Deontologie en Integriteit Directiecomité VVSG 20 september 2017 Karen Sarens, David Vanholsbeeck, Marian Verbeek, Pieter Vanderstappen en Marijke De Lange
Leest u even mee Uitgangspunten Vaststellingen: lacunes Opvolging: instrumenten Te bespreken 20 september 2017
1. Uitgangspunten Deontologie en integriteit zijn in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de organisatie, geen karaktertrek of kwestie van opvoeding Een (overheids)organisatie moet haar politici en medewerkers beschermen tegen de integriteitsrisico’s die ze lopen in de uitoefening van hun ambt of functie Risico’s hebben te maken met geld, macht, kennis(monopolie), geweld(monopolie), afhankelijkheid, emotionele betrokkenheid, dubbele pet waardoor men niet meer in volle onafhankelijkheid en dus in het algemeen belang kan handelen Hoe méér meldingen van integriteitskwesties, hoe minder integriteitsschendingen Deontologie en integriteit gaat over afwegen van rechten, belangen en verwachtingen als men geconfronteerd wordt met lastige situaties Zorgvuldig handelen en beslissen is niet hetzelfde als de wet volgen Burger heeft recht om goed bestuurd te worden; personeelslid heeft recht op goed werkgeverschap; werkgever heeft recht op zorgvuldige handelende politicus en ambtenaar, ook al staat dit niet met zoveel woorden in een wet Wettelijke normen en deontologische codes geven (slechts) morele ondergrens aan Integriteitsbeleid is tweesporenbeleid Aanscherpen moreel bewustzijn Minimale deontologische regels handhaven en schendingen beteugelen 20 september 2017
2. Vastellingen: wat hebben we wel/niet? Deontologische code = verplicht voor personeel (inclusief kabinets- en fractiepersoneel) en mandatarissen Vaststelling Audit Vlaanderen: code leeft niet of is verouderd Trainingen nodig om om te gaan met lastige situaties Integriteitsrisico’s worden te weinig in kaart gebracht; personeelsleden en mandatarissen in kwetsbare functies worden te weinig ondersteund Klokkenluidersregeling bij Audit Vlaanderen Specifiek meldpunt voor mandatarissen ontbreekt Tucht- en disciplinaire procedures voor personeel Niet voor mandatarissen België scoort niet goed op internationale integriteitsindex Iets betere score voor integriteitsbeleid personeel, iets mindere voor mandatarissen Van: Proxitime@rva.Be [mailto:Proxitime@rva.Be] Verzonden: dinsdag 14 juni 2016 8:36 Aan: X Onderwerp: Fw: Vragen nav wijzigingen van de gewone loopbaanonderbreking Beste, De Vlaamse regering heeft op 28 september 2015 beslist om een eigen stelsel van loopbaanonderbreking Vlaamse openbare sector in te voeren met een ingangsdatum op 02.09.2016. Het betreft hier enkel het stelsel van de “gewone” loopbaanonderbreking.De thematische verloven zijn uitgesloten en worden verder door de RVA toegekend. Alle eerste aanvragen en verlengingen met een ingangsdatum vallend vóór 02.09.2016 worden uitgewerkt (voor de volledige aangevraagde periode vermeld op het aanvraagformulier) volgens de huidig geldende reglementering(en). Alle eerste aanvragen en aanvragen om verlenging met een ingangsdatum vallend vanaf 02.09.2016 worden teruggestuurd naar het personeelslid. De federale reglementering blijft echter van toepassing voor personeelsleden die zich reeds in een goedgekeurde periode van loopbaanonderbreking eindeloopbaanstelsel bevinden. Deze periode werd goedgekeurd tot een bepaalde einddatum: ofwel de einddatum vermeld op het aanvraagformulier, ofwel tot de laatste dag van de maand waarin het personeelslid 65 wordt (indien “ tot de pensioenleeftijd “ werd vermeld op het aanvraagformulier). Personeelsleden die in een dergelijke periode van het eindeloopbaanstelsel zitten, kunnen de einddatum van hun eindeloopbaan wijzigen aan de hand van een schrijven ondertekend door het personeelslid en de werkgever en gericht aan het bevoegde RVA-kantoor. Wanneer een personeelslid een reeds goedgekeurde periode van loopbaanvermindering wenst om te zetten naar een volledige schorsing dient hij of zij de toegekende loopbaanonderbreking vroegtijdig te beëindigen in onderling akkoord met de werkgever. Daarna kan betrokkene een nieuwe aanvraag voor een volledige loopbaanonderbreking aan de werkgever en de RVA richten d.m.v. een nieuwe uitkeringsaanvraag C61. Indien de startdatum van deze volledige schorsing ligt na 1.9.2016 zal de RVA deze aanvraag niet behandelen. Een "schorsing" van een periode loopbaanonderbreking impliceert een vroegtijdige stopzetting en ook hier zal de RVA de "nieuwe" uitkeringsaanvraag C61 nadien niet kunnen behandelen indien de startdatum ligt na 1.9.2016. De uitkeringsaanvraag C61 dient te worden verzonden naar het bevoegde RVA-kantoor binnen een termijn van 2 maanden die ingaat de dag na de dag aangeduid in de aanvraag, en berekend van datum tot datum. Loopbaanonderbrekingen die aanvatten op 1.9.2016 dienen dus ten laatste op 31.10.2016 te worden verzonden naar de RVA. Met vriendelijke groet, Dimitri Stippelmans Informatieassistent RVA - Directie Reglementering Tijdskrediet Keizerslaan 7 - 9 1000 BRUSSEL 02/515.45.81 dimitri.stippelmans@rva.be proxitime@rva.be ----- Forwarded by Dimitri Stippelmans/RVA on 14/06/2016 08:19 ----- 20 september 2017
3. Opvolging: instrumenten Vorming, training en opleidingen Op Trefdag 2017 en P+O-congres 2016 Algemene dilemmatrainingen Train-the-traineropleidingen Specifieke trainigen voor personeelsverantwoordelijken, woonzorgcentra Nieuwe deontologische code voor mandatarissen in opmaak Klaar tegen Trefdag VVSG-integriteitsscan in opmaak Brengt op systematische wijze in kaart wat er al is en wat nog moet gebeuren VVSG-webpagina over deontologie en integriteit www.vvsg.be > werking en organisatie > deontologie en integriteit Kader, linken naar instrumenten en partners, wetgeving Geregeld afstemming met integriteitsbeleid Vlaamse overheid 20 september 2017
4. Te bespreken VVSG-steunpunt specifiek voor mandatarissen? Meldpunt voor integriteitskwesties Moet vertrouwelijk zijn, voldoende gezag hebben, liefst ook met externen, geeft advies bij afweging rechten, belangen en verwachtingen Ook meldpunt voor schendingen fysieke en/of morele integriteit (uitvoerende) mandatarissen? Algemeen VVSG-steunpunt integriteit? Naar strengere deontologische regels voor mandatarissen? Specifieke regels voor kabinets- en fractiepersoneel? Wat met ontbreken sanctionerend instrumentarium? 20 september 2017