Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013 Tilburg, 1 november 2017
Goed en passend onderwijs voor ieder kind!
Inhoud Waarom een herziene visie? Wat houdt de herziene visie in? Wat moet de herziene visie opleveren? Vragen?
1. Waarom een herziene visie? Huidig ondersteuningsplan 2014-2018 heet: ‘Samen werken aan de basis’. Nu tijd voor de volgende fase in onze ontwikkeling Ervaringen uit de schoolpraktijk sinds 2014 Regionale en lokale ontwikkelingen op het gebied van kwalitatief, goed onderwijs – zoals ‘integrale locatieplannen’ Schoolbesturen met nieuw inspectiekader meer dan ooit zelf verantwoordelijk voor onderwijskwaliteit Veel nieuwe bestuurders met nieuwe inzichten sinds start in 2014
2a. Wat houdt de herziene visie in? Uitgangspunten Passend onderwijs is een onderdeel van de integrale verantwoordelijkheid van besturen Meer eigenaarschap bij schoolleiders en bestuurders Samenwerkingsverband functioneert als platform van de samenwerkende besturen Governance: coördinerende en faciliterende directeur in combinatie met een toezichthoudend bestuur
2b. Wat houdt de herziene visie in? Goed onderwijs – en dus ook passend onderwijs - gebeurt in de klas! Klas Pedagogisch-didactisch handelen Leer- en ontwikkelrendement Leerkracht Leerling 1. Leerstof-aanbod 4. Leerlingen-zorg (hart van passend onderwijs) - Differentiatie-vermogen - Pedagogiek - OPP’s - Inzet IB’er - Inzet consulenten en andere experts - Onderzoeksmatige houding 2. Klassen-management 5. Activerend onderwijs 3. Goede instructie & leren leren 6. Omgaan met opbrengsten
2b. Wat houdt de herziene visie in? School 1. Kwaliteits-zorg 2. Professionele cultuur en schoolklimaat 3. Onderwijs-kundig leiderschap 4. Ouder-betrokkenheid 5. Verbinding met wijk / buurt / dorp
2b. Wat houdt de herziene visie in? Schoolbestuur 1. Strategie en beleid 2. (Waar) borgen onderwijs-kwaliteit 3. Werkgever-schap 4. Verbinden maat-schappelijke netwerken 5. Financieel management en beheer
2b. Wat houdt de herziene visie in? Schoolbestuur School Klas 1. Strategie en beleid 1. Kwaliteits-zorg Pedagogisch-didactisch handelen Leer- en ontwikkelrendement 2. (Waar) borgen onderwijs-kwaliteit 2. Professionele cultuur en schoolklimaat Leerkracht Leerling 3. Werkgever-schap 1. Leerstof-aanbod 4. Leerlingen-zorg (hart van passend onderwijs) - Differentiatie-vermogen - Pedagogiek - OPP’s - Inzet IB’er - Inzet consulenten en andere experts - Onderzoeksmatige houding 3. Onderwijs-kundig leiderschap 4. Verbinden maat-schappelijke netwerken 2. Klassen-management 4. Ouder-betrokkenheid 5. Activerend onderwijs 5. Financieel management en beheer 3. Goede instructie & leren leren 5. Verbinding met wijk / buurt / dorp 6. Omgaan met opbrengsten
2b. Wat houdt de herziene visie in? Rolverdeling De schoolbestuurder ‘Het verbinden van netwerken en kwaliteiten binnen en buiten de organisatie’ Directeur Plein 013: coördineert, verbindt en faciliteert sleutel-spelers op alle niveaus in relatie tot passend onderwijs De schoolleider ‘Het inspireren, versterken en faciliteren van het primaire proces’ De leerkracht ‘Het laten leren en ontwikkelen’ De leerling (en de ouder) ‘Het leren en ontwikkelen’
2d. Wat houdt de herziene visie in? Aanbevelingen / wensen bestuur Governance: helder beschrijven van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van bestuur en directeur Financiering: besturen eigenaarschap geven over ondersteuningsmiddelen Bovenschoolse expertise: onderzoek hoe aanwezige en gewenste expertise zo flexibel en passend mogelijk ingezet kan worden TLV-procedure: optimaliseren procedures Buurtoverleggen: verbinding passend onderwijs met partners uit buurt, wijk of dorp
3a. Wat moet de herziene visie opleveren?
3b. Wat moet de herziene visie opleveren? Kind centraal en niet de financiële verevening Meer kinderen succesvol in een reguliere basisschool en middelbare school (zo thuisnabij en inclusief mogelijk) Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk beleggen Gerichte versterking van professionaliteit in en rondom de klas Schoolleiders integraal verantwoordelijk voor goed en daarmee passend onderwijs voor ieder kind, vanuit verbinding in de wijk/buurt/dorp Stimuleren van verbinding en uitwisseling van expertises tussen scholen (regulier en speciaal)
4. Vragen?