Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Presentatie gemeente Beek
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Samenwerkingsverband VO 23-02
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Samenwerken in burgerschap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
TOM keurmerk Marius Berendse.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Leer kracht Workshop over competenties van
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Swv Plein mei 2014 Aleid Schipper.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Leiding geven aan school ontwikkeling
De collectieve ambitie
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013 Tilburg, 1 november 2017

Goed en passend onderwijs voor ieder kind!

Inhoud Waarom een herziene visie? Wat houdt de herziene visie in? Wat moet de herziene visie opleveren? Vragen?

1. Waarom een herziene visie? Huidig ondersteuningsplan 2014-2018 heet: ‘Samen werken aan de basis’. Nu tijd voor de volgende fase in onze ontwikkeling Ervaringen uit de schoolpraktijk sinds 2014 Regionale en lokale ontwikkelingen op het gebied van kwalitatief, goed onderwijs – zoals ‘integrale locatieplannen’ Schoolbesturen met nieuw inspectiekader meer dan ooit zelf verantwoordelijk voor onderwijskwaliteit Veel nieuwe bestuurders met nieuwe inzichten sinds start in 2014

2a. Wat houdt de herziene visie in? Uitgangspunten Passend onderwijs is een onderdeel van de integrale verantwoordelijkheid van besturen Meer eigenaarschap bij schoolleiders en bestuurders Samenwerkingsverband functioneert als platform van de samenwerkende besturen Governance: coördinerende en faciliterende directeur in combinatie met een toezichthoudend bestuur

2b. Wat houdt de herziene visie in? Goed onderwijs – en dus ook passend onderwijs - gebeurt in de klas! Klas Pedagogisch-didactisch handelen Leer- en ontwikkelrendement Leerkracht Leerling 1. Leerstof-aanbod 4. Leerlingen-zorg (hart van passend onderwijs) - Differentiatie-vermogen - Pedagogiek - OPP’s - Inzet IB’er - Inzet consulenten en andere experts - Onderzoeksmatige houding 2. Klassen-management 5. Activerend onderwijs 3. Goede instructie & leren leren 6. Omgaan met opbrengsten

2b. Wat houdt de herziene visie in? School 1. Kwaliteits-zorg 2. Professionele cultuur en schoolklimaat 3. Onderwijs-kundig leiderschap 4. Ouder-betrokkenheid 5. Verbinding met wijk / buurt / dorp

2b. Wat houdt de herziene visie in? Schoolbestuur 1. Strategie en beleid 2. (Waar) borgen onderwijs-kwaliteit 3. Werkgever-schap 4. Verbinden maat-schappelijke netwerken 5. Financieel management en beheer

2b. Wat houdt de herziene visie in? Schoolbestuur School Klas 1. Strategie en beleid 1. Kwaliteits-zorg Pedagogisch-didactisch handelen Leer- en ontwikkelrendement 2. (Waar) borgen onderwijs-kwaliteit 2. Professionele cultuur en schoolklimaat Leerkracht Leerling 3. Werkgever-schap 1. Leerstof-aanbod 4. Leerlingen-zorg (hart van passend onderwijs) - Differentiatie-vermogen - Pedagogiek - OPP’s - Inzet IB’er - Inzet consulenten en andere experts - Onderzoeksmatige houding 3. Onderwijs-kundig leiderschap 4. Verbinden maat-schappelijke netwerken 2. Klassen-management 4. Ouder-betrokkenheid 5. Activerend onderwijs 5. Financieel management en beheer 3. Goede instructie & leren leren 5. Verbinding met wijk / buurt / dorp 6. Omgaan met opbrengsten

2b. Wat houdt de herziene visie in? Rolverdeling De schoolbestuurder ‘Het verbinden van netwerken en kwaliteiten binnen en buiten de organisatie’ Directeur Plein 013: coördineert, verbindt en faciliteert sleutel-spelers op alle niveaus in relatie tot passend onderwijs De schoolleider ‘Het inspireren, versterken en faciliteren van het primaire proces’ De leerkracht ‘Het laten leren en ontwikkelen’ De leerling (en de ouder) ‘Het leren en ontwikkelen’

2d. Wat houdt de herziene visie in? Aanbevelingen / wensen bestuur Governance: helder beschrijven van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van bestuur en directeur Financiering: besturen eigenaarschap geven over ondersteuningsmiddelen Bovenschoolse expertise: onderzoek hoe aanwezige en gewenste expertise zo flexibel en passend mogelijk ingezet kan worden TLV-procedure: optimaliseren procedures Buurtoverleggen: verbinding passend onderwijs met partners uit buurt, wijk of dorp

3a. Wat moet de herziene visie opleveren?

3b. Wat moet de herziene visie opleveren? Kind centraal en niet de financiële verevening Meer kinderen succesvol in een reguliere basisschool en middelbare school (zo thuisnabij en inclusief mogelijk) Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk beleggen Gerichte versterking van professionaliteit in en rondom de klas Schoolleiders integraal verantwoordelijk voor goed en daarmee passend onderwijs voor ieder kind, vanuit verbinding in de wijk/buurt/dorp Stimuleren van verbinding en uitwisseling van expertises tussen scholen (regulier en speciaal)

4. Vragen?