Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Inschrijven - stroomdiagram
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Behaag.. natuurlijk Resultaten en evaluatie 2006 Een actie in samenwerking met de gemeentebesturen en milieuraden van Aartselaar, Boechout, Bornem, Boom,
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Adaptief onderwijs.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Implementatie HGD/ HGW
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Handelingsgericht samenwerken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Leer kracht Workshop over competenties van
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Ondersteuningsmodel Degline Daniëlle iov SWV SGR 13 en 14 dd 26/06/2017.
M-decreet: HGD trajecten CLB en samenwerking met externe partners
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Welkom.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Directievergadering BuO
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Infodag onderwijs Welkom!
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Inschrijven - stroomdiagram
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Info directievergadering
Inleiding campusvoorrang
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
LEERLINGBESPREKINGEN
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners, CLB, pedagogische begeleidingsdienst, begeleiders competentie, gewoon en buitengewoon onderwijs, In naam van een enthousiaste groep ondersteuners, In naam van een gemotiveerde ploeg coördinatoren In naam van Ellen Wolfs, gemandateerde leidinggevende van Antwerpen plus

Antwerpen plus

Op het programma Samen in het auditorium (Pp op http://www.onaplus.be) Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee, waarom? Hoe pakken we dit aan? Wat doen we concreet? Uitdagingen Contactgegevens Beneden aan gesprekstafels: Ervaringen delen 21.00: Einde

Op het programma Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee, waarom?

Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee… Samen zoeken naar hefbomen om aan elke leerlingen RECHT te doen, zodat deze maximaal kan ontwikkelingen met oog op een VOLWAARDIGE plaats in de samenleving!

Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee… M-decreet samen naar een meer inclusief onderwijssysteem uitgaan van het participatierecht van ieder kind Via een evolutie van defectmodel naar ondersteuningsmodel ‘Wat is er mis met deze leerling?’ → ‘Wat heeft deze leerling nodig?’  Meer leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs

Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee… M-decreet - hoe mogelijk maken? Focus op inclusie = stap in het duister voor veel scholen, leerlingen en ouders Leerkrachten en scholen opnieuw in hun kracht zetten Ondersteuning op schoolniveau Ondersteuning op klas/leerkrachtniveau Zowel wat betreft ‘mindset’ als wat betreft ‘handelingsbekwaamheid’

Ondersteuningsmodel: het achterliggende idee… M-decreet - hoe mogelijk maken? Flexibele trajecten op maat van de (noden van) school en leerling Individuele begeleiding van leerlingen waar nodig Samenwerking van verschillende partners om tegemoet te komen aan zoveel mogelijk ondersteuningsnoden Gewoon onderwijs (GO), Buitengewoon Onderwijs (BuO), Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en pedagogische begeleidingsdiensten (PB)

Op het programma Hoe pakken we dit aan als ondersteuningsnetwerk?

Hoe pakken we dit aan als ondersteuningsnetwerk? Ondersteuningsnetwerk Antwerpen Plus: wie? GO + BuO + CLB + PB + ondersteuners + begeleiders competentie (BC) Ondersteuningsteam + Partners: ouders, multifunctioneel centrum (MFC), externe hulpverleners, … Via het hele netwerk: tegemoet proberen komen aan zoveel mogelijk ondersteuningsnoden van scholen, leerkrachten en leerlingen Regie ondersteuningsnetwerk Vanuit BuO Beheerscomité In gelijkwaardigheid In co-creatie - samen

Hoe pakken we dit aan als ondersteuningsnetwerk? Voorwaarden voor ondersteuning vanuit het ondersteuningsteam Leerlingen met een gemotiveerd verslag (GV), verslag (V) of handelingsgerichte diagnostiek (HGD) Type Basisaanbod Type 2 Type 3 (HGD) Type 4 Type 6 Type 7 (auditief/STOS) Type 9 http://www.onaplus.be

Hoe pakken we dit aan als ondersteuningsnetwerk?

Hoe pakken we dit aan als ondersteuningsteam? Vraaggestuurde werking school stelt de vraag na overleg met CLB en ouders Flexibel en op maat Zo lang als nodig, niet langer dan nodig Vragen kunnen steeds gesteld worden Trajecten kunnen variëren in intensiteit en duur Leerkrachtgericht en/of kindgericht

Op het programma Wat doen we concreet?

Wat doen we in de praktijk? 159 scholen Antwerpen – Berlaar – Berendracht – Boechout – Boom – Borsbeek – Brasschaat – Edegem – Hemiksem – Hove – Kontich – OLV Waver – Ranst – Reet – Rumst – Schelle – Schilde – Schoten – Vremde – Waarloos – Wijnegem – Wilrijk – Wommelgem – Zandvliet

Wat doen we in de praktijk? Werkgebied is opgesplitst in 7 zones  plus-teams Zone Stad, Rivierenland, Forten, Berchem, Voorkempen-Noordrand, Zuidrand, Antwerpen Oost Verdeling ondersteuners op basis van geografische ligging Evenwicht in de zones (aantal scholen versus ondersteuners) Elke zone wordt geleid door een coördinator Elke school krijgt een ankerfiguur (=ondersteuner) toegewezen

Wat doen we in de praktijk? Plus-teams Interdisciplinair team : invalshoeken van verscheidene disciplines Verscheidene onderwijsvormen (Doelgroep) specifieke deskundigheid Competenties zijn belangrijker dan diploma’s Brede achterban waarop teruggevallen kan worden, kracht van een multidisciplinair team Samen verantwoordelijke voor het opnemen van de zorgvragen in een zone en bij uitbreiding in AntwerpenPlus

Wat doen we in de praktijk? Hoe gaan we aan de slag met een ondersteuningsvraag? Vraagverhelderingsfase Komen tot wat er NU nodig is Van een brede, algemene vraag tot een concrete nood Samen met school, CLB, ouders, lln Ondersteuningsfase Ondersteuning op de klasvloer Doelgericht, oplossingsgericht Zo lang als nodig, maar niet langer Afrondingsfase Olievlekprincipe Brede, algemene vraag Specifieke nood

Op het programma Uitdagingen ?

Uitdagingen Als ondersteuningsnetwerk aan alle vragen tegemoet komen Ondersteuningsteam in fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm Wat met leerlingen in fase 0 en 1 met intensieve ondersteuningsnoden? Voldoende betrekken van ouders Van leerlinggericht naar leerkrachtgericht Onderwijs in een inclusieve maatschappij …

Contactgegevens Waar kan je als ouder met je vragen terecht? Bij de school van uw kind Bij het CLB Bij het ondersteuningsteam http://www.onaplus.be info@onaplus.be 03 613 09 50

Gesprekstafels