Direct les 6 C-propedeuse, studiejaar , blok 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Advertisements

Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Over consumenten, gedrag en marketing
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Didactische mogelijkheden met Google Documents FORMULIEREN
Download en installeer de gereedschappen
SQL & datamodelleren.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
WordPress Les 10.
Internet het wereldwijde web ontdekken dag 3. Vandaag : e-card versturen (deel 2) oefenen en vragen stellen.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Starten met PHP Dynamischer bouwen.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Iedereen gebruikt social media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Voorjaar 2004SAP/HR Rapportages en eenvoudige Queries1 Voorjaar 2004 SAP/HR Rapportages en eenvoudige Queries SAP/HR.
marketing Projectgroep 7. Eén van de meest gebruikte Gratis tot s en mail adressen Maken van templates Resultaten meten Mails.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Wat is SQL (1)? SQL (Structured Query Language):  is een zeer krachtige taal met een beperkt vocabulaire (aantal ‘woorden’)  is declaratief (‘WAT’ niet.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
SQL Cursus deel
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
GOUD is geld de rest krediet
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Templates in MailChimp (2)
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct Juridische aspecten
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Templates in MailChimp (1)
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Les 5: Het marketingplan
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Ontvangerdata in MailChimp
By Dionne, Nadia en Danielle
Big Data.
Big Data.
Les 2: gegevens samenvatten
CitaVista 2018 Utrecht, 31 januari 2019.
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Direct E-mail: les 6 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 3 22/07/2018 Direct E-mail: les 6 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 3

Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM 22/07/2018 Programma van vandaag Presentaties analyse bestaande DEM De waarde van klanten Klantdata, klantenbestanden, segmenteren, importeren: aan de slag met klantenbestand en Mailchimp

Lesdoelen Studenten kunnen een DEM analyseren op sterke en zwakke punten. Studenten snappen de term klantwaarde en kunnen dit toepassen in hun campagne. Studenten kennen het begrip data en kunnen dit toepassen in hun campagne. Studenten kunnen een databestand importeren in Mailchimp.

22/07/2018 Presentaties drie duo’s

Wat zijn data? Gegevens Gegevens in een geautomatiseerd systeem 22/07/2018 Wat zijn data? Gegevens Gegevens in een geautomatiseerd systeem Gestructureerde gegevens Automatisch te verwerken gegevens

Belang van klantdata Goede campagne door inzicht in database. 22/07/2018 Belang van klantdata Goede campagne door inzicht in database. Van product naar klant: relatie opbouwen en onderhouden. Actuele data over klant zijn nodig. Hoe meer je weet van de klant, hoe beter je je boodschap kunt afstemmen. Analyseren: wat levert elke klant op? En wat levert een groep klanten op? Wat willen onze klanten? Et cetera… Big data is big business!

Klantwaardepiramide Platina Goud Zilver Brons Inactieve klanten 22/07/2018 % klanten %winst-gevendheid per periode 1 % 34 % 4 % 30 % 15 % 24 % 80 % 12 % Klantwaardepiramide Platina Goud Zilver Brons Inactieve klanten Prospects Rest van de wereld Bron: Paul Postma, Handboek Direct Marketing 2.0, 2007 Kluwer, Deventer

Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? 22/07/2018 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? Hoe kun je trouwe klanten die minder besteden, meer laten besteden? Hoe kun je nieuwe klanten trekken? Wat willen jullie met je campagne bereiken?!

Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? 22/07/2018 Klantwaarde Hoe kun je winstgevende klanten vasthouden? Speciale acties voor trouwe klanten Eigen accountmanager Cadeaus Extra service Hoe kun je trouwe klanten die minder besteden, meer laten besteden? Speciale koopavonden voor klantkaarthouders Aantrekkelijke aanbiedingen Toesturen catalogus Hoe kun je nieuwe klanten trekken? Naamsbekendheid vergroten Kennismakingsaanbiedingen

Welk soort data zijn nodig voor DEM? 22/07/2018 Welk soort data zijn nodig voor DEM? Gegevens van de ontvangers: E-mailadres Naam Segmentatiekenmerken Gegevens over de e-mails: Teksten Plaatjes Links (naar website, sociale media, et cetera)

Segmenteren van het klantenbestand 22/07/2018 Segmenteren van het klantenbestand Socio-demografische factoren: leeftijd, opleiding, levensfase Gedrag: wanneer laatste aankoop, hoe vaak, hoeveel geld besteed Klantmotivatie: waarom koopt een klant? (onderzoek)

Loyalty Marketing http://www.youtube.com/watch?v=R5ewFgmo7l0

Hoe kom je aan data voor je DEM? 22/07/2018 Hoe kom je aan data voor je DEM? Kopen Zelf verzamelen: direct of via andere kanalen/toepassingen in het bedrijf Let op privacywetgeving (komt in week 4 aan bod)

Weergave van data: in een tabel 22/07/2018 Weergave van data: in een tabel Naam E-mailadres Woonplaats Geboortedatum Auto Klant sinds Ernst Cleven e.cleven@hotmail.nl De Koog 22-05-1977 Ja 2010 Latife Nieuwland lalief@gmail.com Enschede 02-08-1987 Nee Anke van Thiel thijsenanke@gmail.com Wassenaar 13-01-1971 2007 Wolter Huijs wolter@mailme.com Zoutkamp 02-01-1979 2011 Gosse Cok g_cok@hotmail.nl Tiel 28-12-1974 2009 Haije van Elst haije4@gmail.com Rheden 12-11-1980

