Kaïn en Abel – Genesis 4 Peter van ’t Riet Drachten 14 oktober 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liturgisch bloemschikken
Advertisements

Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
KRUISWEG OP GOEDE VRIJDAG Vruchtbaar in Gods ogen
De gevolgen van de zonde
Discipelschap.
Gods verborgen glans.
VERBOND “opdat het u welga !”.
De christelijke boodschap
Twee principes God verbiedt vaak het ergste. Vraag je dus af: wat zou er nog meer onder dit verbod vallen? Tegenover elk verbod staat een gebod Vraag je.
Davids gouden geheim Wanneer ben je tevreden? Waar vind je je geluk? Wanneer voel je je veilig?
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
Christus’ overwinning op het kwaad
Het leven van Jezus. Hier leefde Jezus.
Hel en verdoemenis II ver-doe-men, voor eeuwig veroordelen, naar de hel verwijzen “,,
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
Godsdienst 1 1.
GENADE = FEEST Of toch niet?.
God is trouw Hij gaf zijn woord
Hoe balanceert u op Gods weegschaal? U zou verbaasd kunnen staan!
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
Christelijke Vrijheid
Deuteronomium 30: 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het.
Leven zoals God het bedoelde?!
Welkom Israelzondag.
Met foto’s en gedichten.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Welkom in deze eredienst
Ben jij wel eens verwonderd?
Zingen Vers 1 Waarom, o HEER, blijft U van verre staan?
"door één overtreding" Genesis 3 (deel II) 1.
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Genesis 15:5 Toen leidde Hij hem naar buiten en zei: Kijk naar de hemel en tel de sterren, als u ze kunt tellen. En Hij zei tegen hem: Zo talrijk.
Welkom Israelzondag.
2 Romeinen 1:16 Want ik schaam mij niet voor het evangelie; want het is Gods kracht tot behoudenis voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook.
1.Het Genesisverhaal herinnert ons er aan dat de essentie van het kwade (en van het goede) zich situeert in het register van de relaties, zowel t.a.v.
Na de Ontmoeting … Weer naar buiten Pinkstergemeente De Schuilplaats Spijkenisse, 17 januari c Na het bidden/ 1 van.
Exodus 25:9 Volgens alles wat Ik u zal tonen, een ontwerp van de tabernakel en een ontwerp van al zijn voorwerpen, zó moet u het maken.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Voorganger: ds. A. Robbertsen Welkom in deze dienst Schriftlezing:Openbaring 1 : 9 – 20.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Brief aan de Galaten -19- geloof – zonen - Abraham.
27 oktober 2016 Rotterdam. (schijn)vrede 1e zegel grote verdrukking 42 maanden oprichting gruwel van verwoesting wegrukking lichaam van Christus staking.
1 Tessalonisenzen 5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk.
de betekenis van het bloed
Transformatie van denken
Parasjáכִּי תָבוֹא , ki-tavó, wanneer jij zult komen in Deu. 26:1-11
Welkom kinder- dienst Biddag 2017 Bidden tot de ONBEKENDE GOD X.
Stort je hart uit voor de HEER
Bijbelse theologie (6) Kaïn en Abel
JEFTA (1) 25 juni 2017 Zoetermeer.
Het afwijzen van God leidt tot het afwijzen van mensen.
maar wat willen wij? Genesis 3
Leven vanuit Gods troon
Welkom in deze dienst Voorganger: Ds J. Quist
Les 7 De Vader straft Wat doe ik hier vandaag?
Petrus op de Pinksterdag (1)
Welkom in deze dienst Voorganger: ds. M.J. Middelkoop
. 1.
Leven vanuit Gods troon
Gezegend om recht te doen
HEILIGHEID.
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
de zeven zegels in het boek 'de Openbaring'
De binding van Jitschaq – Genesis 22
‘Zonen van de goden’?.
Welkom in deze dienst Voorganger: prop. W. van Stuijvenberg
Zolang er mensen zijn op aarde, zolang de aarde vruchten geeft,
Mission (Im)possible De bergrede.
Zandloper van Gods geschiedenis
Transcript van de presentatie:

Kaïn en Abel – Genesis 4 Peter van ’t Riet Drachten 14 oktober 2017

Kaïn en Abel Genesis 4 – Kain en Abel Genesis 1 – God (Eelohiem) en mens (ha’adam) als partners in de schepping Genesis 2-3 – Wat gebeurt er als de mens zich niet houdt aan de opdrachten (mitswot, Torah) van de Eeuwige, God (Adonai Eelohiem). Peter van ‘t Riet – oktober 2017 2

