Direct E-mail: les 4 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 2 01/08/2018 Direct E-mail: les 4 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 2 naam docent: Nynke Verhoeven
Programma van vandaag E-mailmarketing (begrippen, feiten, cijfers) 01/08/2018 Programma van vandaag E-mailmarketing (begrippen, feiten, cijfers) Waar moet een goede DEM aan voldoen? Verder met het marketingcommunicatieplan
01/08/2018 Lesdoelen Studenten kennen feiten en cijfers van e-mailmarketing en de meest gebruikte begrippen van e-mailmarketing. Studenten weten hoe ze een DEM moeten analyseren op sterkte en minder sterke punten. Studenten kunnen een doelgroep en een persona beschrijven. Studenten kunnen SMART-doelen stellen. Studenten begrijpen het begrip ‘boodschap’ en kunnen dit toepassen in een campagne.
Even checken … Wat is direct marketing? Wat is e-mailmarketing? 01/08/2018 Even checken … Wat is direct marketing? Wat is e-mailmarketing? Wat is marketing? Wat is een prospect en wat is een suspect? Wat doet het cluster klantwaardemanagement? Bij welk organisatiecluster werk je als campagnemanager?
Voorbeeld van een motto … 01/08/2018 Voorbeeld van een motto … Bron: www.taalvoutjes.nl, geraadpleegd d.d. 26-08-2013
Een stelletje begrippen 01/08/2018 Een stelletje begrippen verschil nieuwsbrief – direct e-mail, event-driven e-mail B-2-B en B-2-C. opt-in en opt-out, werk DDMA ‘warme’ en ‘koude’ acquisitie accountability Customer Lifecycle-programma. Big Data, tips voor een goede DEM op mobiel, tablet en smartphone, segmentatie van klantenbestanden.
E-mailmarketing De voordelen: Snel, flexibel 01/08/2018 E-mailmarketing De voordelen: Snel, flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Automatisering Lead- en trafficgeneratie
E-mailmarketing De nadelen: Concurrentie Hoe hou je de interesse vast? 01/08/2018 E-mailmarketing De nadelen: Concurrentie Hoe hou je de interesse vast? Adressenbestand up-to-date houden Aflevering inbox nooit 100%: Soft bounces Hard bounces
Huiswerk voor de volgende les 01/08/2018 Huiswerk voor de volgende les Per tweetal: kies een DEM en analyseer de DEM aan de hand van de punten die we in deze les besproken hebben. Vat samen in drie sterke en drie zwakke punten: zorg dat je die kunt onderbouwen! Verwerk de punten in een presentatie: één slide met de DEM, één slide met de sterke en één slide met de zwakke punten. Neem de slides mee naar de volgende les: wie weet krijgen jullie de beurt om te presenteren. Lees hoofdstuk 4 ‘Het Merk’ uit de reader
01/08/2018
Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 1/7 De ene DEM is de andere niet. Technische en communicatieve eisen (juridische eisen volgen in week 4). Een DEM alleen is niet genoeg.
Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 2/7 De ene DEM is de andere niet: Wat wil je bereiken? Look & feel DEM = boodschap Snelle verkoop – opbouwen relatie Wie ontvangt de DEM? (Ken je doelgroep!)
Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 3/7 Technische eisen Wat gebeurt er als het plaatje wegvalt? Kleurenblindheid (colorfilter.wickline.org) Weergave browsers Schaalbare tekst Weergave speciale tekens (ë, €) Contrast Links naar landingspagina en internetversie Bestandsformaat in kB ingeval van downloads
Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 4/7 Communicatieve eisen Zes basisregels: Personaliseer Verkoop product niet in de titel Opmaak Maak een verhaal Call-to-action Feedbackmogelijkheid
Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 5/7 Communicatieve eisen: AIDA: Attention Interest Desire Action
Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 6/7 Communicatieve eisen: vormgeving Korte alinea’s Pakkende kopjes Voldoende witruimte en marges Functioneel kleurgebruik Eenvoudige illustraties
Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7 01/08/2018 Waar moet een DEM aan voldoen? 7/7 Een DEM alleen is niet genoeg no-reply back-office de wereld verandert (snel) en: de campagne
01/08/2018 PAUZE
Marketingcommunicatieplan- opdracht 01/08/2018 Marketingcommunicatieplan- opdracht Doelgroepen: profielschets – persona – één persoon In tweetallen: kies één doelgroep en bepaal de persona Teken de persona op de flap
Opzet marketingcommunicatieplan Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, doel/visie/missie/motto, producten/diensten, huidige klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen van de campagne Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Gebruik het hoofdstuk ‘Niveau’s van communicatieplannen’ uit de reader!
Huiswerk voor de volgende les 01/08/2018 Huiswerk voor de volgende les Per tweetal: kies een DEM en analyseer de DEM aan de hand van de punten die we in deze les besproken hebben. Vat samen in drie sterke en drie zwakke punten: zorg dat je die kunt onderbouwen! Verwerk de punten in een presentatie: één slide met de DEM, één slide met de sterke en één slide met de zwakke punten. Neem de slides mee naar de volgende les: wie weet krijgen jullie de beurt om te presenteren. Lees hoofdstuk 4 ‘Het Merk’ uit de reader