Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 20/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is interactieve marketing?
Advertisements

Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Marketing Werkgroep 6.
Social Media Audit.
MARKETING-COMMUNICATIE
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Commercieel beleid en recht
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Communicatie en Instumenten
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct Juridische aspecten
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. Direct Marketing Media
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Direct 3. Direct Marketing Media
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct Juridische aspecten
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0 20/07/2018 Direct E-Mail: 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0

Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf 20/07/2018 Programma van vandaag Geschiedenis Begrippen Jullie bedrijf Eerste delen marketingcommunicatieplan

20/07/2018 Lesdoelen Studenten kennen het begrip marketing en kennen in grote lijnen de geschiedenis. Studenten hebben een bedrijf en een product / dienst gekozen. Studenten kennen de missie en visie van het gekozen bedrijf.

Om mee te beginnen… http://blog.hublished.com/7-bloggers-to-350000000-fans-the-harry-potter-theme-park-content-marketing/ So real it’s scary… http://www.youtube.com/watch?v=NeXMxuNNlE8

Wat is marketing? Bron: http://www.brabantbekijken.nl/2013/07/oude-reclames-in-de-aanbieding.html geraadpleegd d.d. 16-08-2013

Wat is marketing? Honderden definities van marketing, waaronder: 20/07/2018 Wat is marketing? Honderden definities van marketing, waaronder: ‘Een sociaal en managementproces waardoor individuen en groepen krijgen wat ze nodig hebben en willen door het creëren en met elkaar uitwisselen van producten en waarde’ (Kotler, Armstrong, Wong & Saunders, 2008) Verkopen: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt. Marketing: ervoor zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen.

20/07/2018 Van product … ‘Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black’ - Henry Ford (Wikipedia, geraadpleegd d.d. 10-08-2013) http://en.wikiquote.org/wiki/Henry_Ford Tot 1930: Producten zo goed en goedkoop mogelijk produceren, de klant komt vanzelf (sellers market). Vanaf 1930: Productieoverschot, de producent moet de klant opzoeken: reclame. WO2: behoefte aan goederen, na 1950 weer productieoverschot  reclame, marketing

…naar markt Benoem de markt van deze reclame: 20/07/2018 http://www.youtube.com/watch?v=BQsXdEFU9Qk

Marketing 1.0 (1960 – 2000) 9

Marketing 2.0 (vanaf 2000) Zender en Ontvanger Ontvanger en Zender Interactie

20/07/2018 Direct Marketing 2.0 Direct Marketing: een vorm van marketing met een specifieke toepassing van marketingtechnieken en -instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele directe relaties tussen aanbieders en afnemers. Grote doorbraak  De komst van IT: digitale direct marketing Specifieke software Direct response media (WWW, e-mail, pda’s, Blackberry, iPhone, iPad, Android, tablets)

20/07/2018 Begrippen Prospect: mogelijk nieuwe klant (iemand die voldoet aan het klantprofiel, iemand die interesse heeft, kan al één order hebben geplaatst, is echter nog geen klant) Suspect: een onbekende klant (wel een mogelijke klant, maar iemand die nog geen interesse heeft getoond) Massamedia: radio, tv, billboards, kranten Marktsegmentatie: het opdelen van de markt in kleinere beheersbare deelmarkten

20/07/2018 En PMC = ? CRM = ?

20/07/2018 En nu: Van product naar markt naar de klant: wie heeft het voor het zeggen? http://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1324&bih=760&q=google&oq=google&gs_l=img.3..0l10.3296.4430.0.5130.6.5.0.1.1.0.73.317.5.5.0....0...1ac.1.26.img..0.6.331.cvn_4CJJYVM

Opdracht In drietallen. Duur: 15 min. 20/07/2018 Opdracht In drietallen. Duur: 15 min.  Zoek per onderwerp een voorbeeld van: - massa marketing - direct marketing - online marketing

20/07/2018 PAUZE

Jullie bedrijf en het product / de dienst… Inventarisatie gekozen bedrijven en producten / diensten

Wat is de missie van jullie bedrijf? Hulpvragen: Als je jullie bedrijf moet verkopen en je hebt maar één regel / zin om het bedrijf aan te prijzen: wat zeg of schrijf je dan? Waarom bestaat het bedrijf? Waar staan ze voor? (normen, waarden) Wie zijn ze?

Sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen (SWOT) Waar is het bedrijf sterk in? Wat zou beter kunnen? Min. twee en max. vier sterke en zwakke punten Sterk en zwak: gaan over het bedrijf zelf, dus intern. Welke kansen liggen er? En welke bedreigingen? Min. twee en max. vier kansen en vier bedreigingen Kansen en bedreigingen liggen buiten het bedrijf, dus extern.

SWOT: confrontatiematrix Sterktes – Kansen: Welke sterktes maken kansen nog groter? Sterktes – Bedreigingen: Welke sterktes kunnen helpen bedreigingen te weerstaan? Zwaktes – Kansen: Welke zwaktes werken kansen tegen? Zwaktes – Bedreigingen: Welke zwaktes maken bedreigingen groter?

SWOT: confrontatiematrix Strengths Weaknesses Opportunities Threats

Kies na de SWOT een product of dienst En weet waarom: waarom heb je voor dit product of deze dienst gekozen? En weet waarom: wat willen jullie met dit product of deze dienst bereiken? En wie willen jullie bereiken?

Opzet marketingcommunicatieplan Algemene inleiding (algemene beschrijving bedrijf, ontstaan, missie- visie-doel –, producten / diensten, huidige klanten, aantal medewerkers, plaats) Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Doelgroepen van de campagne Doelen van de campagne en de boodschap Creatief concept Inzet middelen (DEM) (doelgroepmiddelenmatrix, planning, budget) Gebruik het hoofdstuk ‘Niveaus van communicatieplannen’ uit de reader!

Planning marketingcommunicatieplan Week 1: Algemene inleiding Analyse van het bedrijf: SWOT + conclusie(s) Week 2: Doelgroepen Doelen van de campagne en de boodschap Week 3 Creatief concept Week 4 Inzet middelen (Juridische onderbouwing) Week 5 Marketingcommunicatieplan af (go, met feedback) Week 6: Feedback verwerken en definitief inleveren Week 7: Cijfer marketingcommunicatieplan

Huiswerk volgende les Bestuderen: Reader hoofdstuk 3 Het tweedefasemarketing proces. Doen: Beschrijf het bedrijf (algemene beschrijving). Maak de SWOT van het bedrijf (af). Beschrijf het product / de dienst. Geef aan wie je wilt bereiken (doelgroepen).