Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Over en verandering in de bouw
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
DYSLEXIE VOORLICHTING
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Lesgeven en begeleiden
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Centraal Examen Nederlands
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spelling & Dyslexie 2 week
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Creatief Denken maar eerst:.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4: Zo bereik je meer
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
ADL Les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
ADL Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 9

Thema van de dag: Verbeteren effectief lezen Tekst, Titels en Trefwoorden

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Tekst, Titels en Trefwoorden Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. Op blz. 55/56 staan een aantal raadsels. Los ze op!

De thuisopdracht, raadsel 1 Ik ben een rond of vierkant voorwerp, Afnemend in omvang en gewicht, Als ik op ben en niet wordt vervangen, Blijf dan uit de buurt van degene Die mij heeft gebruikt. Zeep

De thuisopdracht raadsel 2 Ik ben een viervoetig dier, Mijn naam verandert niet Ook al veranderen de weersomstandigheden, Waaraan een deel van mijn naam is ontleend. IJsbeer

De thuisopdracht raadsel 3 Ik dartel vrolijk door de lucht, Ik lijk volledig vrijgelaten, Maar wees niet beducht, Men houdt mij in de gaten, Ik doe dan ook precies wat mij wordt opgedragen, Dat betekent wel eens verlies, Of ik verdwijn voor enkele dagen. Op afstand bestuurd modelvliegtuig

De thuisopdracht, raadsel 4 Ongewild kom ik soms zo maar in iemands leven, Ben ik eenmaal aanwezig dan ben ik niet meer weg te krijgen, Ik kom tot uiting op verschillende momenten en manieren, Eén persoon hier bezit mij niet, voor zo ver ik weet. De ziekte van Parkinson

De thuisopdracht, raadsel 5 Ik ben altijd aanwezig, maar niet altijd zichtbaar, Als ik mij uitbundig laat zien, trekt men zijn jas voor mij uit, Maar ook moet men zich soms tegen mij beschermen. De zon

Moeite met lezen We gaan in op de problemen die je kunt ervaren met het lezen van teksten. We besteden er twee bijeenkomsten aan. Vraag: Herken je dat het lezen van teksten, een boek, de krant, een los artikel, een brief, of een andere tekst, soms minder gemakkelijk gaat? Heb je voor jezelf een manier/strategie om daar mee om te gaan? We inventariseren je ervaringen op de flip over.

Effectief lezen Soms lezen we een tekst en denken we achteraf “waar ging het nu over?” Dat vind je misschien vervelend. Maar er zijn goede tips om effectiever te lezen. Die tips komen van studenten, die voor hun studie veel moeten lezen…………en onthouden.

Effectief lezen Denkfout: “Ik moet die tekst na één keer lezen begrijpen, kunnen samenvatten, en onthouden”. Antwoord: Nee, onzin. Beroepslezers, zoals studenten, kunnen dat ook niet.

Effectief lezen Stap 1 Lees het verhaal vluchtig door. Kijk naar de titel, die zegt vaak veel over de inhoud. Bekijk eventuele plaatjes en lees het onderschrift. Wat voor tekst is het? Een informatietekst, een verhaal, een recept, enz. Hoe is de tekst ingedeeld, alinea’s, hoofdstukken, enz. Let op opvallende woorden en getallen (vet- of schuingedrukt, onderstreept). Wat weet je al van het onderwerp? (gezien, gehoord, gelezen)

Effectief lezen Stap 2 Lees het artikel nu nog eens met aandacht en deel de tekst in in alinea’s (als dat al niet gebeurd is). Bedenk per alinea een trefwoord of onderstreep een kernzin. Sommige mensen vinden een ‘tekstmarker’ hiervoor prettig.

Effectief lezen Nu hangt het ervan af om wat voor soort tekst het gaat. Als het een tekst is die belangrijk is om te onthouden, zoals een informatietekst, dan is er nóg een stap nodig. Stap 3 Maak voor jezelf een samenvatting. Gebruik je eigen woorden of maak een mindmap. Lees de samenvatting en/of de mindmap later nog enkele keren na, zodat je de hoofdzaken kunt navertellen.

Oefening 1, werken met een titel Lees het artikel op blz. 61 eerst vluchtig door. Zoek of je kunt ontdekken wat de minister nu precies wil. Welke van eronder gegeven titels geeft de inhoud van het artikel het beste weer? ‘De minister wil geweld op tv gaan beperken’

Oefening 1 (2) Lees het artikel op blz. 62. Welke titel geeft de inhoud van het artikel het beste weer? Dwaze moeders in Argentinië krijgen Geuzenpenning.

Oefening 2 Lees de tekst bovenaan blz. 63. Er ontbreekt een titel. Bedenk een titel die als geheugensteun kan dienen voor de inhoud van het hele artikel. Bijvoorbeeld: Aanleg snelweg heeft gevolgen voor mens en milieu.

Een ander voorbeeld: hoe vaak komt de letter F voor in onderstaande tekst? FINISHED FILES ARE THE RE-SULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS Precies! 6 stuks, tel maar mee. Dat is weglating...

Een voorbeeld van generalisatie: lees onderstaande tekst: Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon  lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Geen znrgeon meer om je slpeutfoen! De eerste en de laatste letter van een woord zijn voldoende om de tekst te lezen…we generaliseren.

Waar gaat het over? Een krant is beter dan een tijdschrift. Het strand is geschikter dan de straat. In het begin moet je rennen en niet wandelen. Het kan zijn dat je het meerdere keren moet proberen. Het vraagt wel wat handigheid, maar het is wel te leren. En zelfs kleine kinderen vinden het leuk. Als het eenmaal gelukt is, kun je verder weinig problemen verwachten. Vogels komen zelden te dichtbij. Bij regen echter doorweekt het snel. Ook als er veel mensen tegelijk mee bezig zijn kan dat problemen veroorzaken. Je hebt veel ruimte nodig. Als er verder geen problemen zijn, kan het rustgevend zijn. Een flinke steen kan als anker dienen, maar als het los schiet krijg je geen tweede kans.

Oefening 3 Lees de tekst op blz. 64 eerst vluchtig door. Zet streepjes om de tekst in alinea’s in te delen. Lees de tekst nu aandachtig door en onderstreep in elke alinea de kernwoorden/kernzin (gebruik het liefst een markeerstift) Schrijf in je eigen woorden een samenvatting van het artikel.

Terugblik Vandaag was het onderwerp ‘effectief lezen’. Vragen: Wat heb ik ervan geleerd? Wanneer/waar/hoe gaan de nieuwe vaardigheden me van pas komen?

Thuisopdracht Lees de tekst van deze dag nog eens door. Doe de oefeningen waar we niet aan zijn toegekomen alsnog. Op blz. 65 en 66 staan nog twee aanvullende oefeningen. Maak deze oefeningen met de 3 stappenmethode.

Thema van de volgende bijeenkomst Thema van bijeenkomst 10: Trefwoorden en de 2-T methode

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman