Een dag of wat in dwingeloo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbespreking van: Mitch Slemmer
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
hoe overleef ik mijn vakantie
<Naam spreker en school/ gemeente
Werken met onbewuste delen
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Godsdienst 1.
Gemaakt door: Fardau Kleefstra
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Mijn boekbespreking gaat over
Boekbespreking van León.
De avonturen van Kapitein Onderbroek
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
De dikke bende van De Korenwolf
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Kinderen van Amsterdam
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Voorlichtingsavond groep 3
Tweede wereldoorlog.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
De Leesmees.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Jacob Stamperius Kinderboekenschrijver en onderwijzer Wilhelminadorp 8 april 1858 – Zeist 22 januari 1936.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
STEDEN * GEBOUWEN * CONSTRUCTIE EEN PATROONTAAL Over mensen en wonen.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Karel de grote leven en familie
Onderwijzen is opvoeden
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Voorlichtingsavond groep 3
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
NSCCT Instructie groep 7
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Living lab & Storytelling
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
“Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02
Deskundigheid zit in het kind
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
NSCCT Instructie groep 7
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Transcript van de presentatie:

Een dag of wat in dwingeloo. Jan Lighthart

Inhoud Zakelijke gegevens Onderwerp Thematiek Persoonlijke beoordeling Visie (identiteit) van de schrijver Citaten uit het boek Wat heeft mij verrijkt?

Zakelijke gegevens Jan Ligthart, -, Een dag of wat in Dwingeloo, De Ammoniet, Leiden.

Onderwerp Het verhaal Een dag of wat in Dwingeloo verscheen in de vijfde jaargang (1894). Jan beschrijft hierin op humoristische wijze het begin van een vakantie die hij samen met zijn vrouw en hun twee dochtertjes in een logement heeft doorgebracht. Hij gaat vooral in op de reis van Den Haag naar Dwingeloo. Voordat Jan Ligthart dit verhaal verteld, word er kort iets over het leven van Jan Ligthart beschreven.

Thematiek Waarom heeft Jan Ligthart zijn vakantieverhaal op papier gezet? De bekende schoolmeester ‘Jan Ligthart’(1859-1916) heeft talloze boeken, schoolboekjes, brieven en artikelen nagelaten. Een groot deel hiervan is via bibliotheken en archieven te achterhalen. Tijdens het werk aan een biografie van deze onderwijzer uit de Haagse Schilderwijk zijn er enkele ongepubliceerde teksten ontdekt, zoals ‘Een dag of wat in Dwingeloo’. Dee vakantievertelling verschijnt hier na meer dan honderd jaar voor het eerst in druk. Het komt duidelijk naar voren in dit boek dat Ligthart ook in dit kinderboek heel veel waarde hechtte aan het educatieve aspect. Dit blijkt uit de openingszin: ‘Ik zal ‘t je maar aanstonds opbiechten, jongens en meisjes, het doel van dit boekje is, jullie wat te leeren.’

Persoonlijke beoordeling Ik vind het heel waardevol om in het kort wat te lezen over Jan Ligthart. Deze schoolmeester is erg belangrijk geweest voor de basisschool. In het kort lees je hoe Jan Ligthart dacht over opvoeding en onderwijs. Ook is het leuk en leerzaam om de andere kant van zo’n belangrijke man te lezen. Het was een vader, die veel nadacht. Het positieve aan dit boek is dat het geen moeilijk boek is om te lezen, maar dat je op een goed niveau het een en ander te weten komt over het persoonlijke leven van Jan Ligthart.

Visie (identiteit) van de schrijver Jan Ligthart Schoolmeester Levensbeschouwing In het kort: Jan Ligthart was een Nederlandse onderwijzer en onderwijsvernieuwer. Hij werd bekend als schoolhoofd van een lagere school in de Schilderswijk van den Haag en als schrijver van artikelen en boeken. ‘Een schoolmeester in hart en nieren!’

Citaten uit het boek Citaat van Ligthart: ‘Laat ik rondweg bekennen, mijn onbevangenheid is weg, mijn openhartigheid sterft, en het vertrouwen, dat men mijn invloed gaarne wil ondergaan, is verdwenen. Overal zie ik de zelfstandige onderwijzer, die mij vraagt, wat ik met zijn onderwijs, met zijn kinderen te maken heb.(…) Men is niet meer gediend van een ‘gezellige bovenmeester’. Men ziet liever een schoolhoofd die ‘degelijk’ is, die ‘werkt’, want vroolijk zijn is geen werken! (…)’ Citaat over Ligthart: ‘Een schoolmeester in hart en nieren!’

Wat heeft mij verrijkt? Wat is mijn kijk op het onderwijs? Wat vind ik belangrijk? Door het lezen van dit boekje word je hierbij stilgezet en het is goed om hierover na te denken. Jan Ligthart ging ervan uit dat je bij opvoeding en onderwijs altijd moest uitgaan van het kind. ‘Opvoeding en leerproces moeten aansluiten bi de geheel eigen ontwikkeling die het kind doormaakt. Verder moeten ouders en opvoeders door zélf het goede voorbeeld te geven, laten zien wat werkelijke waarden zijn! En dan niet alleen vanuit hun verstand maar ook vanuit hun gevoel’. Dit vind ik zelf een belangrijk stukje uit het boek over en van Jan Ligthart. En dan kom je weer bij dit uit: ‘Een schoolmeester in hart en nieren!’