Direct E-Mail: 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct E-Mail: 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een lessenserie van drie lessen
Advertisements

Marketing Werkgroep 6.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Huiswerk voor vandaag les 4
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Observeren Les 3.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Rob Goossens Het Werkplan.
Aantrekkelijk formuleren
LOB Waar ben je trots op?.
Les 2: Van productie tot verkoop
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
Direct 3. Direct Marketing Media
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 5: Het marketingplan
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Les 1: Introductie Marketing
Beste havo 4..
Praktijkgericht onderzoek
Observeren Les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Les 2: Van productie tot verkoop
Observeren Les 2.
Presentatievormen.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct E-Mail: 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3

Programma van vandaag College: Waarnemen (Postma, hoofdstuk 5) 29/07/2018 Programma van vandaag College: Waarnemen (Postma, hoofdstuk 5) Practicum Vragen bij hoofdstuk 4 Oefening: waarnemen Oefening: tekst DEM / waarneming

29/07/2018 Aandachtspunten (1/3) “Juist omdat je vanuit de organisatie zelf zo intensief bezig bent geweest met de marketingcampagne, overschat je gemakkelijk de belangstelling van de geadresseerde.” (p. 243) “Bovendien loopt het eigen gelijk nu eenmaal het gemakkelijkste door ons zenuwstelsel, zodat in zijn perceptie alles bewijst dat het een succes was.” (p. 243)   “Uit het dagelijks leven herkent iedereen wel voorbeelden van situaties waarin twee mensen zich eenzelfde tekst of situatie volkomen verschillend herinneren.” (p. 244)

29/07/2018 Aandachtspunten (2/3) “Creativiteit is leuk, maar kan schadelijk zijn voor de duidelijkheid van de boodschap. De beste test is om vast te stellen of de boodschap in één oogopslag wordt begrepen. Zo niet, dan heb je een probleem.” (p. 246) http://www.spotsdoorzien.nl/robeco-spot-zet-zwaar-in-op-perceptie

Aandachtspunten (3/3) “[Je] onthoudt voor de hand liggende associaties en ziet logische redeneringen over het hoofd. Dat is niet omdat mensen dom zijn, maar omdat mensen maar een zeer gering deel van hun intelligentie gebruiken om de boodschap tot zich te nemen.” (p. 247)

Waarnemen (1/5) 5.1: Hoe nemen mensen waar? 29/07/2018 Waarnemen (1/5) 5.1: Hoe nemen mensen waar? Overschatting van aandacht Iedereen begrijpt wat anders Rol van gevraagde en ongevraagde informatie Eén flits van de duizenden Ongewenste associaties 5.2: doen we niet (doorlezen mag)

Waarnemen (2/5) 5.3: Neuromarketing Fysiek-biologisch 29/07/2018 Waarnemen (2/5) 5.3: Neuromarketing Fysiek-biologisch Functionele MRI-scans (fMRI) AIDA, maar dan omgekeerd? Eye-tracking Facial coding Associaties uitlokken Observatie van gedrag

29/07/2018 Voorbeeld van fMRI Ontleend aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_magnetic_resonance_imaging, geraadpleegd 23-02-2012

Voorbeelden van Eyetracking 29/07/2018 Voorbeelden van Eyetracking Ontleend aan: http://www.useit.com/eyetracking/, geraadpleegd 23-02-2012

Voorbeeld bij Facial Coding 29/07/2018 Voorbeeld bij Facial Coding Ontleend aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Facial_Action_Coding_System, geraadpleegd 23-02-2012

Waarnemen (3/5) 5.4: mediumonafhankelijke toepassingen 29/07/2018 Waarnemen (3/5) 5.4: mediumonafhankelijke toepassingen Menselijke fysiologie bepalend Medium, leeftijd, cultuur Volgorde in waarnemen

29/07/2018 Waarnemen (4/5) De eerste waarneming: wat is, denk je, de volgorde in waarneming? 1. persoonlijke herkenning 2. koppen in de tekst 3. afbeeldingen van mensen 4. andere afbeeldingen De volgorde is: 3, 4, 2, 1 12

29/07/2018 Waarnemen (5/6) ‘Mensen lezen niet wat er staat, en horen niet wat er wordt gezegd.’ (p.265) Na ‘de eerste slag’: Wie stuurt deze e-mail Waarom? Welk voordeel heb ik? Wie bewijst dat? Wat moet ik doen? Wat helpt verder?

Waarnemen (6/6) Korte positieve woorden 29/07/2018 Waarnemen (6/6) Korte positieve woorden Mensen onthouden tekst in ‘plaatjes’ (je moet je bij de tekst iets voor kunnen stellen) Zorg voor een goede ‘spread’ (dwaalsporen) Herkenbare naam afzender Slimme keuze van de titel e-mail

Zo moet het dus niet …

Overdrachtspresentaties week 5 Het moment waarop bepaald wordt of je door kunt met je ontwerp. Je krijgt ofwel een GO, ofwel een (voorlopige) NO-GO Je laat zien in 5 minuten met je groepje zien (+ 5 min. voor vragen van docenten): De boodschap van jullie DEM Jullie doelgroepen De gegevens die jullie nodig hebben om de doelgroepen in de data te selecteren Een ruwe versie van jullie e-mail (hoeft nog niet in HTML/CSS) Neem ook je communicatieplan mee!

Practicum

Vragen bij hoofdstuk 4 Postma Maak de vragen, je mag het boek gebruiken.

Oefening Associaties Wat associeer jij bij/met: Blauw Vette klei 29/07/2018 Oefening Associaties Wat associeer jij bij/met: Blauw Vette klei Scherprechter Kiki Boeba

Opdracht: waarneming Bedenk voor de jullie e-mail 29/07/2018 Opdracht: waarneming Bedenk voor de jullie e-mail Vijf verschillende namen voor de afzender Tien verschillende onderwerpen Vijf verschillende manieren om de e-mail af te sluiten (ondertekening, door wie of wat?) Discussieer over welke het beste bij jullie e-mail zouden passen (en verantwoord jullie keuze) Keuze kunnen toelichten & verantwoorden

(marketing) Communicatieplan Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels) (week 6)

Maak jullie communicatieplan af t/m 5.

Huiswerk volgende week 29/07/2018 Huiswerk volgende week Bestuderen: hoofdstuk 5 Postma (niet 5.2), TOT paragraaf 5.5 Comm.plan af N.b. neem de laatste les Creativiteit het boek Creativiteit Hoe? ZO! mee.