22/07/2018 Importeren van data Data wordt vaak opgeslagen in de volgende formaten: Excel: import is eenvoudig CSV: zie volgende slide Database, bijvoorbeeld SQL=Structured Query Language Een taal om opdrachten aan een database te geven: informatie opvragen of bijwerken (toevoegen, aanpassen, verwijderen) Meest gebruikte varianten: MySQL (open source, vooral op het web) Oracle Database (zware toepassingen) Microsoft SQL Server (beide)

CSV Comma Separated Values: kommagescheiden lijst 22/07/2018 CSV Comma Separated Values: kommagescheiden lijst Bestand bevat rijen die steeds bestaan uit kommagescheiden waarden. Voorbeeld (zo zie je het straks ook eerst even in Mailchimp) Ernst Cleven,e.cleven@hotmail.nl,De Koog,22-05-1977,Ja,2010 Latife Nieuwland,lalief@gmail.com,Enschede,02-08-1987,Nee,2010 Anke van Thiel,thijsenanke@gmail.com,Wassenaar,13-01-1971,Nee,2007 Wolter Huijs,wolter@mailme.com,Zoutkamp,02-01-1979,Ja,2011 Gosse Cok,g_cok@hotmail.nl,Tiel,28-12-1974,Ja,2009 Haije van Elst,haije4@gmail.com,Rheden,12-11-1980,Ja,2007

Hoe verwerk je grote databestanden? 22/07/2018 Hoe verwerk je grote databestanden? Selecteren! In Excel: horizontaal of verticaal Opdracht Haal het klantenbestand van Scholar. Wat selecteer je als je horizontaal selecteert? En wat als je verticaal selecteert?

Wat gaan jullie doen met het databestand? 22/07/2018 Wat gaan jullie doen met het databestand? Eerst: doelgroep bepalen Dan segmenten bepalen Haarscherp weten wie je wilt bereiken (en waarom) en wie je dus moet selecteren! 18

Data in MailChimp Het ‘MailChimp’-proces 22/07/2018 Data in MailChimp Het ‘MailChimp’-proces Ontvangers importeren/segmenteren Template maken/selecteren Template invullen Testen Versturen Meten

Een list maken Verzamel e-mailadressen in een “list”: 22/07/2018 Een list maken Verzamel e-mailadressen in een “list”: Importeren uit Excel Gemakkelijkst is kopiëren en plakken vanuit Excel List = lijst met alle potentiële ontvangers van campagne – nog geen segmentatie (zelfs nog niet zeker of iedereen mail krijgt!)

Een list heeft: Beschrijvende naam (voor jezelf) Afzender (kies goed!) 22/07/2018 Een list heeft: Beschrijvende naam (voor jezelf) Afzender (kies goed!) Afzenderemailadres (gebruik je eigen (HAN-) adres) Wettelijk verplichte info (CAN-SPAM Act 2003): Info over hoe iemand op de lijst is gekomen Postadres van afzender: gebruik: HAN, Ruitenberglaan 26, 6826CC, Arnhem <- dat ziet Mailchimp dat je niet commercieel mailt. Leden (“People”)!

22/07/2018 Groups List kan groups bevatten: voorgedefinieerde subgroepen, bijvoorbeeld: List “Restaurantbezoekers” “Vegetariërs” “Veganisten” List “Sporters” “Fietsers” “Roeiers” “Klimmers” Lidmaatschap wordt d.m.v. vinkje vastgelegd door persoon zelf (public) of door beheerder (private) Zie: http://kb.mailchimp.com/article/what-is-a-group-and-why-would-i-want-to-set-one-up/

22/07/2018 Segments Segments worden bepaald aan de hand van eigenschappen in je klantdata, maar ook lidmaatschap van groups, of een combinatie. Segments worden dynamisch bepaald (bijv. bij leeftijd levert vandaag een andere lijst op dan volgende maand), in tegenstelling tot groups. Segments zijn als group op te slaan. Zie http://kb.mailchimp.com/article/how-can-i-send-to-a-segment-of-my-list/

Opdracht In duo’s: Niets versturen! maak een list in MailChimp; 22/07/2018 Opdracht In duo’s: maak een list in MailChimp; kopieer en plak de Excellijst in MailChimp; segmenteer vervolgens alle vrouwen die in Rotterdam wonen; hoeveel vrouwen zijn dat?; en hoeveel mannen wonen er in Rotterdam? Niets versturen!

Volgende week Drie lessen Creativiteit 22/07/2018 Volgende week Drie lessen Creativiteit Weinig theorie, veel aan het werk…

Ter voorbereiding op volgende week 22/07/2018 Ter voorbereiding op volgende week Lees nu uit de reader uit de tekst ‘Verschillende niveaus van communicatieplannen’ nogmaals 10.9: Concept

Ter voorbereiding op volgende week 22/07/2018 Ter voorbereiding op volgende week Bekijken we dit filmpje van 10 minuten met de vraag: Wat is hier het concept? (Let vooral de eerste twee minuten goed op!) http://www.youtube.com/watch?v=YP5GTQGtjbk

Fijne dag en tot volgende week Neem ‘Creativiteit HOE? ZO!’ mee! 22/07/2018 Fijne dag en tot volgende week Neem ‘Creativiteit HOE? ZO!’ mee!