Antwoorden: Gent is vree wijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
KMPO enquête
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Workshop OGW in de klas..
Workshop Onderzoeksvaardigheden
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Natuurwetenschappelijk verslag
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
5 hulpvragen.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Oefening: Gent is vree wijs
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
WINTERSE GEDACHTEN.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Eerste Hulp Bij Schade 112contra.nl.
Waarom kritisch denken?
Big Data.
Big Data.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Redeneren over bronnen
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Conclusies enquête en voorstel voor de ploegen van seizoen
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Wat wil onze klant vandaag
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
samen zetten we de inwoner centraal
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Antwoorden: Gent is vree wijs

Antwoorden: Vraag 1 Stelling: Gent is vree wijs

Antwoorden: Vraag 1 Argument: - Gent duikt meermaals op in top 10-lijstjes van mooiste steden ter wereld - Het is terecht dat Gent één van de mooiste steden ter wereld wordt genoemd, door de mix van historische en moderne gebouwen, de afwisseling tussen natuur en architectuur en de aanwezigheid van diverse culturele troeven - De Gentse bevolking weet deze schoonheid te waarderen, wat valt af te leiden uit het feit dat je ze op mooie dagen massaal aantreft op terrasjes, in parken, langs het water - Gent neemt initiatieven om tegen 2050 een klimaatneutrale stad te zijn - Eén van die initiatieven is dat de stad meedoet aan donderdag veggiedag - Gent wil de meest kindvriendelijke stad worden - Eén van de initiatieven om deze doelstelling te bereiken is de opstelling en geleidelijke uitvoering van het Actieplan Kind- en Jeugdvriendelijke Stad, met daarin 14 speerpunten en 182 acties waarop de stad zal inzetten - Gent wil met het nieuwe mobiliteitsplan de verkeersveiligheid in de stad vergroten verbeteren - De stad Gent levert inspanningen om het de studenten naar hun zin te maken

Antwoorden: Vraag 1 Hypothese: - Door het nieuwe mobiliteitsplan en de zone 30 in de Gentse binnenstad is Gent veel verkeersveiliger geworden →Het nieuwe mobiliteitsplan is nog te recent om te kunnen bewijzen dat dit mobiliteitsplan tot meer verkeersveiligheid leidt - Vele studenten blijven na hun studies plakken in Gent om er te wonen, te werken en soms een eigen onderneming te starten. → Hiervoor worden geen bewijzen aangehaald. Bovendien is “vele” een ongenuanceerd woord. Dit wordt niet gestaafd met cijfermateriaal. Ook wordt er voorbijgegaan aan het feit dat een deel van hen na een aantal jaren weer vertrekt, bv. wanneer ze kapitaalkrachtig genoeg zijn of wanneer ze een gezin stichten en eventueel verhuizen naar een groenere omgeving. Zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2273921 (geraadpleegd op 13/09/2016); http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.1879658 (geraadpleegd op 12/09/2016)en http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2447650 (geraadpleegd op 13/09/2016)

Antwoorden: Vraag 1 Waarneming: Bij mooi weer tref je vele Gentenaars aan op terrasjes, in parken en langs het water

Antwoorden: Vraag 1 Bewijzen: - Bronvermelding Lonely Planet en The Guardian - Bronvermelding website Team Duurzame Ontwikkeling Vlaamse Overheid - Bronvermelding EVA vzw – Ethisch Vegetarisch Alternatief - Bronvermelding website stad Gent - Bronvermelding website Het Nieuwsblad

Antwoorden: Vraag 1 Probleem met deze bewijzen: niet alle bronnen zijn even objectief: - Stad Gent is een officiële website, maar uiteraard zullen zij hun beleid zo positief mogelijk belichten - do.vlaanderen.be: officiële website van de Vlaamse Overheid, zij het eentje die alle duurzame initiatieven moet belichten (lees: promoten) - nieuwsblad.be : een krant, dus je zou neutrale en correcte berichtgeving verwachten, maar meer nog dan een staatszender, overleeft een krant door het aantal lezers (zowel op papier als digitaal) en de eventueel daaraan gekoppelde reclame-inkomsten - Eva vzw: heeft er belang bij om een vegetarische levenswijze te promoten - niet overal een bronvermelding, dus van dergelijke argumenten kan de betrouwbaarheid in vraag gesteld worden - niet altijd concrete cijfers, ook niet bij betrouwbare bronnen

Antwoorden: Vraag 1 Redenering: Wanneer je het geheel neemt van alle stellingen, hypotheses, waarnemingen, argumenten en bewijzen in deze tekst, dan vormt dit een logisch geheel dat tot een logische conclusie leidt. Alle onderdelen van de redenering wijzen in dezelfde richting. Keerzijde is dat de tekst niet kritisch is. De argumenten worden op zichzelf niet tegen het licht gehouden om te zien of deze allemaal correct zijn. Een auteur die iets wil bereiken bij zijn publiek, zal vaak de redenering in een bepaalde richting sturen, zodat de conclusie overeenkomt met de oorspronkelijke stelling.

Antwoorden: Vraag 1 Conclusie: Hoewel niet alle aangevoerde argumenten even objectief zijn, zijn er op vele domeinen verschillende bewijzen te vinden om Gent terecht een “vree wijze” stad te noemen

Antwoorden: Vraag 2 Feiten: - Gent duikt meermaals op in top 10-lijstjes van mooiste steden ter wereld - Gent neemt initiatieven om tegen 2050 een klimaatneutrale stad te zijn - Eén van die initiatieven is dat de stad meedoet aan donderdag veggiedag - Gent wil de meest kindvriendelijke stad worden - Eén van de initiatieven om deze doelstelling te bereiken is de opstelling en geleidelijke uitvoering van het Actieplan Kind- en Jeugdvriendelijke Stad, met daarin 14 speerpunten en 182 acties waarop de stad zal inzetten - Gent wil met het nieuwe mobiliteitsplan de verkeersveiligheid in de stad vergroten verbeteren Er zijn studenten die na hun studies in Gent in de Arteveldestad blijven wonen, maar men kan er niet zomaar van uitgaan dat het om “vele” studenten gaat, of ze ook definitief in Gent blijven wonen en of de keuze om hier te blijven wonen niet op andere redenen stoelt dan het feit dat Gent een leuke stad is.

Antwoorden: Vraag 2 Meningen: - Het is terecht dat Gent één van de mooiste steden ter wereld wordt genoemd, door de mix van historische en moderne gebouwen, de afwisseling tussen natuur en architectuur en de aanwezigheid van diverse culturele troeven → Dit is de mening van de auteur - Gent probeert het ook de studenten naar hun zin te maken → Hiervoor worden geen bewijzen aangehaald in de tekst - Studenten blijven plakken na hun studies omdat Gent een leuke stad is → Mogelijks hebben studenten andere redenen om nog een tijdje in Gent te blijven wonen na hun studies. Hier trekt de auteur te snel conclusies over.