Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Het ontwikkelingsperspectief
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Logical Framework Approach
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taal en rekenen in beweging!
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Welkom.
Informatie- avond groep 6
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kwaliteitsbeleid.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Bijeenkomst September 2015
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Taalscreening fase 2: opvolging
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Stichting Lek en IJssel
Nieuwe onderzoekskaders
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1) Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van school. Mario Eisen die de overheid stelt. Shafi 5e lid: presentatie. Cyril

Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs: M Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs: M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks

Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs: M Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs: M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden schoolbreed aan taalgericht vakonderwijs werken Aansluiten op overige ontwikkelingen in de school? Docent-ontwikkelpunten versus gezamenlijk didactisch kader? Welke rol speelt de schoolleiding, beleid?

Competentiegericht werken en openstaan Centraal: docent: Competentiegericht werken en openstaan vakinhoudelijke en didactische competentie Taalgericht Samenwerken, met collega’s over nieuwe inzichten. Uitwisselen met partnerdocent, Taalgerichte lessen plannen en observeren, Evalueren en Afspraken, Actieonderzoek,

Kader moet komen van schoolleiding en taalcoördinator Prioriteer, Initieer, Plan, Faciliteer, Informeer en Feliciteer Taalcoördinator: Veranderingsproces; Voorbereiden feitelijke invoering; Ondersteunen van docenten; Organiseren van de uitvoering; Onderhouden van externe contacten.

Goed Taalbeleid komt tot uiting: Expliciete lesdoelen, Voorkennis gebruiken, Denkvragen stellen Interactie tussen leerlingen stimuleren Expliciete werkwijzen Altijd voldoende taalsteun   Rijke en gevarieerde hulpmiddelen Aanvullende bronnen gebruiken Samenhangend en gevarieerd toetsen Leerlingen formuleren zelf Samen beoordelen

Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks

Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer leerlingen moeten aan het einde van het VMBO op een 2F niveau zitten. Het huidige niveau van de Prisma leerlingen is m.b.v. een CITO 0-meting getoetst: Taalvaardigheid 67% <1F 25% 1F 6% 2F 2% 3F Lezen 77% <1F 8% 1F 15% 2F Luisteren 50% <1F 30% 1F 20% 2F

2011/2012 de volgende doelstellingen (Prisma): Ontwikkelen van taal- en rekenmodules. Verbeteren inzet digitale programma’s Organisatie computerlokalen Ontwikkeling leerlingvolgsysteem Verbetering afname toetsen Besluit nemen over eventuele gevolgen voor de lessentabel

Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks

Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Aanleiding Taalcoordinator Beoordeling

Speerpunten Bewustwording Borging: op drie lagen Leesvaardigheidontwikkeling Doorbreken eilandcultuur Feedback Scholing

Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M Samenvatting hoofdstuk 6 van het Handboek Taalgericht Onderwijs:M. Hajer & T. Meestringa door Nico van der Linden Interview op de werkplek door Herman Hofmeijer Taalbeleidsplan op het Stedelijk College Zoetermeer door Mario Hummeling Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks

Onderwijsinspectie Jaarlijkse risico analyse Onderwijsinspectie en taalbeleid door Shafi Ilahibaks Onderwijsinspectie Jaarlijkse risico analyse Geen risico’s: basistoezicht. Wel risico’s: kwaliteitsonderzoek. Waarderingskader Kernkader. Bestaat uit vijf domeinen: opbrengsten, onderwijsleerproces, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg en wet- en regelgeving.

Taal(beleid) alleen in het tweede domein. De indicator is als volgt geformuleerd: 2.3* De school met een substantieel percentage taalzwakke leerlingen heeft bij alle vakken een aanbod aan leerinhouden dat past bij de talige onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Normindicator.

Referentieniveau’s Geen wettelijke vereisten. Geïntegreerde aanpak of extra taallessen. Referentieniveaus en de onderwijsinspectie.