Adonai – Hele verhaal alleen ‘Adonai’, de ‘Nabije’ Kaïn en Abel Genesis 4:1 En de mens (Adam) kent Eva, zijn vrouw, en zij wordt zwanger en baart Kaïn. En zij zegt: “Ik heb gekregen een man met Adonai.” Adam kent Eva – Ook man en vrouw zijn partners bij het scheppen van nieuw leven Kaïn = de Sterke Adonai – Hele verhaal alleen ‘Adonai’, de ‘Nabije’ Met Adonai – Voorbeeld van partnerschap Peter van ‘t Riet – oktober 2017 3

Broeder – Hoeveel keer? Tel maar mee. Abel = Damp, Vergankelijkheid Kaïn en Abel Genesis 4:2 Zij voegt eraan toe door te baren zijn broeder Abel. En (dan) wordt Abel hoeder van kleinvee en Qajin wordt knecht van de aardbodem. Zijn broeder – Waarom niet ‘hun zoon’? – Kaïn is hoofdpersoon – is het “leerelement” Broeder – Hoeveel keer? Tel maar mee. Abel = Damp, Vergankelijkheid Hoeder van kleinvee (veehouder/nomade) tegenover knecht van de aardbodem (landbouwer) Peter van ‘t Riet – oktober 2017 4

Hij komt – Niet “hij brengt” – Karav (“offeren”) = naderbij komen Kaïn en Abel Genesis 4:3 En het gewordt na verloop van dagen dat hij komt, Kaïn, met de vrucht van de aardbodem, een gift voor Adonai. Hij komt – Niet “hij brengt” – Karav (“offeren”) = naderbij komen Kaïn met… - Eerst Kaïn, dan de gift Een gift – Minchah = Belangeloze gift/gave/(relatie)geschenk Peter van ‘t Riet – oktober 2017 5

Wendt tot Abel en … – Eerst ziet God de mens aan, daarna de gift. Kaïn en Abel Genesis 4:4 En Abel komt, ook hij, met eerstgeborenen van zijn kleinvee en met hun vetstukken. En (dan) wendt zich Adonai tot Abel en tot zijn gift. Abel komt met … – Idem. Wendt tot Abel en … – Eerst ziet God de mens aan, daarna de gift. Wendt zich tot – Niet “aanvaarden” of “accepteren”, maar “kijkt naar”. Welk voorbeeld gaat hiervan uit voor Kaïn, de hoofdpersoon? Peter van ‘t Riet – oktober 2017 6

Tot Kaïn … wendt Hij zich niet – Hij kijkt niet naar hem. Kaïn en Abel Genesis 4:5 En tot Kaïn en tot zijn gift wendt Hij zich niet. En dat verdriet Kaïn, heel erg, en neer valt zijn gezicht. Tot Kaïn … wendt Hij zich niet – Hij kijkt niet naar hem. Welk voorbeeld gaat hiervan uit voor Kaïn, de hoofdpersoon? Hoe reageert Kaïn? Wat zijn Kaïns motieven? Peter van ‘t Riet – oktober 2017 7

Waarom? – God en mens in dialoog. Kaïn en Abel Genesis 4:6 En (dan) zegt Adonai tot Qajin: “Waarom verdriet het jou? En waarom valt neer je gezicht?” Waarom? – God en mens in dialoog. Adonai en Kaïn zijn partners in hun zorg voor Abel. God dreigt zijn partner te verliezen. Peter van ‘t Riet – oktober 2017 8

Kaïn en Abel Genesis 4:7 Zal er niet als je goed doet, verheffing zijn? En als je niet goed doet: Aan de deur zal misdaad liggen en naar jou verlangt hij en jij zult heersen over hem. Goed doen – Van tov, goed. Zeven keer in Genesis 1: Handelen in overeenstemming met Gods bedoelingen. Verheffing – Als je goed doet, kun je met opgeheven hoofd door het leven. Met de blik op je medemens. Misdaad – Chatat. Van ‘(je doel) missen’, ‘misdraging’. Kenmerk van je daad. Aan de deur – Verkeerd gedrag lokt weer verkeerd gedrag uit. Tot het derde en vierde geslacht zolang zij Mij haten. Peter van ‘t Riet – oktober 2017 9

Waar zij zijn in het veld – Midrasj: Berg Moriah. Kaïn en Abel Genesis 4:8 En (dan) zegt Kaïn tot Abel, zijn broeder. En (dan) gewordt het waar zij zijn in het veld en op staat Kaïn tegen Abel, zijn broeder, en doodt hem. En (dan) zegt – Er wordt niet verteld wat hij zegt. Kaïn neemt het initiatief en handelt met voorbedachte rade. Waar zij zijn in het veld – Midrasj: Berg Moriah. En doodt hem – Al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berechja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar (Matteüs 23:35). Godsdienst, offerdienst, tempeldienst zijn niet zoner gevaar. Peter van ‘t Riet – oktober 2017 10

