams. “Iedereen die te maken krijgt met de uitvoering van het beleid doet mee met het opstellen van het beleid.”
Wat levert Meesterlijk Besturen u op? Focus op uw doelen Sterke reductie ad hoc werken Succeservaring door gezamenlijk doelen behalen Geen ‘losse eindjes’ meer Overzicht op lopende processen.
Aanpak? Werken aan ‘on-onderhandelbare prioriteiten’ uit het strategisch beleid Versterken van de leiding Werken met bestuurlijk toetsingskader Eigenaarschap door inzet commissies en ontwikkelteams Strakke planning Commissies en ontwikkelteams presenteren eigen plannen Vaste besluitprocedure.
Excellent Organiseren En vereist leiderschap is teamwork…
Rol bestuur Hebben zitting in commissies Adviseren en besluiten in bestuur Doen geplande bezoeken aan school (bestuurlijk toetsingskader) Zijn bewust bezig met plan-do-check-act In de Excellent Organiseren-trainingen krijgen zij hier handvatten voor aangereikt
Excellent Organiseren De 5 fasen van verantwoord verandermanagement: Fase 1: Startopdracht voor de commissie wordt bepaald door bestuur en vastgelegd in een STAR. De tijd die nodig is om dit uit te werken wordt bepaald. Fase 2: Besluitprocedure: 80% aanwezige bestuursleden
Excellent Organiseren Voorstel in bestuur Bestuur niet akkoord terug naar indieners Voorzitter beslist Bestuur akkoord (80%)
Meesterlijk Besturen De 5 fasen van verantwoord verandermanagement: Fase 3: Experimenteer periode Tijdens schoolvergaderingen worden de ervaringen gedeeld en kan een schoolteammeerderheid eventueel een wijzigingsvoorstel indienen. Fase 4: Evaluatie: Eventuele wijzigingsvoorstellen liggen bij het bestuur en worden beoordeeld. De school wordt op de hoogte gesteld van de beslissing. Fase 5: Borgen: Het document wordt opgeslagen in het kwaliteitshandboek op de server en voorzien van een expiratiedatum. Deze punten worden toegevoegd aan het bestuurlijk toetsingskader Jaarlijks worden een aantal borgingsaspecten op de agenda geplaatst als F5 (geen discussie).
Inhoud traject startfase Visie en strategisch beleid doornemen Analyse, 0-meting, of heldere doelen uit strategisch beleid bepalen Plan van aanpak wordt geschreven door adviseur van de CED-Groep Vaststellen Plan van aanpak met bestuur( der) Vaststellen Plan van aanpak in bestuur Commissies starten.
Resultaat Niet unaniem genomen besluiten, worden unaniem en enthousiast uitgedragen
Kwaliteitshandboek Het INK-managementmodel: (Instituut Nederlandse Kwaliteit) richten inrichten verrichten
Kwaliteitshandboek
Vragen? Meer weten: www.cedgroep.nl/meesterlijkbesturen Wil Hovy: w.hovy@cedgroep.nl Twitter: @cedgroep Facebook: facebook.com/cedgroep