De hoeder van mijn broeder – Is de kernvraag van het verhaal. Kaïn en Abel Genesis 4:9 En (dan) zegt Adonai tot Kaïn: “Waar (is) Abel, je broeder?” En (dan) zegt hij: “Geenszins weet ik (dat). De hoeder van mijn broeder, (ben) ik (dat)?” En (dan) zegt Adonai – Weer gaat God de dialoog aan. – Er wordt eerst onderzoek gedaan. De hoeder van mijn broeder – Is de kernvraag van het verhaal. Als partner van God ben je samen met Hem verantwoordelijk voor je medemens. Als je je medemens beschadigt, dan beschadig je ook je relatie met God. Kaïn onttrekt zich aan het partnerschap met God. Peter van ‘t Riet – oktober 2017 11

Kaïn en Abel Genesis 4:10 En (dan) zegt Hij: “Wat heb jij gedaan? De stem van het bloed van je broeder roept tot mij uit de aardbodem. De stem van het bloed – Een moord blijft levenslang achtervolgen. – Kan je niet met het slachtoffer verzoenen. – Tora: doodstraf niet als wraak, maar als mogelijkheid voor de dader tot verzoening. – Bij doodslag: verbanning. Peter van ‘t Riet – oktober 2017 12

Broeder – Hoe vaak geteld? Kaïn en Abel Genesis 4:11 En nu: vervloekt (ben) jij uit de aardbodem die opent haar mond om te ontvangen het bloed van je broeder uit jouw hand. Vervloekt ben jij uit de aardbodem – Genesis 3:17 : aardbodem vervloekt, doorns en distels – Vloek: Kaïn staat voor altijd te boek als moordenaar. Broeder – Hoe vaak geteld? Peter van ‘t Riet – oktober 2017 13

Is geen “verminderd toerekeningsvatbaarheid” Kaïn en Abel Genesis 4:12 Wanneer je dient de aardbodem, geenszins vanaf nu zal hij geven zijn kracht aan jou. Zwervend en dolend zal je zijn op de aarde.” Zwervend en dolend – Kaïn krijgt niet de doodstraf. – Was het wel een moord? – Verbanning is de straf op doodslag Is geen “verminderd toerekeningsvatbaarheid” Ieder mens is altijd verantwoordelijk voor zijn daden Wel tellen de bedoeling en de omstandigheden mee Verschil tussen moord en doodslag Peter van ‘t Riet – oktober 2017 14

En (dan) zegt Kaïn tot Adonai: “Groot (is) mijn straf om te dragen. Kaïn en Abel Genesis 4:13-14 En (dan) zegt Kaïn tot Adonai: “Groot (is) mijn straf om te dragen. Zie, Jij verdrijft me deze dag weg van het aangezicht van de aardbodem. En weg van jouw aangezicht verberg ik mij en (dan) word ik zwervend en dolend op de aarde. En (dan) wordt het (zo, dat) ieder die mij vindt, mij dood slaat.” Groot is mijn straf – Kaïn komt tot “inzicht” = Zelfmedelijden – Zie je vaak bij misdadigers Ieder … mij doodt – Thema van de bloedwraak Peter van ‘t Riet – oktober 2017 15

Kaïn en Abel Genesis 4:15 En (dan) zegt tot hem Adonai: “Geenszins, ieder die dood slaat Kaïn, zevenmaal wordt hij gewroken.” En (dan) plaatst Adonai voor Kaïn een teken (dat) niemand hem doodt wie hem (ook) vinden zal. Zevenmaal gewroken – Na Kaïns doodslag op Abel, is Kaïn doden een moord. – Hier de eerst inperking van de bloedwraak, niet meer dan 7 keer – Er staat niet bij hoe gewroken Een teken – Hoeft geen Kaïnteken bedoeld voor anderen te zijn – Teken (oot) is meestal voor jezelf, geeft Kaïn moed om verder te leven Peter van ‘t Riet – oktober 2017 16

Land Nod – Land van de ballingschap Kaïn en Abel Genesis 4:16 En (dan) vertrekt Qajin weg van het aangezicht van Adonai en hij woont in het land Nod ten oosten van Eden. Weg van het aangezicht van Adonai – In Tora/Tenach aanduiding voor tabernakel en tempel in Jeruzalem – Verschijnen voor het aangezicht van Adonai – Profeten: offeren in gerechtigheid – Zo niet, dan ….. Land Nod – Land van de ballingschap Ten oosten van Eden – Kant van de Cherubiem met het vlammend zwaard om de weg naar de boom des levens te versperren (Genesis 3:24) – Enige weg: “omweg” van de Tora Peter van ‘t Riet – oktober 2017 17

De weg/levenshouding van Kaïn loopt doodt Kaïn en Abel Tot slot De weg/levenshouding van Kaïn loopt doodt Zijn nakomeling Lamech is de personificatie van de (onbeperkte) bloedwraak (Genesis 4:23-24) Zijn nageslacht eindigt in de zondvloed Tora: De wereld moet van dergelijk mentaliteit worden schoongewist Peter van ‘t Riet – oktober 2017 18